AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
1.139

Boost sensor circuit A

sw
460
swe-boy
420D -15
Skulle häromdagen backa ut bilen ur garaget och bilen gick i "limp mode" samt en gul motorlampa.
Läste ut lite koder från osbII uttaget och den säger:
Turbo charger boost sensor A circuit high.
Particulate trap efficiency below threshold bank1.

Har gjort endel egna felsökningar samt rengjort nån tryckgivare på insuget utan framgång.

Ringde idag Holmgrens då jag tänkte att de kunde plugga in sin dator och få fram lite fort exakt, eller lite närmare vad som är fel.
Så enkelt6var det inte enligt tanten och skrattade lite åt mig i telefonen, det är högt utbildad personal som endast gör sånna här saker och det är inte bara att stoppa i en sladd minsann!
Mna får boka en felsökning och de kostar 800 till 3000kr beroende på hur många fel de hittar!??
I mina öron låter det som de gjort detta mer komplicerat än vad det behöver vara.
Ska ringa den lokala bmw servicegubben på måndag om ingen annan härinne kommer med bra förslag om vad jag ska göra.
Ve
5
Vesslan2
430i Gran Coupè-18
Hur gick det för dig?
sw
460
swe-boy
420D -15
Den lokala verkstaden gjorde en gissning på egr ventil, men ville titta lite mer ingående innan de byts något.
Har kollat själv på just egr och den mekaniska funktionen är det inget fel på, men den styrs ju av en pulsmotor som kan vara knas.
Tittar man på egr vid tomgång så öppnar och stänger den hela tiden med kanske 3 sec intervall, samt tomgången pendlar mellan kanske 200-2000rpm.
Ve
5
Vesslan2
430i Gran Coupè-18
Hur var det boost sensorn?
Har du kollat trycksensorn som sitter i insugsmanifolden?
sw
460
swe-boy
420D -15
Egr ventilen byttes samt tryckgivare på insug.
Laddtrycket justerades också.
6200kr gick det på

Ve
5
Vesslan2
430i Gran Coupè-18
Beklagar
Hoppas dom rengjorde insuget samtidigt då. Om både EGR-ventil och MAP-sensor var trasig kan det misstänkas att det har läckt in för mycket soot i insuget så att detta inte händer snart igen så bör insuget och EGR kanalen rengöras.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.