|
|
|
|---|---|
|
Hej! Håller på att byta glödstift på min 530 som gått 23 000 mil. Upptäcker då att insuget är mycket nerkletat med en svart gegga. Bilen har också börjat dra olja när den närmade sig 20 000 mil. Fyller väl på en liter per 1 000 mil. Jag tänker rengöra insuget, men jag undrar om det går att säga var oljan kommer ifrån? (Har inte tänkt ta bort swirlflaps), så detta behöver vi inte diskutera. MVH Lansman45 | |
|
Skulle tippa på defekt vevhusventilation. Det är väl för övrigt också i överensstämmelse med att bilen börjat dra olja. Ser nu förresten att det ju är en diesel, men jag gissar att dieslar lider av samma problem med vevhusventilationen som bensinare. Rätta mig gärna om jag har fel. |
|
|
är det inte så att det är egr-ventilen som antingen är dålig eller helt enkelt ger sådana avlagringar (under olyckliga omständigheter) har själv fått anledning att se över min egr och i de filmer om egr-byte jag sett på tuben har nästan alla haft kletiga insug |
|
|
Tack för svaren. Insuget är nödtorftigt rengjort och swirlflapsen uppsmorda. EGR-ventilen också rengjord och öppnar när den kopplas till vacum, så den fungerar antagligen. Har inte tid att åtgärda mer för dagen, men hittade en gammal tråd där man skulle kolla efter läckage kring intercooler och turbo om man hade oljeklet i insug och ökad oljeförbrukning. Lansman45 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.