|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Självklart heter det bilindustrin. Tyvärr ser man allt för mycket särskrivningar ("engelska sjukan")... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Mutti. Allt är iscensatt, för att vissa ska tjäna en otrolig massa pengar och flytta fokus från riktigt stora problem. Några suvar hit och dit, är noll och intet i jämförelse. |
|
|
Det skadar ju inte med lite humor, 50+medbmw bidrar med argument som väl ska ses "augenzwinkernd" som vi säger. Annars är det ju inte roligt för ägarna att SUV:ar blivit så tydligt stigmatiserande. Avståndet från dagens bilar till pågående produktutveckling tycks tillta. Just nu diskuteras tex. bland fordonskonstruktörer när ratten ska avskaffas i och med autonomiseringen av fordon! Lite som när startveven slopades som komplement till självstart! Några av mina studenters inställning till SUVar kan beskrivas med deras kommentar att dessa fordon känns som att gå omkring i 80-talskläder. |
|
|
I Tyskland så handlar det inte bara om miljö utan även om hur olämplig en SUV är i stadstrafik och där städer diskuterar om möjligheten att förbjuda dom i stadsmiljö. Detta är väl det värsta exemplet: Länk Det tillsammans med miljöaspekten föder antagandet om att försäljningen ska gå ner, det senaste jag läste var dock snarare en minskad ökning vilket inte är samma sak. |
|
|
Man kan rikta mycket befogad kritik mot SUVar, men den här typen av olyckor kan ske ändå tyvärr. Den erfarenhet jag har av SUVar är bla.från Autobahn och serpentinvägar i Alperna. I det förra fallet, speciellt vid sidvind i högre farter, känns de direkt obehagliga och passagerare klagar över åksjuka mycket mer än annars. Man behöver knappast vara tävlingsförare för att märka att något är väldigt fel. Speciellt nerför serpentinvägar märks den förhöjda tyngdpunkten även där. Heller inget för åksjuka och man längtar efter ett normalt fordon, för att inte tala om en välbyggd sportbil som blir ett rent nöje både uppför och nerför. Som flera fordonskonstruktörer frågar mig, vad ska jag göra när "marknaden" begär högre tyngdpunkt, större luftmotstånd, högre fordonsvikt, kortare (sämre)deformationszoner, dyrare tillverkningskostnader osv. Isaac Newton kunde redan på 1600-talet visa under vilka lagar fordonskonstruktion skulle komma att lyda så debatten kan tyckas lite sent uppkommen. |
|
|
Länk citat, "SUVs and off-road vehicles divide society: for some, they are senseless fuel-eating street monsters, while for others they are an expression of personal freedom, and more comfortable for driving off-road or with lots of people and equipment. But despite all the debates, the sale of SUVs and off-road vehicles is booming in Germany, as figures from the Federal Motor Transport Authority (KBA) in Flensburg show." |
|
|
Spännande, om än välkänd, läsning. När man höjer tyngdpunkten väsentligt kompenserar man detta med att minska krängningsbenägenheten vilket försämrar komforten. Nästan undantagslöst är "off road driving" inte tillåten och dessutom är SUVar, pga mycket dålig markfrigång, knappast lämpliga i sammanhanget. Visst kan man rubricera/definiera "rätten att tänka fel" som "personal freedom" men detta leder ju ingenstans mer än in i en logisk återvändsgränd. Daimler Benz gjorde längre tillbaka experiment med olika kinetiska chassie-upplevelser. Dessa visar bla. tydligt hur Cerebellum bidrar till att de upplevelser vi talar om INTE är kontraintuitiva. Detta innebär att vi upplevelsemässigt kan registrera och förutsäga hur ett chassie ska uppträda kinetiskt! BMW mfl. har byggt vidare på detta och mycket annat vilket lätt kan uppskattas när man kör olika fordon. |
|
| Tyskar är väl inte speciellt kända för humor. Det finns inte någon humor i det jag skriver. Hon har klarlagt det helt själv. Kom med fakta istället för dumma kommentarer. | |
|
Suvar är vad som gäller. När tillverkare gör en ny modell blir det oftast en SUV se på Audi ovj Mercedes som enbart erbjuder Suv i elbilklassen (bortsett från marginella E-Vito och E-Sprinter). Mitsubishi säljer massor av Outlander och Volvo säljer mest av XC40/XC60/XC90 märkligt att prata om att stigma med Suv. Alla vill ha en SUV. Tyskland är inget undantag. Varför väljer så många tyskar VW Tiguan i så fall? Att studenter tycker en massa spelar ingen roll. De köper ändå inga bilar och lyckas inte påverka sina släktingar att välja en E-Golf i stället för en Tiguan. Stephan |
|
|
Väldigt nyfiken på vad TS kört för SUV som farmkallar åksjuka på kurvig väg. Har kört min X3:a både på autobahn och alla möjliga andra vägar i Sverige och europa utan tillstymmelse till instabilitet eller åksjuka. Har som mest kört 170 km/h med fem personer i bilen på autobahn utan några som helst problem. Angående Greta så håller jag med 50+medbme att hon förmedlar ett anti-kapitalistiskt, kommunistiskt budskap. Kapitalism och marknadsekonomi framställs som ett problem som kommer förvärra den sk klimatkrisen. Man tycks ha glömt att de flesta totalitära stater har betydligt större miljöproblem än demokratiska stater med marknadsekonomi. Att över huvud taget tro att klimatet står och faller med att folk kör SUVar är närmast skrattretande. Kina bygger ut kolkraften och bygger flera hundra nya flygplatser. Kineserna åker kors och tvärs över världen och lyx-shoppar, medan vi i Europa tror att vi kan rädda klimatet genom att sluta köra SuV. |
|
|
Bra skrivet bmw newbie. Tummen upp. De flesta läser svenska Pravda! Tyvärr! |
|
|
Kapitalismen är självklart en stor del av problemet, det många inte inser är att det även kan vara en stor del av lösningen. Nu tror jag inte på att man ska köpa sitt samvete fritt, men marknaden måste inse hur pass stor påverkan den har på miljön. |
|
|
Greta Thunberg för 3 veckor sedan: I'm sometimes called ”political". But I've never supported any political party, politician or ideology. I communicate the science and the risks of failing to act on it. Flera gånger förnekar hon någon politisk tillhörighet som helst. Självfallet vore det extremt naivt att hävda att slopandet av SUV:ar eller Greta Thunberg skulle mätbart förändra klimatet. Det jag, bla., med utgångspunkt från olika fordonkonstruktörer jag känner vill påpeka är att dessa ofta tycker att SUV-konceptet är långt ifrån optimalt avseende de flesta av fordonens nyckelparametrar. Endast efterfrågestrukturen framtvingar dessa konstruktioner. |
|
|
" Det jag, bla., med utgångspunkt från olika fordonkonstruktörer jag känner vill påpeka är att dessa ofta tycker att SUV-konceptet är långt ifrån optimalt avseende de flesta av fordonens nyckelparametrar. Endast efterfrågestrukturen framtvingar dessa konstruktioner. " Må så vara, men BMW har ju en gång skapat efterfrågan. Hela mellanklass premium-SUV segmentet skapades ju av BMW när första X3:an kom. Så först skapar BMW ett marknadssegment och sedan när kunderna börjar köpa bilarna så tycker BMW att de tvingas bygga icke-optimala bilar? Låter mycket märkligt i mina öron. Som ingenjör tycker jag att det skulle vara en mycket intressant utmaning att bygga en SUV med bra "handling". Just eftersom man har fysikens lagar emot sig. |
|
|
Många spårar SUV-fenomenet tillbaka till Land Rover och deras Range Rover. Denna modell signalerade i Londons dyraste stadsdelar att man även hade ett Gods på landet och därför behövde ett fordon med terrängegenskaper. Även de utan lantegendom fick då en möjlighet att uppnå extra status med att inhandla en Range Rover. Vanliga Land Rover var böndernas fordon däremot. Senare spred sig fenomenet till andra segment som X3 vilket du framhåller. Att konstruktörer och marknadsförare inom ett och samma företag inte ser samma verklighet är nog inget nytt. Jag hör precis samma inställning från Daimler Benz konstruktörer som även de (tro det eller ej) vill skapa optimala produkter ur ett fysikaliskt/vetenskapligt perspektiv. Såväl Daimler Benz som BMW har ett tätt förhållande med universitetsvärlden. |
|
| Ska man skapa den optimala bilen ur ett ingenjörsperspektiv så går väl inte bara SUV:ar bort. Även stora bilar som BMW 5- och 7-serie är ju ganska dåligt utrymmesutnyttjade t.ex. och är oerhört tunga. Ska man tänka strikt rationellt och titta på den optimala bilen ur alla aspekter så är nog allting större än en BMW 3-serie ganska meningslöst. Har haft VW Golf som hyrbil och ska man bara se till hur stor bil man behöver så tror jag att det är oerhört få människor som inte skulle klara mer än 90 procent av sina transportbehov med en bil i Golf-storlek. Tycker det är väldigt märkligt att ingenjörer på BMW och MB resonerar på detta sätt, eftersom deras produkter ju bygger på lyx och fluff. Man köper inte en BMW för att optimera sitt transportbehov utan för att man vill ha guldkant på tillvaron. En typ av guldkant är numera att vissa vill sitta lite högre när de kör bil, istället för att behöva krypa in och ut ur bilen. | |
|
Det finns tunga (bokstavligen) säkerhetsskäl för att inte ha en liten bil! Om nu höjden ska definieras som guldkant så blir säkerheten inte bättre av att göra deformationszonerna korta och höga. Man behöver givetvis en lång huv för att ta upp krockkrafterna. Tror heller ej att det krävs en stege för att ens tvätta bilen ger någon direkt guldkantskänsla. Jag tror det istället handlar om modestyrt beteende som man inte riktigt förstår. Här i Tyskland hoppas man att skolsystemet kommer att ge bättre grundforskningskunskaper åt kommande konsumenter, men det är ju inte alls givet att de lyckas. Ska vi bromsa klimatförsämringen måste kanske konsumtion/transporter halveras. Ungefär lika lätt som att ta godis från barn under förevändningen att riktig mat är nyttigare. Barn är dock nog mer lätthanterliga! |
|
|
Tja, menar man allvar med "miljöfrämjande åtgärder" skulle man väl slå hårt mot viss industri som i nuläget är undantagna utsläppsrelaterade straffskatter mm. (under förevändningen att det skulle slå undan benen på exporttung industri) - de står i Sverige för ca 80 % av koldioxidutsläppen men får en "gräddfil" skattemässigt - resterande 20% av utsläppen straffas "hårt"... Sedan har vi flyget - om uppgiften stämmer som jag läste för ett antal år sedan, släpper EN flygstol enkelresa Sverige-Thailand ut lika mycket som en BMW 520d Euro5 gör under 31.000 mil! Då borde en flygstol enkel resa till Thailand kosta lika mycket i skatt som BMW:n gör under 31.000 mil i "miljöskatter"! ;) Jag inser att ingen politiker som vill sitta kvar mer än en vecka efter lagt förslag på sådana åtgärder, kommer att föreslå den typen av "rättvisa" skatter, men jag tycker att man bör lyfta frågan till ett högre perspektiv. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
som 332 skrev, det är bara på marginalen vi gör skillnad om vi åker en x3 eller en 3-serie eller golf. det huvudsakliga problemet är att vi åker över huvud taget. skulle vi ställa bilen 1-2 dagar i veckan, jobba hemma, samåka mycket mer eller på annat sätt få ned bilåkandet med 30-40% är mycket mer gjort för miljön. sen finns det såklart andra utsläpp också, men det förtar ju inte ansvaret för bilåkarna tror dessvärre Greta och de forskare hon hänvisar till har rätt lever jag som jag lär? - nej, dessvärre inte... |
|
|
"Det finns tunga (bokstavligen) säkerhetsskäl för att inte ha en liten bil! Om nu höjden ska definieras som guldkant så blir säkerheten inte bättre av att göra deformationszonerna korta och höga." En X3:a eller X5:a har knappast kortare huv än motsvarande låga BMW, snarare tvärtom. " Jag tror det istället handlar om modestyrt beteende som man inte riktigt förstår. Här i Tyskland hoppas man att skolsystemet kommer att ge bättre grundforskningskunskaper åt kommande konsumenter, men det är ju inte alls givet att de lyckas." Så du menar att skolan ska utbilda folk om att SUV:ar är förkastliga ur kördynamisk synpunkt? Kanske skulle skolan istället lära ut att sub-optimering inte kommer lösa klimatfrågan. Så länge hela världen inte drar åt samma håll, så är hjälper det inte ett dugg om hela Europa slutar köra SUV:ar. Dessutom är knappast den europeiska bilparken den största klimatboven globalt sett. I Europa skäller vi på folk för att de kör Porsche Macan, medan amerikanerna glatt åker runt i Dodge Ram och Ford F-150. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.