|
|
|
|---|---|
|
Servicelampan tänds å texten ”statutory exhaust inspection” kommer upp i datorn. Någon som vet vad en sådan ”inspection ” innebär? | |
| Bilen i fråga är en e91 330 -06 typ 16300mil | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Den årliga besiktningen :-) Min E87 -06 (och antagligen din också) har inom CBS (Condition Based Service) inte bara de vanliga posterna som bromsar och tändstift, men även dessa två (som alltid är uteslutande datumbaserade) * Kontrollbesiktning * Avgaskontroll Det är helt enkelt om man vill bli påmind om lagstadgad inspektion av fordonet. Du kan se symbolerna här i bilden nedan (det är de två som har en lagparagraf i sig) Länk Brukar skruva fram dem typ 5-10 år framåt i tiden när det närmar sig så slipper man höra från dem på ett tag :-) |
|
Bara nonsens alltså?... Hur gör man för att skruva fram det då? Tack för bra svar |
|
Jepp, ytterliggare en helt onödig funktion som inte direkt minskar våra informationsdistraktionssjukdomar... Du ändrar dessa två poster på samma sätt som du gör när du byter och ändrar för motorolja, tändstift, kupéfilter och liknande. På min E87 gör jag på exakt på följande sätt (jag skrev ned hur jag gjorde senast). * Insert key. * Push the Start/Stop button once. * Push and hold the left button (the one for resetting the trip odometer) in the instrument cluster until a service item symbol appears. * Use the toggle button (on the turn signals lever) to browse through the different service items available. * Once you found the item you want to reset, press the BC button (on the turn signals lever) once and the option RESET will appear. * To confirm and actually perform the reset, push and hold the BC button. An animated clock will appear, when it disapperars (and the new value of the service item is visible) you release the BC button. * Push the Start/Stop button twice to turn off the vehicle. * Done. |
|
kanon👍😊 Tack så mycket för ett riktigt bra svar👍 (Har dock inte hunnit testa på min än) |
|
| Kan det inte vara nått för USA marknaden ?? Har hört att man där regelbundet måste testa avgaserna, de har ju ingen bilprovning/service lik det vi har här. | |
Jo, beroende på delstat så finns det liknande regelverk som här i Sverige (utförs av certifierade verkstäder men finns/fanns även statliga inspektionsstationer vilket är väldigt likt det vi har här i Sverige där vi har certifierade inspektionsstationer istället för certifierade verkstäder). Det är även upp till delstaterna att bestämma om det ska vara varje eller vartannat år eller följa några andra regler (som tex när en bil importeras). Sen tror jag många delstater använder sig av klistermärken fortfarande (för att visa att inspektion passerats), de är helt stolliga i det i USA. Ok, var längesen jag intresserade mig för hur exakt det var i USA så det kan ha ändrats - men det bör vara något i stilen som ovanför (var mest South och North Carolina jag var inne på men minns att de hade stora skillnader inom detta)... Kanske borde göra en refresh av detta... Så enkelt summerat så har vissa delstater inga krav på regelbunden besiktning, vissa har bara krav på regelbunden avgaskontroll, vissa har bara krav på regelbunden fordonssäkerhetskontroll och vissa har krav på både avgaskontroll och fordonssäkerhetskontroll. Jag är dock bara van vid att titta på symboler i displayen när det gäller servicebehov. Så i ärlighetens namn är jag inte 100% säker på innebörden av "texten" och "datorn" från följande mening "texten statutory exhaust inspection kommer upp i datorn". Jag håller ju inte på med såna där nymodigheter som iDrive, iLife och iPaddor :-) @lindström83 : Är det inte symboler som visar servicebehov vi pratar om här som dyker upp i instrumentklustret? Jo, det måste det väl vara!?! När jag tittar i manualen för en E90 med iDrive så har de symboler med där och i manualen omnämns de som "Exhaust emissions test" och "Roadworthiness test". Men har man iDrive kan man swajpa och klicka sig fram till lite mer information men enligt text och bildexempel i manualen så verkar det stå "State inspection" och "Emission inspect." i menyerna och detta omnämns även i manualen. Och allt detta står under rubriken "Entering dates of statuatory emissions tests and vehicle inspections" i manualen. Så texten som dyker upp i trådskaparens dator (?) låter väldigt likt ovan nämnda stycken (fast använder inte exakt den formulering jag hade förväntat mig men de kan ju ändra textinnehållet lite närsomhelst), så därför misstänker jag att det helt enkelt är just denna typ av servicebehov som trådskaparen ser. |
|
Visade sig att det bara va att gå in å ändra påminnelsen direkt i iDrive😂 Ber om ursäkt för min dåliga koll, men det värkar ju iaf bara vara en påminnelse å det va ju skönt att veta, bara själva besiktningen kvar nu då😬 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.