|
|
|
|---|---|
|
Har läst lite på nätet och fått fram att ljusmodulen till angel eyes slutar fungera om man kör för länge med trasig lampa. Sen läste jag också att den inte går sönder trots den slutar fungera vilket i sin tur gör att man ska kunna nollställa modulen. Stämmer det? Om så är fallet, är det någon som känner till hur man gör detta eller kanske tom skulle kunna göra det mot en liten betalning? Eller vet någon verkstad runt Malmö förutom BMW:s egna som klarar av detta? Tacksam för all hjälp jag kan få. Mvh Christian. | |
|
Hej, Välkommen till forumet! :) Som du skriver, ljusmodulen stänger av utgången till en lampa som, efter ett antal misslyckade försök att tända den, fortfarande vägrar. Det går att återställa utgången, men du kan åtminstone glömma all hjälp från BMW. De varken kan, vill eller (antagligen) ens får göra denna operation; de måste starta med en ny modul. Som kostar. Så ditt hopp får stå till någon hjälpare med rätt utrustning. Det finns nog ganska många i din omgivning som kan, annars kanske du vill försöka själv? En laptop och ett interface med programvara (INPA m fl), de senare för 6-700 kr (kolla Blocket, OlaO), och lite intresse, så fixar du det själv. Dessutom kommer du att under ditt fortsatta ägande ha stor glädje och nytta av att själv kunna diagnostisera och rätta till diverse fel. /Lennart |
|
|
Hejsan Lennart! Tack för välkomnandet och tack för ditt svar. 😊 Är det en sån här du menar jag ska använda? Länk /Chrille |
|
|
Ja, en sån. Men jag tänkte snarare på denna: Länk Din länk vet jag inget om, men Ola finns här i forumet och ger dig nog all hjälp du behöver. Men dessutom behöver du en laptop, alltså. /Lennart |
|
|
Ja och köper man av killen i Lenwibs länk får man med en lathund exakt hur man resettar FRM (Ljusmodul). ;-) En enkel operation. Dessutom fungerar min programvara på en 64-bitars version..vilket inte är fallet med den andra enligt rapport jag fick idag. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har resetat ljusmodulen på E61 många gånger efter att bytt kablaget i bakluckan med Bosch KTS diagnos. Som många verkstäder använder. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Återkoppling. Reset av ljusmodul, klart. Fungerar kanon igen. Otroligt stort tack till olaO som hjälpt mig mer än väl och förhoppningsvis har han också lärt sig något nytt på vägen mot svaren på alla mina frågor utöver reset av ljusmodul :-D Mvh Christian |
|
|
Ja ett riktigt lärorikt case! Det var inte det klassiska att en utgång på ljusmodulen hade låst sig utan bara att ljusmodulen fått en knäpp. Fabrikskodning med NCS löste den saken. Sen tog vi det ett steg till och kodade in "Welcome lights" med NCS och det var riktigt nyttigt då jag nu på ett helt annat sätt förstår NCS-expert och hur det fungerar. NCS dummy är en riktigt bra hjälp i detta. Verkar finnas en hel del trevliga funktioner som man kan koda in. Vidare har vi också lärt oss att ljusmodulen på e6x heter LMA och inte FRM som på e9x och e8x. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Hej! Jag läser denna tråd nu (nästan två år efter den startades) och länkarna som Olao och Lenvib har tagit med fungerar ej. Kan någon vara snäll och visa vilket interface som fungerar till min dotters X3 2008? Mvh Johan Singstrand |
|
|
Hej! Du hittar ett Inpa-kit här som säljs med möjlighet att få tips och hjälp ;-) Länk Hur artar sig felet? Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Hej! Just nu så har ena parkeringsljuset (angel eyes) startat med ny lampa. Men på högersidan så lyser fortfarande blinkers. Även om jag tar min OBD läsare och nollar alla fel (fast den säger att det inte är några felkoder) och att jag har gjort bilen strömlös i 10 minuter. |
|
|
Ja, det låter ju som man behöver trixa lite med ljusmodulen. Går inte att göra med en standard OBD läsare. Det finns en del saker man kan göra. jag skulle ha börjat med en defaultkodning av ljusmodulen. Lätt att göra med NCS-expert (med en lathund) som ingår i ett Inpa-kit. 5 minuters jobb. Jag kan få iväg grejer idag. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Tack för förtroendet, Johan! Kontakta mig sen när allt är installerat och klart så kan jag ta mig en titt. Det skiljer lite mellan årsmodellerna på e83 hur ljuset sköts nämligen. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.