AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.607

Lukt av spolarvätska i kupén

an
255
anma0572
520dA Touring -12
Jag har nyligen skaffat mig en F11. Ibland känner jag en doft i kupén, det luktar ungefär som spolarvätska. Det verkar som att doften kommer i samband med svängar i låg hastighet. Jag kan inte se att det rinner ut spolarvätska vid kärlet.

Finns det någon som känner igen det här? Vad var felet?

Kan det vara AC:n som inte är rengjord? Men det vill jag minnas luktar mer gammal källare.

Är det spolarvätska så kan behållaren vara spräckt utan att det syns under. Jag hade detta problem med min f11, spolarvätskan försvann ”spårlöst” under körning och om jag inte minns fel kunde det då och då komma en doft in i kupén.
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Tack för tipset. Jag ska prova att tömma ur spolarvätska för att se om det blir någon skillnad. Men en eventuell läcka sitter nog högt upp i mitt fall för det verkar inte försvinna orimligt mycket spolarvätska.

Nu har jag börjat fundera på om det möjligen är avgaslukt jag känner. Med dagens bränsle och motorer luktar ju avgaserna ganska annorlunda jämfört med förr. Mindre sotlukt och mer "sötlukt" skulle jag säga. Det nämns i diverse trådar att det kan bli avgaslukt i samband med egr-ventil bla. Men om det är avgaslukt, varför känns det bara när man svänger? Kan styrningen i sig påverka detta?
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Insuget av kupéluften sker ganska nära höger flygel nedanför vindrutan. Spolarbehållaren sitter också på höger sidan lite längre fram. Om det har samlats spolarvätska i någon plåtsvacka kan mycket väl dess ångor leta sig fram till kupéluftintaget. Om du då har något läckage i spolarsystemet så kanske denna svacka fylls på då och då. Kolla även slangen som går upp till spolarmunstycket. Den kan se hel ut men vid spolning ökar trycket markant i slangen och små sprickor kan då släppa ut vätskan i närheten av luftintaget.

Att det luktar mer vid sväng kan bero på att luftflödet i motorrummet vid kupéluftintaget då ändrar riktning och drar med sig mer av spolarångorna.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Precis nedanför framrutan finns det en ficka i plasten som också har hål till vad som verkar vara det ena (vänstra) luftintaget. Jag provade att spola rutan stillastående och då ser det ut som att det rinner ner aningen spolarvätska i det vänstra luftintaget. Ställer sig också lite vätska i fickan. Möjligen är detta förklaringen. Funderar på att byta tillfälligt till spolarvätska med äppeldoft eller nåt för att ta reda på om det är spolarvätskelukt jag känner.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ett ännu värre alternativ skulle väl kunna vara ett läckande värmepaket, om de nu är i grunden konstruerade på samma sätt som äldre modeller. Jag fick problem med en sötaktig doft i min 850, och det visade sig vara värmepaketet som läckte.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
anma0572: Vad menar du med vänstra luftintaget? På min bil är alla plastgaller som syns nedanför rutan dränering för regnvatten. Luften sugs in under plastlocket på höger sida nära höger flygel efter att ha passerat ovanför detta lock och genom det staketliknande listen. Lite svårt att förklara. Har man huven öppen och kupéfläkten på max hör och känner man suget vid höger flygel.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
an
255
anma0572
520dA Touring -12
AlexanderK: Finns det fler symtom på läckande värmepaket?

Waterlily: Jag ser två galler, ett mindre in mot mitten av bilen och ett strax till höger som är lite större. Båd galler tror jag är i samma plastsjok så de går kanske till samma hål under. Jag tyckte jag hörde brus från åtminstone det större gallret (höger). Men du menar att luftintaget är närmare skärmen? Jag ska prova med full fläkthastighet så borde jag höra.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag har haft bort de plasttjok som täcker det mesta nedanför vindrutan för att täta ett läckage där elkabel går in i bilen och då förstod jag var insuget till kupéfläkten var beläget. Vad jag kunde se då var att de flesta små plastgaller var bara för dränering.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Samma problem här, fick du reda på felet?
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Nej, tyvärr inte. Jag har provat att köra spolartanken tom och då försvann lukten. Kör med citrus nu då luktar det i alla fall mindre illa.

Kan det vara spolarmunstyckena som avger lukt? Det sitter ju några vid gallrena. Att det står vätska i slangen som rinner förbi munstycket vid svängar och då avger lukt? Kan det vara möjligt?

Andra teorier?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.