|
|
|
|---|---|
|
Vill bara säga att jag blivit med en e63 M6 -06, en ägare och 10500 mil. 60-årskrisen kom tidigt men bättre än aldrig :) JHbimmer | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Du gör troligtvis precis vad du alltid har gjort, men att du åker en M6:a istället. Grattis till bilen! |
|
häftigt ! Lycka till med bilen :) |
|
|
Grattis till en underbar bil. Det första du gör är att byta vevlager ;) sen buffrar du soppakontot ordentligt. Kör lugnt :) |
|
|
Är det någon som vet hur många bilar det är som faktiskt haft problem med vevlagren? HJH: Grattis till ett roligt köp. Kan du inte berätta lite vad du letade efter och vad det var som gjorde att du valde just den bilen? Jag har funderat själv på en M6 E63 nämligen en tid. |
|
|
Letade egentligen inte öht, stötte ihop med förre ägaren på en ICA-parkering i våras och började prata bil. Han funderade att byta till hösten så jag tog hans kort, tog kontakt i oktober och efter lite provkörning blev det till slut affär i december :)! Ställde av direkt och längtar till våren! Kommer att byta vevlagren under våren, har redan börjat plocka ner framvagnen för att kunna ta ner tråget. Vet inte hur vanligt det är med ras om motorn är välskött och varmkörd innan belastning, men bättre att inte chansa :o! JHbimmer |
|
| Jaha, det låter som att du är rätt bra på att meka? I så fall kostar ju vevlagerbytet väl inte mer än några hundra (jag har ingen aning om vad lagren kostar), för det är väl mest jobbet som kostar annars? | |
|
Ja i sammanhanget känns det som några hundra för delarna. Tror det går på allt mellan 5-10.000:- beroende på om man går på original eller bättre produkter. Oavsett så är det välinvesterat, framförallt för att kunna sova lugnt :) |
|
zcooter |
Alla dessa ilandsproblem som uppstår när man köper M_bil Jag har inga problem efter 7 år |
|
HJH, grattis till nya bilen! S85an är en numer unik pärla att vårda - och galet dyr att ersätta! - så låter som en bra ide att byta vevstakslager. Flertal att välja på om man vill gå med utökat spel, valde ACL HX själv (M3/S65an), men även VAC and BE har på hyllan. BE är dyra + knepig lev tid (7-8k), ACL kring 2.5k. Vill man ha ARP bultar drar dom iväg på ca 5.5k, OEM är billigare men kräver tålamod vid montage. Lycka till! |
|
|
zcooter: Jo E34 M5 som jag hade var skottsäker! Visade sig när jag köpt min att den gått utan vxl-olja ett tag och lådan var fräsch :o! HelmsmanPlay: Har tittat på ACL, vad tänker du om utökat spel? Nödvändigt om man sköter oljebyte, varmkörning mm? Sen blir jag nyfiken på vad du menar med ARP-bultar kontra OEM. Utveckla gärna om du har möjlighet och lust :) JHbimmer |
|
|
Hej JH, ska inte utge mig för att vara motorbyggare på ngt sätt....men valde utökat själv efter ett par års funderande. Skulle jag göra det idag (el. snarare få det gjort, gjorde det inte arbetet själv) så skulle jag välja mer efter hur dom gamla såg ut. Olje byten (byter själv var 800mil) och varmkörning tror jag personligen är mycket viktigt inte minst för dessa maskiner. ARP är en mycket välrenomerad tillverkare av bultar (Länk |
|
|
Ps. JH, det finns mycket att läsa och bilda sig en uppfattning om när det gäller vevlager till S65/S85. Här är ett par länkar som är en bra början: Länk (klicka ned på rod bearings) Länk (denna finns under Oil flow på samma sida). Notera att informationen är utforskad och presenterad av BE Bearings, så även om den inkluderar andra lager så bör man ha i åtanke att det är konkurrenter. |
|
|
HelmsmanPlay: Tack för länkarna, nya för mig! Har plockat bort lager och de ser faktiskt bra ut! Syns inget koppar på något, har beställt ACL, men jag undrar vad du menar med att OEM-bultarna kräver tålamod? Lätt att få tag på OEM men lite vänt om jag beställer ARP, vill provstarta och lyssna :). Även kolla bromsar då jag bytt bakre skivor och belägg. JHbimmer |
|
| Tjena HJ! Så vitt jag har förstått så kräver OEM bultar att man drar dom i omgångar ( 6nm, lossar och sedan 20nm, lossar och sedan 130 grader), medan man drar ARP en gång och färdig med det (vill minnas 60nm om du väljer 625an). På 16 bult blir det viss skillnad. ARP kan dessutom återanvändas - OEM är stretch bult - skulle man tro att man vill gå in igen. | |
|
HJ, förtydligande: man lossar inte mellan 6nm-20nm-130g, men det ska lossas efter sista momentet och repeteras 3ggr: Länk Igen, det blir en himla massa dragandes.... |
|
| Hur har det gått med denna bil? Blev det något vevlagerbyte? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.