AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
986

Div. Turbofrågor & frågor om Sprut/Tändning (BMW)

En BMW 323 med en st turbomotor under uppbyggnad! Har alla delar utom dumpventil, sprut/täning samt Motorn (2.5l)! men vintern är lång! =)

Vad finns det för programerbara sprut/tändning att få tag på?
Och till vilka priset?

Behöver inte vara någe värsting sprut!
Det ska funka till 0.5-0.8 det är ungefär va jag kommer ladda!

Vad kostar det att köpa smidda kolvar? isf. vart kan man köpa?
Behövs smidda stakar? samt att oringa blocket? när man bara ska köra 0.8 som max laddtryck?

Siktar på att ha en hyffsat driftsäker bil! Som går bra!
Hur många HK kan man räkna med att få ut vid 0.8 i tryck?

(M20 2.5 liters motor köpes! Bra pris = Snabb affär!!!)

//Fredrik
//
129
//M
BMW 323iM TIC
HEJ

det sitter väl redan smidda kolvar i en m20! Sitter det iallafall på min 323!! Jag tror inte du behöver oringa blocket om du skall köra på 0.8 bar!! jag kör på 0.7bar och ej oringat!! men jag har iochförsig kompsänkt! kör med 1:8.7 typ!! org 1:9.4! men 325 har väl 1:8.8 så det behövs nog inte!! Jag tror dessutom att du kan köra med orginal sprut och ett tillskott! typ pic5!

Lycka till!!
mvh tobbe
Tu
114
Turbotomte
325 coupé -94 Twinturbo
Tjena!
Ja körde med prospark på min volvo. Det är ett billigt allternativ som funkar sketabra. Det blev ett jävligt gott ryt i motorn.(b230 ft) Du behöver ingen pc för å mappa så du kan ju mappa när du vill.

Mvh Hassvik
Det sitter inte smidda kolvar i någon M20. Om du grundar det på att det är Mahle så kan du tänka om. Mahle tillverkar kolvar åt BMW, likaså KS mfl, men inga är smidda.
Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
Bäckis: vad pallar orginalkolvarna i en 325 E30
?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ja han körde ju med ca 600hk förra året med orig kolvar
Och jag har haft ca 550hk med 24v orig kolvar och de har hållt,är stakarna som är den svagaste punkten tror ja

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Körde på Arken i går med en lätt mappning så att det är tillräckligt med soppa på fullt ladd.
Laddade 0,8-0,9 bar, motorn fortfarande orginal med 10 i komp.

//Ticco

www.ticco.com
Cooolt Ticco! Börjar gamla PCS röra på sig nu då? Borde börja bli rätt snabb. Har du skjutit nån topppackning än?? Det ska gå att behålla det kompet och ladda en bit över ett kilo om man ser till att droppa tändkurvan med trycket.

Orginal Mahlekolvar i M20 håller mkt bra så länge det inte spikar, då är adjö med dom. Stakarna klarar kanske runt 1,8 bar, sen ser dom ut som mina gjorde efter 2,2 bar :-)
//
129
//M
BMW 323iM TIC
Bäckis: På mina kolvar står det smidda på tyska! men det kanske var bytt i min!
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Ticco:

Börjar du få ordning på piggyback systemet?
Kan du rekomendera det?
Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
Bäckis: vad hamnar kompet på om man tar bort bulan som alla säger på M20 2.5 kovlarna?? Om jag inte minns fel så finns det bild på detta nånstans..
Ti
2.587
Ticco
420i -14
mc_fox:
Ja, jag tror det... :)
Det är ju ett jäkligt billigt alternativ till ett dyrt sprut. Jag kommer nog inte att testa (mappa) något mera i år eftersom maskinen ska ur bilen snart.
Vintern e lång å f*n vet vad man hittar på.

//Ticco

www.ticco.com
Svarva inte bort uppsticket på kolven. Bättre att svarva rakt ut från centrum med en diameter på ca 40-50 mm. Kompet hamnar då på ca 7,5. Om det står geschmidt på kolvarna så är det inte orginal.
//
129
//M
BMW 323iM TIC
Jepp det stod geschmidt!! Fan vad bra!
tudeski2457
Prospark,var kan man läsa om detta,hur mkt kr är billigt..

FAAN VA DET GÅR!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.