|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
"som 332 skrev, det är bara på marginalen vi gör skillnad om vi åker en x3 eller en 3-serie eller golf. det huvudsakliga problemet är att vi åker över huvud taget. skulle vi ställa bilen 1-2 dagar i veckan, jobba hemma, samåka mycket mer eller på annat sätt få ned bilåkandet med 30-40% är mycket mer gjort för miljön. sen finns det såklart andra utsläpp också, men det förtar ju inte ansvaret för bilåkarna" Även om vi slutar åka helt och hållet i Sverige så minskar bara utsläppen med 10 miljoner ton. Låter kanske inte så lite, men USA:s elproduktion släpper ut 1.7 miljarder ton om året. Har USA ens någon plan för hur de ska ställa om elproduktionen till förnybart eller kärnkraft? Är de någon som sätter press på dem att de ska göra det? Visst låter det bra att alla ska ta sitt ansvar, men det har ju knappt någon mätbar effekt på utsläppen. Man borde väl lägga all energi på att jaga de största utsläppsbovarna först, istället för att håna folk som bara försöker ta sig till jobbet. |
|
|
Kan bara hålla med! USA utgör 5% av världsbefolkningen men står för ca 50% av alla utsläpp. Skolan ska givetvis inte endast bedriva "anti-SUV- propaganda", det handlar ju mer om total, global livsstil. Att man skulle lyckas är dock som jag framhöll ovisst. Det viktiga är ju att man inser att vare sig naturlagarna eller klimatet är förhandlingsbara. |
|
| 332: USA står för 15% av totala utsläpp. Det brukar bli lite tokigt när alarmisterna är i farten. | |
|
Alla kommer behöva hjälpas åt att sänka utsläppen och det gäller att inte sila mygg och svälja kameler så att säga. USA ligger stabilt på sin höga nivå av CO2-utsläpp medan Kina nu är ikapp och deras derivata för CO2 pekar rakt upp i himlen. De stora utmaningarna kommer vara att få dessa stora aktörer att ta tag i detta. Men de lär väl inte vakna förens de fått problem på hemmaplan. Jag har personligen inget emot suv:ar och förstår de som gillar dem med god sikt, komfortabelt insteg, säkerhet mm men jag föredrar lågbyggen. Visst har suv:ar ofta högre förbrukning och utsläpp Jfr med lågbyggda bilar men de kommer också sannolikt vara hel och delelektrifierade i större utsträckning. Det är dock komplicerat om man tänker på hel livscykelanalys. Vad är bäst? Jag har inte svaret och då arbetar jag ändå i fordonsindustrin med frågor liknande dessa. |
|
|
"En typ av guldkant är numera att vissa vill sitta lite högre när de kör bil, istället för att behöva krypa in och ut ur bilen." Många äldre föredrar en högre bil som är lättare ta sej i och ur... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Tror faktum är att många hittar på bortförklaringar såsom att det är lättare att ta sig in och ut, sitta högt som en kung (över alla andra) etc. Man har ju klarat sig utan SUV i 100 år ! Hallå. Det är nog bara för att vi kan idag och efterfrågar status symboler. Det är min hållning. Sen kan jag Med mycket väl gilla stora bilar men kanske då en G wagon 😀. Då är man kung på vägen och kan skita i allt och alla....och slippa köra wannabe SUV som Model X (är ju mera en MPV). Skämt åtsida. Tror faktisk Greta har en betydelse framöver. Alla måste nu börja ta ett ansvar för klimatet och inte bara komma med bortförklaringar om att kan grannen, grannlandet etc. Så kan vi fortfarande göra som vi vill. Om ni tror att inte politikerna kommer att behöva förbjuda SUVer och andra onödiga inte-bil-miljöbelastande saker så tror jag ni tar fel. Har själv varit på en räd konferens där miljöaspekter är mycket högt på agendan. Där är Porsche, Mercedes etc Värden kan inte fortsätta som nu. Så en liten del gäller SUVer och mycket gäller annat som har större impact.. |
|
|
"Tror faktum är att många hittar på bortförklaringar såsom att det är lättare att ta sig in och ut, sitta högt som en kung (över alla andra) etc. Man har ju klarat sig utan SUV i 100 år ! Hallå. Det är nog bara för att vi kan idag och efterfrågar status symboler. Det är min hållning." Visst klarar man sig utan SUV. Behöver själv ingen SUV och tror inte några som kör på allmän väg i Sverige behöver det heller. Jag gillar dock det lite bekvämare insteget och stora glasytorna. Samtidigt så ogillar jag bilar som kränger och gungar omkring så någon stor SUV är inte för mig. Egentligen skulle jag bara vilja ha en "normal" bil med lite bekvämare insteg, men det finns inte så många sådana idag. Antingen sitter man på marken och kör, eller så har man jättehjul och 22 cm markfrigång. Tycker Jaguar I-pace är en ganska lyckad medelväg som jag hoppas fler kan ta efter. "Om ni tror att inte politikerna kommer att behöva förbjuda SUVer och andra onödiga inte-bil-miljöbelastande saker så tror jag ni tar fel. " Förstår inte riktigt hur man ska kunna förbjuda en biltyp i en demokrati. Man kan ju förstås sätta utsläppsgränser i framtida Euro-standarder som tvingar SUV:ar att vara hel- eller delelektriska, men förbjuda SUV:ar känns som det skulle bli komplicerat. |
|
|
Tror även jag att förbud är orealistiska, men andra styrmedel fullt möjliga. Handikapargumentet är ofta inte tillämpligt enl. min erfarenhet då SUV:ar kan upplevas som olämpligt höga att ta sig upp i. Äldre kan då behöva handfast hjälp vid insteg. Utsiktstornsaspekten på ett fordon lämnar mig även den rätt osäker. Är det verkligen utsikt man värderar i första hand? Rolig kommentar av äldre dam: varför är bilen så hög? 5-årig pojke: kan bilen ramla? Ingendera av dessa personer visste nog vad en SUV var. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Skall man tala om miljö bör man göra det i ett totalbelastningsperspektiv och inte plocka ut vissa delar ur det. En elbil kommer inte inom den närmaste tiden vara i närheten av en bensinbil om man ser till totalbelastning. En baksida som man aldrig talar om gällande elbilar är 2:a hands marknaden. Vem vill köpa en 4-5 år gammal elbil med 15000 mil på mätaren? Ingen vill väl knappast vara den som köper svarte pettern dvs vara den som måste byta batteriet. Med det kommer elbilar att vara engångsbilar än så länge. Greta i alla ära men det enda sättet att lösa miljöfrågan (om vi nu egentligen har någon) är att varje person tar sitt egna individuella sustainability ansvar. Man kan inte styra miljö genom politik. Problemet är bara att hur många är egentligen villiga att göra den uppoffring som egentligen krävs för att få jorden i balans för alla människor och inte bara för oss i "väst". "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Ja, helheten saknas oftast i debatten (och de politiska besluten)…. Ser man det i ännu större perspektiv (nationellt) har vi i nuläget ett skattesystem som i princip undantar de som förorenar mest (75% av utsläppen): Länk Visst kan jag se nyttan/nödvändigheten med att sätta press på de som står för utsläpp men då får man inte sila mygg och svälja kameler! Varför skall befolkningen som står för ca 25% av utsläppen kröka rygg och ensamma ta "kostnaden" för helheten? Sedan kan man lyfta blicken ännu mer och se det globalt då föroreningar oftast inte är ett lokalt problem även om utsläpp kan ske lokalt - vissa länder som t ex. Kina men även andra länder som tagit sig ur U-landsstatus brukar använda argument som: ska ni rika länder förvägra u-länder sin utveckling genom att strypa utsläppen....haltande logik som gör gällande att "ni släppte ut skit och därför måste vi också få göra det, även om det är förkastligt i längden..." Som en parantes brukar jag använda mig av ett litet exempel: EN flygstol enkel resa mellan Sverige och Thailand släpper ut lika mycket koldioxid som en BMW 520d (EU5!) gör på 31.000 mil! Logiskt borde båda dessa betala lika mycket i "utsläppsskatt", men det vågar ingen politiker med självbevarelsedrift säga. :( Jag inser att det är komplexa frågor men helhetsperspektivet i debatten saknas som sagt oftast... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nu får du räkna en gång till! | |
|
Räknade några enkla överslag i en tråd för nästan precis ett år sedan, Länk En BMW 520d släpper alltså ut 28mg NOx per km, långdistansflyget 450mg NOx per person km. (obs ej 45mg, korr längre ned i tråden) Du kan mao köra ganska långt för en "solresa"... Om bränsleåtgången framgår i länken... Det införs miljözon på söÖdermalm samtidigt som brommaflyget sniffar över hustaken. jaja... Länk Det ska bli intressant att se vad som händer när jänkarna väl får reda på de skatter som läggs på amerikanskbyggda produkter här... |
|
|
Kävlingepågen, jämför priset på en 5 år gammal Tesla och en 5 år gammal Mercedes CLS500. Båda hade ett nypris runt miljonen. Länk Länk Det verkar som att elbilens andrahandsvärde är högre. Trots högre miltal. Så din oroa kan vara obefogad där. Samma problem finns ju där idag. Vem vill byta motor på en äldre kärra? Det har ju varit alltid varit en huvudverk att bilarna till slut blir mindre värda än vad det kostar att laga dem. Sedan så görs det LCA-analyser (Life Cycle Analysis) och elbilen slår bensinbilen. Även i länder med mycket mer CO2-utsläppande-elmix så vinner elbilen. |
|
|
Teslan har historiskt sett haft ett mycket bra andrahandsvärde, samtidigt som en faktor också torde vara att den aktuella bilen likt många andra har fri laddning, vilket nya Teslor inte har. Det håller prisbilden uppe. Men, med det sagt, nästan alla andra elbilar har haft en vansinnigt dålig värdeutveckling. Mycket för att det hänt så mycket, en fyra-fem år gammal elbil (som inte är en Tesla) är inte speciellt imponerande sett till vad som finns på marknaden idag. Den som köpte en Ranault Zoe har tappat oändligt mycket mer pengar än den som köpte en Nissan Micra, för fyra år sedan. Samma sak med VW Up osv. Detta är förstås en följd av att elbilar generellt har varit så fruktansvärt dyra i inköp, men det är ingen allmängiltig sanning att elbilar håller värdet speciellt bra. |
|
| Volvo PV 800 var en fin bil. Rejält med plats. SUV? inte SUV ? | |
|
Trädmannen, många av de andra bilarna som släpptes för 5 år sedan var inte heller särskilt bra, därav har de sålt dåligt och är lagom populära. 4 år gammal BMW i3 - Länk 195' Vad är det? ~50% av nybilspriset? Renault Zoe, 6 år gammal Länk 99' Nissan Micra, 7 år Länk Inte kan Renault Zoe ägaren tappat [oändligt] mycket mer pengar under denna period? |
|
|
Yups, min länk ovan var visst två år gammal, tiden rullar på.... Problemet med elbilar i fullskala är ju att de inte går att sälja utan kraftiga subventioner (inte ens när det är ”närodlade”, se länk nedan) samt att de inte heller förmår att generera vinster till ägarna. Länk Länk Ford F150 i andra länken ja, Länk , försäljningen har fördubblats sedan Obama grep in och bailade ut "The Big Three" under fordonskrisen. Jämför USAs produktion med ex Sveriges i sista länken... List-tvåan i USA idag ser ut så här, Länk och trean Länk Den totala svenska bilförsäljningen motsvarar alltså typ någon månadsförsäljning av de tre nyss nämnda modellerna ovan i USA. Länk Sverige idag strax under Pakistan och Vietnam.... |
|
| Igår var det ett inslag på SVT:s nyheter kring SUV:ar och ökande utsläpp (Länk. Man kopplar också ihop ökad fordonsvikt med ökningen av antalet SUV:ar trots att det bara är en del av förklaringen. Samtliga biltyper har ju fått ökad vikt på grund av fler tekniska finesser och ökad säkerhet. | |
| Korrekt länk: Länk | |
| Jag valde SUV efter att ha krockat i 70 kmh med ett rådjur i en liten bil som blev totalförstörd. När jag åker med familjen vill jag ha så stora och effektiva deformationszoner som möjligt och sitta högt och skyddat. Jag har aldrig krockat med någon anna bil, men det är fullt av rådjur och vildsvin på mina vägar så det har varit avgörande för mitt bilval. Min SUV väger 1735 kg och drar 0,53 när jag är ensam och 0,57 med hela familjen och bagage. Att den är en väldigt praktisk och bekväm familjebil gör inte valet sämre. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.