|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Har funderat på om det är lagligt om man kör in i cirkulationsplatsen i höger fil,kör högerfil hela tiden och tar den vänstra filen när man kör ut i 3:e utfarten? En cirkulationsplats med 4st in/utfarter med dubbla filer. | |
|
Inget fel som jag ser det. Beror nog mest på trafiktätheten vid tillfället. Men kolla länken. Länk |
|
|
Rondell är som vilken raksträcka som helst med skyltar och vägmarkeringar som ska följas, bara det att det svänger lite. Så om det är inga förbud med heldragna linjer eller skyltar som säger annat så är det inte olagligt att göra så som du beskriver men du har väjningsplikt. Dock är det inte helt optimalt att köra så, bättre att åka in i höger fil och byta till vänster några meter senare om det är trafikerat. |
|
|
Håller med, inget fel. 2filiga rondeller är ju egentligen värdelösa, är det mycket trafik vill man ju inte in i vänsterfilen för då kanske man inte kommer ut. Har svårt att se att en 2filig rondell ökar genomströmmningen jänfört med bara en fil |
|
| En annan fråga. Har det alltid varit tillåtet att köra i högerfilen ”hela varvet runt”? | |
|
Var inte lagligt förr. Det ändrades för 5-10 år sedan. |
|
|
Precis. Så just nu har vi förare som har lärt sig två helt olika saker på vägarna och båda anser sig ha rätt. Ingen bra kombo. Hörde att Sveriges Trafikskolors Riksförbund har gett förslaget till Trafikverket att vi ska byta tillbaka till gamla reglerna men den processen lär ju ta ett decennium... |
|
|
...var det inte någon form av EU-anpassning som föranledde regeländringen? Jag blev lite nyfiken och gick in på transportstyrelsens hemsida och "instruktionsfilmen" rörande cirkulationsplats. Den var väl iofs rätt pedagogisk men samtidigt verkar det som att man har rätt stor frihet att välja körfält vid infart till, körande i och utfart från cirkulationsplatsen "utifrån rådande trafikomständigheter". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag håller inte riktigt med om allt. Att man numera får köra högerfil hela varvet runt om man vill det är jag med på och att det ändrats sedan jag tog kökort för 30 år sedan. Mne jag vill hävda att man ska lämna cirkulationsplats från en högerfil, om inte skyltning anger att annat är tillåtet. Men enligt punkt B och C i artikeln på AMS som Kaparn länkat till är det bara en rekommendation. Mne jag får nog ge mig, ävne här sägs det vara ok att, med försiktighet, lämna rondell direkt fårn vänsterfil: Länk /Patrik, lärt sig något nytt idag /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Garanterat fel. Kanske inte olagligt, men oerhört korkat. Ska man vänster ska man ligga i vänster fil. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| @Sverige: Många rondeller där det t.o.m. är skyltat att båda filerna kan användas för vänstersväng. | |
|
Även så att polis kan tolka en eventuell incident men försäkringsbolaget har en annan uppfattning,känns opraktiskt Mvh Dic |
|
| Ska man klara sig juridiskt så ska man aldrig använda den vänstra filen i en rondell! | |
| Visst är det väl så numera att om man ligger i innerfilen i en rondell och skall köra ut så gör man ett filbyte, och har då väjningsplikt mot bilen i ytterfilen? | |
|
Jo, cirkulationsplatsen kan ses som en vanlig väg som svänger kraftigt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
tycker nog att ändringen slagit igenom ganska bra nu. men minns mycket väl när vi fick en stor rondell vid utkanten av Lund med nya regler - det var kollisioner och incidenter nästan varje dag; gamla reglerna mot nya. Skall tillägga att rondellen är stor med två filer och väl skyltad så i de allra flesta fallen går det bara att åka på ett sätt om man inte vill göra ett filbyte mitt i rondellen. Men i små men tvåfiliga rondeller är det största problemet enligt min mening att det finns de som genar tvärs över filerna, i praktiken byter de då fil två gånger på 20 meter utan att blinka; där har jag lagt mig på tutan-bromsen flera gånger (och då talar vi inte om vissa tyngre fordon som behöver mycket plats) Matthias |
|
|
Hmm! Upphör väjningsplikt om bilen i innerfil använder blinkers? |
|
|
Dic: nej väjningsplikt upphör självklart inte, problemet är att man inte har en aning om vart bilen är på väg jag tror också att den bil som är lite före men som genar också har mig i döda vinkeln ett annat problem med enfilsrondeller är cyklar: ibland finns en markerad smal fil för cyklar längst ut och de skall ju hålla sig i den, men det är lätt hänt att en cykel som skall av i utfart tre blir påkörd av en bil som skall av i tidigare utfart, har hänt mig både på cykel och i bil; numer cyklar jag alltid mitt i rondellen Matthias |
|
|
@AlexanderK: Enligt länkarna i tråden så är det rätt som du säger, lämnar man från vänsterfil så har man väjningsplikt mot de som är i högerfilen. Det kan finnas lägen då det är bra att göra så med hänsyn till fortsatta färden, ska man i vänsterfil på vägen man svänger ut på så slipper man ett filbyte på vägen man kört ut på, om man tar det redan i cirkulationsplatsen. I en cirkulationsplats hemmavid är det skyltat att vänterfilen bara går till 3 utfarten men många väljer ändå att nyttja den för att köra rakt fram då de ska ut i vänsterfilen på vägen raktfram. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Största problemet jag upplever är bristen på blinkersanvändning (lika för alla bilmärken), man kan stå och vänta på väg in i, och bilar som redan är inne och ska ut blinkar inte och man vet aldrig när man vågar köra in. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Litet klipp från förra året, här antar jag att bilen till höger ska köra ut från rondellen. Antar att det varit mitt fel om jag kört på bilen, även om det är skyltat vid två tillfällen att man inte får göra "vänstersväng" från högerfilen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.