|
|
|
|---|---|
| Någon som har toppat sin ej trimmade m2 med m-performance med förhöjd spärr till 270 km/h, hur mycket orkar den upp i på mätaren och/eller gps fart? | |
| Svarar på min egen fråga, mer än 280 kanske till och med 290. Dock under förutsättning att man kör med Aral 102 oktan eller tysk Shell V-Power Racing 100, som ger ett klart märkbart effekttillskott i högre hastighet jämfört med E10 95 oktan och E5 98 oktan. | |
| Gött. Mätare eller GPS? | |
|
Tvivlar starkt på att du skulle nå 290 med en Org M2, oavsett soppan. 102 eller dyl kan i bästa fall göra 10-15hk. Tror inte det räcker med tanke på luftmotståndet. Innan jag optimerade min tyckte jag det gick ganska bra till ca 240 sedan ganska segt. För att nå 290 skulle jag beghövt flera mil Autobahn med lite medvind;-). Nu optimerad (ca425hp/600Nm) är det helt annat acc vid 250, den når ganska lätt 285. |
|
|
Enligt tester i bänk på en standard AMG mercedes gav 102 eller shells soppa +54 hk, så att det skulle ge 30 hk eller mer på en m2 är ingen fantasi. Den gick utan någon som helst seghet till 280, sedan svängde vägen. Det är som sagt stor skillnad på 95 eller 98 jämfört 102 eller V-power formula 100, märks mer ju fortare du kör. Det är push när man trycker på pedalen i 260... Jag körde över 360 mil och tankade olika oktantal för att kunna jämföra och det är påtaglig skillnad speciellt i högre farter +200. |
|
|
Frågan hänger fortfarande i luften. Mätare eller gps? Varför jag frågar är för att jag fick upp min M3 E46 kompressor med 450 hk i 295 km/h gps hastighet. Mätaren hade passerat 315....... Med tanke på eventuell felvisning av mätaren på din M2 borde vi enbart prata om gps fart. Själv har jag inte mätt min topphastighet än på min M2 competition, men enligt BMW och transportstyrelsens papper ska den göra 280 km/h. När det är dags att mäta blir det med gps. Min förra bil M3 E90 gjorde 262 km/h på gps. Den skulle varit spärrad vid 250, så lite nyfiken är jag allt =) |
|
|
Det är mätarfart jag pratar om. Men det är sannolikt inga stora avvikelser då den endast visar 2 km avvikelse vid 120. Prestanda från bmw är angivna för 98 oktan. De angivna spärrarna vid 250 ligger oftast ett antal km/h över 250. Jag skulle tro att bilen med högoktanig bensin går att få upp till runt 290 på mätaren och i verkligheten gör ca 280. Men det krävs förmodligen också att bilen fått gå i hög hastighet ett antal mil innan så att den är "urblåst". |
|
|
Hur många hk har en M2 performance? En vanlig har 370hk. Jag och brorsan körde 312km/h gps med en e36 M3 3,2 kompressor. Den bilen går bra på autobahn :) (En annan bil var bänkad till 457 drivhjulshästar med samma setup). Då blev vi sakta omkörda av en AMG E63, men merca föraren blev nog förvånad hur bra en M3 från 1996 kan gå…. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.