|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en BMW 523i E39 från 1999 som gått 196XX mil som jag märkt drar ca 3 liter per mil och jag misstänker att det är en av 4 lambdasonder som gett upp hoppet. Detta är dock min första bil och jag är inte jättekunnig ännu och undrar hur jag kan testa om detta stämmer? Finns det någon bra artikel eller video jag kan kolla på som guide för att felsöka hög bränsleförbrukning? Jag har även en fråga till gällande detta. Om det visar sig vara en lambdasond som är problemet, vart rekommenderar ni att jag köper ny? Mekonomen tar 2500+ för en lambdasond till min bil och jag misstänker att det går få billigare men vet inte vart jag kan köpa om jag vill köpa högkvalitativa delar för rimliga priser? Jag vet att bilen har 4 stycken, 2 stycken före katalysatorn och 2 stycken efter vilket skulle bli 10.000 kronor från Mekonomen vilket jag inte vill lägga på detta. Tack på förhand! | |
|
En dålig lambdasond ger inte så absurt hög förbrukning, iaf inte på BMW enligt min erfarenhet. Gamla VW produkter kunde få hiskelig törst med en dålig sond men i ditt fall bör det kanske göra att förbrukningen ökar några deciliter om sonden är dålig. Men drar den 3 liter/mil är något rejält fel om det är normal körning vi talar om! En första check är ju att den inte läcker soppa? Därefter så måste du läsa av felkoder för att komma vidare på ett strukturerat sätt. Sök för att se vad som krävs för det på din årsmodell. // Magnus |
|
| Okej, får se om jag kan skaffa en scanner som fungerar då. Det var normal körning vi pratar om och ena resan var ca 20 mil (inte massa kallstarter) men drack ca 45 liter :/ Ser inga tydliga läckage men jag reagerade på att det var några droppar som jag misstänker är bränsle i slutröret på avgassystemet. | |
|
45l på 20 mil är inte 3l/mil utan 2,25l/mil. Det är väldigt mycket men inte 3 l/mil. Känns som det kan vara flera olika saker innan man kan ställa diagnos. Hur länge har den dragit så här mycket? |
|
| Jag är medveten om att det inte är 3l/mil påsen resan, det är mest kortare resor som resulterar i 3l/mil. Jag kan inte svara på hur länge den dragit så mycket. Köpte bilen i september men reagerade på detta först för ca 3 veckor sedan. Ska skaffa en scanner (carly?) för att se om det går se något | |
|
På en - 99:a ska du nog satsa på en diagnosutrustning som kopplas in i runda kontakten under huven. Kolla upp det innan du köper något. // Magnus |
|
|
Hej, rent tekniskt når man faktiskt motorn via kupéuttaget på en 99 men det är ju trist att inte kunna diagnosticera de andra styrenheterna i bilen så precis som 944_Driver säger så se till att skaffa en 20-pins adapter också, kostar inte mer än en hundring. Inpa är mycket bra på livedata på motorn så ett Inpa-kit rekommenderas. Finns bl.a här(jäv) Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Rullar bilen lätt? | |
|
Jag har kollat lite mer på diagnostikverktyg och det lutar åt att jag tänker skaffa en K+DCAN kabel, 20-pins adapter samt INPA eller Rheingold ISTA. Vilken av dessa två rekommenderas? Vart kan jag skaffa ISTA om jag väljer det? Har hittat flera kablar som inkluderar INPA men inte ISTA. Kan även passa på att fråga om INPA/ISTA kan läsa av lambdasond och liknande i realtid eller om jag måste skaffa en separat ELM-scanner för det? |
|
|
Kolla andra system på bilen också...t ex. att du inte har anliggande bromsar! Om LMM är helt död kan den gå in i "felsäkert läge" (nödstyrning med fasta "väl tilltagna" motorstyrparametrar") göra att motorn drar mycket soppa. Prova att rycka ur kontakten till LMM - om motorn går lika bra/dåligt utan att LMM är inkopplad, har du något knas med LMM eller motorstyrningen... Defekt LMM ger inte alltid felkoder! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| ferlin: Ja det gör den och jag har dubbelkollat så att bromsarna inte ligger i då det var det första jag tänkte att det kunde vara :) Jag har även tänkt extra på bilens beteende sen jag upptäckte detta och den går inte hackigt eller känns ojämn vilket den kan göra om den har dålig blandning av bränsle och luft. Den går för tillfället felfritt förutom att den drar mycket | |
| Johan: Rack för tipset, jag får testa detta! :) | |
|
I den jag länkade till så finns ISTA+ tillgängligt. Men på en e39 verkar det nästan overkill. Lambda värden går fint att se live med Inpa. Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Okej, tack för snabbt svar! Det är möjligen overkill men jag föredrar att skaffa det bästa möjliga om jag ska skaffa något då jag även har stöd för nyare BMWs om jag skaffar det i framtiden :) | |
|
Är bilen "trimmad" med t ex. sportluftfilter? Om så är fallet - stor risk för att LMM är förstörd pga. fastbränd olja på hetfilmen… Hur ser stift och luftfilter ut? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Bilen är vad jag vet inte trimmad och det ser ut att sitta ett original luftfilter i bra skick i men jag köpte bilen i september och kan inte garantera att tidigare ägare inte gjort något. Jag kollade tändstiften för 1.5 månader sedan när jag bytte ventilkåpspackning och då såg de bra ut enligt min pappa som hjälpte mig. Detta är första bilen så jag lär mig i fart med att jag gör saker men min pappa brukar hjälpa mig och han kollade dem. | |
| Jag har nu idag fixat detta och det visade sig vara kamaxelgivaren på avgassidan som hade gett upp hoppet vilket resulterade i att bilen gick fett. | |
|
Härligt att det löste sig! Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Ja! Och tack för all hjälp! Det underlättade en hel del att kunna skanna felkoder :) | |
| Skönt att höra. Vad är förbrukningen nu då? | |
| Jag har inte kört mycket än men mellan 0.6-0.8 ungefär :D Så pengarna jag spenderade på sensorn är snart intjänade igen :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.