|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en BMW 330i xdrive 2019 och tänker chipstrimma den hos BSR samt byta till deras sportfilter. Ev erfarenheter av detta? | |
| Kolla upp bootmod3 eller MHD först, mycket billigare och du kan flasha tillbaka till original när du vill. | |
| Även BSR har ju sin PPC så där är det samma. Nu känner jag inte till de firmor du länkar till, men boxar bör undvikas och billigast är sällan bäst när det kommer till mjukvara... | |
| Bsr bör undvikas.... | |
|
Jag har inte BSR som egen favorit, men är nyfiken på varför de ska undvikas? Hört klart mer negativt om Vtech, men de verkar många förespråka här på AP... Turbocenter har jag egen erfarenhet av och de levererade både bra service och resultat. |
|
|
Sportluftfilter är något som jag personligen aktar mig väldigt noga för! De förstör LMM pga smuts/olja bränner fast på dess hetfilm (eller tråd i de fall det fortfarande är aktuellt). Dessutom är originalfiltret så väl tilltaget (sitter samma filter i 340i) att du knappast lär få någon effektökning av att byta ut det till sportluftfilter... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har bra erfarenhet av BSR , dock på Saab. Enda problemet jag fick var att man var tvungen Att göra ett kopplingsbyte lite väl tidigt. Tänk på att PPC inte fungerar på BMW, de kommer öppna Och programmera om befintlig ECU |
|
|
Sök lite, jag har skrivet ett par inlägg om det. Här tex: Länk (tydligen rasade växellådan på bilen med BSR-trimment också) |
|
| Slippy: Bra med egna jämförelser. Det blir lätt tomma rykten annars. Dieselkaraktären är en av sakerna jag har emot BSR. Stertman har jag hört en hel del bra om, så då lägger vi till ytterligare ett bra omdöme till listan. | |
|
För oss som inte har ägt någon diesel, så får ni gärna utveckla vad dieselkaraktär är, och hur den kan uppstå på en bensin-bil. |
|
| Kör själv BootMod3 steg 1 98 oktan på 330:n xDrive. Rejält mycket trevligare bil nu ;) | |
|
Dr. Mabuse, en dieselbil har ofta mycket vridmoment inom ett snävare intervall än en bensinbil. Säg att den ger 90% av fullt vridmoment mellan 1800-3000 RPM medan en bensinbil kan ge det över ett dubbelt eller trippelt så stort intervall. Det gör att dieseln är stark där, men när man sedan passerar 3000 rpm i detta exempel så stiger knappt effekt så det är inte värt att varva mer. En bensinmotor har ju ofta stigande effekt till maxeffekten och sedan kanske det vänder med 500 rpm kvar till varvtalsstoppet. Vid trimning så kan det bli så att motorstyrningen ändras så att det blir ett fokus på högre effekt, men kanske inte där den är som mest uppskattad om man gillar en bensinkaraktär. |
|
|
Puckeln man får i vridmomentskurvan på ett Steg 1-trim till min bil är ganska logiskt. Det är ju en kompromiss mellan önskvärt laddtryck, flödesmotståndet genom alla delar i paketet (luftfilter till tail-pipe) och temperaturen på turbon. |
|
|
Förresten, angående BSR Jag har frågat BSR-supporten, och PPC3 funkar inte till BMW av min årsmodell. Troligen inte senare heller. Jag fick inget svar varför, men gissar att det ordinarie kommunikations-protokollet för PPC3 inte stämmer, eller är för långsamt. Jag har köpt en LAN-kabel och ska testa Bootmod3. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.