AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.407

Vilken nuvarande BMW modell har bäst avstämt chassi?

Kör för närvarande en BMW X3 F25 och det som slår mig med den bilen är hur bra avstämt chassit är mellan sport och komfort! Har standardchassit utan adaptiva dämpare, men tycker ändå att bilen både ligger bra i kurvorna och går hyfsat bekvämt på ojämn väg. Tyvärr har jag svårt att hitta denna känsla i BMW:s nuvarande modellprogram. Har kört nya X3:an och nya 3-serie touring. Visst ligger de fint på vägen och i kurvor, men jag upplever fjädring/dämpning som onödigt fast med för mycket vertikalrörelse, bilen upplevs som för "studsig". Har även kört nya X5:an som istället är för mycket åt andra hållet, med mjuk böljande gång och för mycket krängning i kurvorna. Så nu undrar jag vilken modell i BMW:s nuvarande program som är "the sweet spot" mellan sport och komfort?

Personligen tycker jag att nya Volvo V60 har ett bättre avstämt chassi än nya 3-serien, när man talar kombinationen sport/komfort. Dock har 3-serien bättre styrning.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Den här frågan är ju närmast filosofisk i sin karaktär. Nästan omöjlig att ge ett - för dig - tillfredsställande svar på. Det kräver ju nämligen att besvararen har samma åsikt om sport kontra komfort som du har.

Själv tycker jag nämligen att en 2-serie ligger perfekt på vägen och ger perfekt avstämd känsla mellan sport och komfort. Samtidigt tycker jag att alla X-modeller kränger för mycket vid kurvtagning.

Givet att du har den uppfattning du har så skulle jag snarast ge dig rådet att hålla fast vid en X3:a nästa gång du byter bil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det är lite som att fråga vilken glass som är godast... ;)

Men utifrån det du skriver, skulle jag nog kika på en 5-seriemodell om det är BMW du vill hålla fast vid.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Min f31 bil kändes oxå lite ”studsig”(nåja) med punkteringsfria däck.
Nu har jag vanliga däck och det blev verkligen skillnad till det bättre.
kommer aldrig någonsin ha punkteringsfria däck igen.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Mitt råd är att om dina preferenser är att Volvo V60 är bättre än en 3-serie så gå på en Volvo!
Föredrar du även Volvos stolar?

Vi hade tidigare en XC90 som krängde, numera en X5 och innan XC90in en X3.
För att klassas som SUVar tycker jag inte X3 eller X5 kränger alls om man jämför med konkurrenterna. Volvon var det sjögång i, X-bilarna som strykjärn om man tänker SUV.
Jämför man med andra BMW bilar kränger de såklart mer...

Perfekt balans för mig är en 3-serie M-sport med sugmotor, manuell låda och hydrauliskt servo. Gärna så ny som möjligt... så E9x är mitt ideal men det är ju inte det jag kör.

//Stenback
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.