AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
8.197

Greta och SUV:ar?

Sida 4 av 5
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Länk

Stora bilar är säkra (-re) bilar. Det är ett mycket starkt samband,
“Small/light vehicles have less structure and size to absorb crash energy, so crash forces on occupants will be higher.” Länk
se även ex folksams statistik över verkliga olyckor.
Minns väl när någon av försäkringsbolagets dåvarande chefer ville förbjuda småbilar, men det var då det…

Detta med "partikelutsläpp" och bilar i JIEs länk finns det inga hårda fakta alls bakom, journaler, dödsregister, etc. Detta bygger enbart på (tvivelaktiga) korrelationer och troligen metodfel.

Jag granskade påståendet om dieselbilars "faaharlighet" i tråden för...två år sedan.
Även i fall dessa ”knep&knåp”-övningar till grund för resultatet accepteras så var dödstalet korrelerat till personbilar försumbart. Det hela finns belyst här Länk Länk .

Så detta med tuuusentals döda och glidningen i Svt:s text (JIEs länk) mot personbilar och SUV är vilseledande...

Grelle;

Absolut, det finns skäl till att elbilarna har tappat värde ganska snabbt, troligen främst osäkerheten då det händer så mycket på marknaden just nu.

Och jag tror det kommer vara skakigt en bra tid framöver, den som köper en ny El-golf idag för häftiga 450.000kr kommer nog få en kalldusch om fem år när ID.3 börjar finnas som begagnad, osv.

Mellan ZOE:n och Micran du länkade till skiljer c:a 60.000kr i pris, nypriset skiljde c:a 100.000kr men framförallt är ju ZOE inget bra exempel eftersom priset var kraftigt nedsatt då de var nya till fördel för batterihyran, den kan kosta närmare 1000kr/månad.
Såg SVT reportaget om SUV:arna och det är ju rena sandlådenivån ibland. Man intervjuade en äldre herre som hade en MB GLK och frågade om man inte kunde klara sig med en Fiat istället?! Sedan intervjuade de en kvinna som hade en Porsche Cayenne om varför hon hade så stor bil. Har hon många barn?

Ska man inte ställa sig utanför Nymans Ur på Biblioteksgatan också och fråga kunderna varför de köper Rolex istället Casio? "Visar en Rolex tiden bättre?" Eller varför inte gå till Business class loungen på Arlanda och fråga resenärerna varför de reser i Business Class? "Har du verkligen så långa ben att du inte ryms i Economy Class". Eller kanske kan man stå utanför Grand Hotel och fråga gästerna om de sover bättre där än på Ibis i Spånga.
Det faktiska transportbehovet har i den stora merparten av fallen ytterst lite att göra med folks bilval. Ju dyrare bil, desto sämre korrelation. Reportern på SVT förstår detta mycket väl så han var bara ute efter att försöka förlöjliga folk som kör SUV. Mobbning i statsfinansierad television.
bmw newbie
Vilket program var det?
bl
2.294
blixten
325i -88
Vänsterfolk anser generellt att de utgör någon sorts norm som resten av samhället skall anpassa sig till. (Media representerar vanligtvis vänstern.) Att förlöjliga andras åsikter och behov gör de regelmässigt.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Frågan var om Gretas inverkan på debatten om SUV:ar.

Ja, att nyhetsmedia frågar folk om deras behov av en SUV mitt i centrala Stockholm är troligen en följd av Greta. Men inte enbart. Om inte Greta hade haft stöd av i stort sett alla forskare hade ingen över huvud taget brytt sig om henne. Greta får nog ses som en exponent för klimatångest, klimatmedvetenhet, klimatfakta, klimatoro eller vad man skall kalla det. Men Greta är ingen utan denna bakgrund.

Personligen tror jag att forskarna har rätt, dessvärre. Hade mycket gärna åkt i V8, kanske tom fyrhjulsdrift m.m. Åker idag med alldeles för många bilar, för många kilon, för många cylindrar, för många hästar, för många utsläpp... Det är tungt att ställa om från sina preferenser, men det måste nog göras. Jag har svårt att se mig själv som 85-åring och mina barn och barnbarn frågar mig varför vi inget gjorde; vi visste ju...

Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Matthias

Frågan som ska besvaras från dina barnbarn kan ju också tänkas vara:

"Varför lät ni skrota vår välfärd, vår industri, och alla de framsteg västvärlden hade gjort p.g.a dåligt underbyggda klimatmodeller och en "grön" och vänsterorienterad vansinnig politik - delvis ledd av en tonåring?"

Själv tycker jag att det är naturligt och önskvärt att temperaturen har ökat med 1 grad sedan den "Lilla Istiden"(1300-1800-talet ungefär). Motsatsen vore förödande...
Hypotesen om att Koldioxid påverkar temperaturen är svagt underbyggd. Vattenånga är en mycket viktigare "växthusgas". Utgör ca: 90 % av dessa. Co2 endast ca:3,4 %. Men vattenånga kan ju inte beskattas....

Så de goda nyheterna är att du inte behöver avstå att köra den bil du gillar.
Det finns dock verkliga miljöproblem, dessa kan lösas med endast en bråkdel av de pengar som "Klimatindustrin" nu slänger i sjön.
bl
2.294
blixten
325i -88
Klimatdebatten är enormt vinklad och politiserad i Sverige! Greta har inte stöd av i stort sett alla forskare, speciellt inte alla klimatforskare. De forskare som inte stödjer den politiskt korrekta/tillåtna åsikten i Sverige, får inte publicera sin forskning.
bl
2.294
blixten
325i -88
När media endast tillåter saluförandet av en "sanning" så påminner samhällsdebatten rätt så mycket om de gamla Öststaterna bakom järnridån. Med andra ord så finns det ingen debatt pga att avvikande argument ej tillåts.
Frågan är väl snarare vad Greta har stöd för. Att CO2 ger en ökning av temepraturen? Ja det har hon stöd för av merparten av forskarna. Det intressanta är ju hur mycket temperaturen kommer öka och där finns det ingen konsensus över huvudtaget:

Länk

Titta på grafen längre ner på sidan. Temperaturintervallen varierar friskt från 0.7 till 8.1 grader.

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
PWtech:

Jo, det kanske är en fråga barnen ställer mig när jag är 85 (vart tog välfärden vägen?); men i min riskanalys är det det andra alternativet värre (vart tog förutsättningarna för livet vägen?).

Anledningen till att jag skrev inlägget var att jag ville visa att man kan vara bilfantast men ändå ha oro för klimat och andra miljöproblem. Ser tendensen att alla som oroar sig för klimat och miljöproblem blir kallade 'vänstern'. Så enkelt är det inte.

Matthias
Da
2
Daro
X3 -12
520d xdrive touring -20
Intressant debatt som aldrig tycks ta slut. När jag köpte min första SUV på -00-talet, en xc90 2.5t, var den minst lika het som nu. Men varför ska bilköpare stigmatiseras? Skillnaden är, som ju många inlägg konstaterar, relativt marginell om man jämför mellanstora SUVar och stora lågbyggen. Kanske ingen alls och benämningen "SUV" i sig är högst ospecifik. Bilen är trots allt mer eller mindre nödvändig för de flesta av oss. Varför lyfts inte fokus mot en rad onödiga företeelser som har lika stor eller större negativ effekt på klimatet? Flygresor har redan nämnts men jag saknar även diskussioner kring våra husdjur. Både hundar, katter och inte minst hästar är stora miljöbovar, ofta värre än bensinslukande SUVar, och på det hela taget i princip helt onödiga, såvida det inte är rena nyttodjur vilket är ett fåtal. Jag har en liten 1-serie med sportchassi som är rolig att ratta. Men även min X3 är körglad. Medan man får krypa in i den lilla sätter man sig bekvämt in i den större och har en helt annan överblick och säkerhetskänsla. Åtminstone är det så man upplever det. Och det är ju själva upplevelsen det handlar om. Det är väl inte orimligt att man i ett "nödvändigt" transporthjälpmedel även kan väga in upplevelser vid inköp och användning? Världen vore rätt tråkig annars. Tycker att bilindustrin självklart ska jobba mot mindre utsläpp och effektivare drivlinor. Men det måste ju gälla oavsett biltyp. Låt oss ändå ha kvar ett rimligt val mellan olika biltyper. Vi är ju olika med olika preferenser. Tycker också att totalbelastningen för alla våra respektive förehavanden måste diskuteras på ett bredare plan och att såväl bilintresserade och bilindustrin som politiker och aktivister måste föra in denna diskussion i medialjuset. En intressant tanke vore ju att ställa upp x kg CO2, och ev. andra miljöbelastande ämnen, i en kalkyl där varje person eller hushåll har ett visst mått att förhålla sig till vad gäller tillåtet utsläpp/påverkan per år. Väljer man att köra SUV kan man inte ha hund tex. Åker man till Thailand får man ta bussen några år osv. Lite skämtsamt kanske men det måste ju vara nettoeffekten av varje individs handlande som är relevant. Inget annat.

MU
940
MUC
M340i - 2025
Att det ständigt har pågått klimatförändringar sedan jordklotet skapades vet alla. T ex när Alperna bildades så höjdes havsbotten med drygt 3000meter, men det är väldigt länge sedan.
Eller när den senaste istiden, som i sammanhanget inte är så väldigt länge sedan, tog slut så låg stora delar av Sverige under den tidens havsyta.

Så frågan är hur mycket människan påverkar klimatförändringarna och hur mycket som människan kan påverka för att få minskade klimatförändringar.

En sak är säker och det är att aktivister, vänsterpolitiker eller så kallade forskare knappast kan påverka någonting som gör klimatet varmare eller kallare med en miljöbonus för att köpa elcyklar/elbilar.

De enda som kan lösa detta är kapitalistiska företag med innovativa uppfinningar och riktiga vetenskapsmän.

Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Matthias

En förutsättning för livet är Co2, det är Livets gas. Utan den fungerar inte fotosyntesen. Co2-halten i luften (400 miljondelar) har en relativt liten men viss påverkan på temperaturen. Utan "växthusgaserna" skulle dessutom jorden vara en isklump.
Historisk påvisat via info från isborr-kärnor) vet vi att när temperaturen stiger så följer Co2-halten med. INTE tvärtom som bl.a Al Gore lurat världen med.

Vi kan glömma elbilars och elcyklars eller liknande fordons mikroskopiska potential att ändra klimatet. Enda skillnaden de gör är att göda politiker och den "gröna" industrin.

Dagens tips till alla: Tony Heller- En bra man att lyssna på. Han har mängder med informativa video-snuttar.

ka
280
kalopps
Cater-pillar
Kör SUV. Bara du skiter i plastpåsar!
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Frågan gällde Greta och SUV:ar

Men visst har hästar, husdjur, plastpåsar, bostäder, smink och gud vet vad också påverkan på miljön. Debatten blir lite för bred då tycker jag...

Matthias
Da
2
Daro
X3 -12
520d xdrive touring -20
Ja, Matthias, diskussionen kan bli lite väl bred i denna tråd, det var inte min avsikt. Poängen är att det finns ett antal människor som anser att de har rätt att kritisera vissa människors val av bil utan att ha någon som helst aning om hur den personen i övrigt lever sitt liv (eller för den delen hur många mil/år den kör) och utan att reflektera över eller redogöra för sina egna livsval och därmed klimatpåverkan. Inte sällan bidrar de själva lika mycket som "SUV-föraren" genom andra klimatbelastande aktiviteter eller husdjursinnehav. Inte sällan är den biltyp de kritiserar väl så snål som en lågbyggd bil, dvs. man fokuserar på helt fel sak. Jag nämnde inledningsvis i förra inlägget att diskussionen var intressant. På ett sätt är den det men egentligen mer tröttsam. När ska folk låta "SUVarna" vara och istället i så fall diskutera vad den bil man valt, oavsett typ, egentligen släpper ut, om man nu måste ge sig på just bilar? Behovet av SUV måste avgöras av individen. Däremot kan utsläppsnivåerna diskuteras generellt.

ka
280
kalopps
Cater-pillar
Vem har att göra med vilken bil man väljer att köra. Är Suvar olagliga? Greta och Suvar. Vem bryr sig. Ändrade man sig i regeringen på grund av Volvo när det gäller så kallade miljöbilar. Det går bra att tillverka flis av träd och trumma sig på bröstet. Dom där träden ger oss vårt syre från koldioxid.
Allt handlar om pengar till vissas bankkonto(de glorifierade). Visst ska vi värna om miljön, men det ska gå till på ett korrekt sätt. Det har spårat ur ordentligt. Det är tusan så mycket annat som skulle behöva åtgärdas, men man flyttar fokus till koldioxid. Att kriga går bra men tusan ta den som köper en SUV, då förnedras du i svensk media. Patetiskt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att behålla diskussionen "bred" ;)

Angående hundar och katter kontra co2-utsläpp i jämförelse med bilar:
Länk

Några miljöforskare uttryckte det för några år ungefär såhär:
"Det är inte valet av fordon/drivmedel som är viktigast när det gäller miljöpåverkan, utan valet att inte välja bort vissa resor..." dvs. det är beteendet kring vårt sätt att resa kors och tvärs i "onödiga" resor som är grundproblemet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.