AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.453

Svårt att bestämma första BMW köpet! 520D, 523i eller 330i.

Hej! Gjorde ett inlägg för ett tag sedan ang vilken serie jag skulle välja. Jag har nu hittat 3 bilar som jag är intresserad av. Eftersom jag inte själv har någon erfarenhet av BMW vänder jag mig återigen till er här på forumet! De jag har tittat på är (lägger länkarna nedan) en 520D, en 523i och en 330i.

Jag har fått höra av andra att 330'n är dyrare i drift. Dvs dyrare service, dyrare delar etc. Däremot har den inte gått så långt som de andra och jag tycker personligen den är fruktansvärt snygg.

520D tycker jag också är väldigt stilren, drar inte så mycket bensin heller men däremot har den gått rätt långt.

523i tycker jag är väldigt unik med sin färg och passande interiör. Den har dock också gått rätt långt men är billigast av dessa tre.

330i tycker jag som sagt är den absolut snyggaste, och har dessutom rätt bra drag och skatten är låg. Den har lågt miltal och bara haft två ägare. Den är dock dyrast och enligt de jag pratat med är den dyrast i drift och därför vet jag inte om den skulle vara värd det om den är så mycket dyrare att hålla än de andra.

Jag undrar då vad ni tycker, vilken hade ni valt och varför?

523i: Länk

520D: Länk

330i: Länk
84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
Nu har du olika modeller, motoralternativ och drivmedel som gör det svårt att välja. Inte stor skillnad i driftkostnader mellan 520d och 523i förutom att 523 är törstigare men jag väljer den pga att 6 cyl bensin är roliagre än diesel fyran.

330 är körgladast men något dyrare att äga jämfört med 520d och 523i. Både 523i och 330i har N53 motorer och dras med jobbiga problem med spridare och tändspolar, det förstnämnda är dyr historia. 520d har problem med kamkedja och EGR.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Under förutsättning att alla bilar är lika ärliga och rena, dvs ägarhistoriken är likadan, de har kompletta nycklar, serviceböcker och så vidare så hade jag nog valt 330:n. Men jag är 45 och har clean körhistorik i ganska många år.

MEN jag tror att 330:n är rätt dyr för dig att försäkra. 272 hkr, 24 år gammal och man är en kombination som brukar innebära en väldigt hög försäkringspremie. Har du kollat upp dem och jämfört på sidor som exempelvis insplanet?

Annars ska vi ju ha klart för oss att 520d sällan är något dåligt val. Det är en bil som sannolikt kommer göra dig glad varje gång du tankar och tittar på trippmätaren. Personligen tycke jag dock 5-serien är för stor.
Tack för era svar!

Ang försäkring så sa farsan att vi skulle sätta den i hans namn så står han på försäkringen åt mig. Just nu står det mellan 520D och 330i.

Jag tycker om stora bilar och därför gillar jag 520:n mycket, plus att den har alla de här småsakerna jag tycker om, dieselvärmare, keyless, navi etc medans 330:n är fruktansvärt jävla snygg och den har ej gått så långt..

Väldigt svårt faktiskt, jag tror att det blir 520D för min magkänsla säger det. Men vi får se! Återkommer med vilken det blir men uppskattar fler åsikter! :)
Kollade bara upp 520'n lite snabbt (På Transportstyrelsen och BMW's digitala service bok) och det är ingen bil jag skulle köpa (men alla är ju olika).

Bilen säljs av någon som kallar sig Briseld men bilen ägs av någon som heter Abo.

Har bytt ägare flertal gånger med kort intervall.

Står att den har full servicebok men finns bara en registrering i BMW's digitala servicebok vid ca: 4000mil gjord på M-bilar i Västerås.
Nu kan den ju ha kvitton/servicescheman i pappers form på service från verkstäder som inte använt BMW's digitala servicebok (som är gratis att registrera för verkstäder).

Enligt BMW har bilen 4 nycklar i annonsen så står det 2 nycklar.

Jag hade min/mina bilar försäkrade på mina föräldrar i många år efter jag tog körkort pga tokhöga försäkringskostnader och hade aldrig några problem då (20 år sedan) när det hände saker som gjorde att man behövde utnyttja försäkringen men en kollega hade gjorde samma "tjänst" åt sin dotter och när hon körde i diket förra vintern så gjorde försäkringsbolaget bedömningen att det inte var ok att göra så därav ingen ersättning för skadan = skrotad bil utan ersättning.
84
235
84jr0
@skumarne, var kan man se aktuella digitala service böcker online?

@84jr0, det kan man bara om man är registrerad hos BMW för att få tillgång till denna, går bara att göra om man är verkstad/bilhandlare.
Har inlogg genom min arbetsplats (vi är ej BMW återförsäljare utan har andra märken min vi servar och byter ju in BMW bilar ibland).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Knappa in reg.nr. här, så får du upp ganska mycket information:
Länk

Om du inte bor hemma, är det ett stort mått av risktagande om du "skenförsäkrar" bilen...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tre generella kommentarer...

1) 5'an har en högre kvalitets-/lyxkänsla överlag. Hur viktigt är det för dig?
2) Provkör! Det är när man ser bilarna och sen provkör, som allt faller på plats enkelt
3) Jag skulle bestämt avråda att försäkra bilen "smart". Bolagen (och flera med dem) ser det som bedrägeri och undersöker saken noga om något händer. Skulle tro att man är extra vaksam, när det är unga killar som kör BMW...och pappa står på försäkringen...(och man dessutom kanske skrivit om det på ett allmänt forum). Bilen ska försäkras på den som huvudsakligen använder den. Det är så hela systemet fungerar (eller borde fungera...)

Fina bilar! Lycka till!
84
235
84jr0
@skumarne, misstänkte att det var så, tack ändå.

@JohanB car.info kan man inte lita på helt. Jag har flera servicekvitton från auktoriserad verkstad som inte syns där medan andra syns och den är alltid servad på samma verkstad.

Angående "skenförsäkring" så är det rätt safe om du bor kvar hemma.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, car.info är inte heltäckande men man får en god överblick generellt och ser även ägarbyten och annonser mm. på ett bra sätt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Mitt första val är 330i.
Mitt andra val är 523i.
Absolut inte 520D!!

Men det finns ju fler bilar att kika på.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Alla 3-serie.

Länk

Länk

Länk

Länk
Tack för era svar! Jag vill inte ha manuell bil @AnderZ007 annars var de väldigt fina, speciellt den sista! :)

Jag har bestämt träff med killen som har 330i:n på Fredag. Är allt som det ska tar jag den!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Spännande - låt inte känslorna rinna iväg bara för då är det lätt att bli såld när man sätter sig och provkör 272 hästar.

Försäkringsfrågan har ju blivit ganska väl utreddd av andra här och jag ansluter mig till uttalandet om att inte försöka vara "smart" och lura försäkringsbolaget. Det kan sluta rätt surt med att du står utan ersättning vid en olycka.

Jag har också fått lära mig att försäkringsbolagen tycker det är lite halvokej om man fortfarande bor hemma, men jag tvivlar på att en 24-åring som skall köpa en BMW i prisklassen 150 lax fortfarande bor hemma. I så fall hade nog de 150 gått till kontantinsats på en lägenhet och ingen BMW. Men det är bara jag som spekulerar fritt.
bo
283
borka
325i Cab -10
Be om regnr på 330.an innan och kolla upp den via en auk BMW-handlare. Är spridare, högtryckspump, tändspolar bytta på 'aktion'?

Min har fått det förutom spridarna.. Så länge den motorn går felfritt är karaktären helt rätt! Stark från 1300 varv, sticker över 4500 då den större disaventilen öppnar. (jag har byggt om min från en 325 till en 330)

/Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.