|
|
|
|---|---|
|
Har en E60 -09 där det sitter dieselvärmare. Jag köpte bilen i våras och när jag provat starta dieselvärmaren går den inte igång. Det går inte heller att välja i menyn i bilen. Jag läste, rensade och läste felkoder och de som finns är dessa: Länk Jag har inte den blekaste vart jag ska börja. Jag har provat söka på felkoderna men inte fått fram något rimligt svar. Närmsta BMW verkstad är 50 mil bort och lokala verkstaden "sysslar inte med dieselvärmare". Jag är inte helt oduglig till att skruva men har aldrig rört mig kring den här typ av problem och fick ingen självförtroendeboost av lokala meknissen. Hur ska jag börja? | |
thekinglives |
Det verkar som att din vattenpump, den elektriska är paj, |
|
Tack för svar! Det jag inte blir klok på är att när jag kör motorn och håller koll på motortempen via Carly och OBD scannern så verkar det som att temperaturen håller sig på bra nivå. När jag Googlat kring den elektriska vattenpumpen så skriver många om körstopp och allvarliga konsekvenser men samtidigt fattar jag det som att den elektriska pumpen bara är till för komforten? Hur ligger det till? Är det risk att fortsätta köra innan den är bytt? |
|
thekinglives |
Den elektriska pumpens funktion är att cirkulera kylvattnet då motorn inte är igång. Under gång sköter den mekaniska pumpen cirkulationen. Extern elektrisk pump sitter väl montererad om man har som du bränslevärmare, eller som många andra restvärmefunktion. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Den har stannat pga överhettning när inte cirkulationspumpen fungerar . Man brukar få radera felkoder och även "låsa upp resteta" värmare. De låser sig när man försökt starta dom några ggr med samma felresultat. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Precis man behöver "resetta" värmaren med ett diagnosprogram som klarar det. Jag tror inte Carly har den funktionen. Det görs jättelätt med Tool32 som ingår i ett Inpa kit. Finns exempelvis här, (jäv): Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Tror ni att det kan vara så lätt att den är låst? Har sett i flera trådar att det kan vara fallet men jag har 4 felkoder vilket fick mig att tro att det inte är så enkelt. Jag har tittat på ett antal youtubevideos likt denna: Där ser man ganska tydligt vart den elektriska pumpen sitter men jag hittar ingen video där den sitter som på min bil, jag hittar ingen alls på min bil. På alla videos står sitter den ovanför krängningshemmaren men inte på min. Videorna är uteslutande på bensinbilar så det kanske är därför? Det enda jag hittar som ser ut som närmelsevis en vattenpump sitter bakom förarsidans hjulhus vilket verkar vara en reglerventil för kylarvätskan nr: 1 147 412 171. Vart sitter elektriska pumpen på min N47 -09 177hk 520? |
|
| Webasto ligger vid Bromma om jag inte minns fel. Det kanske kan vara en idé att lämna in bilen till dom och få felet avhjälpt? Det kommer självklart kosta dig ett par tusen men det kan de vara värt. Länk | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Webasto har inte diagnos till fabriksmonterade värmare de körs enbart genom biltillverkarnas diagnos program. Eller Bosch diagnos brukar fungera ibland på vissa märken. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Att lämna in den på Webasto hade varit lättast så klart men det är 50 mil bort till närmsta så jag undviker gärna det. Jag börjar nog med att försöka låsa upp den med programvaran ni tipsat om. Finns det någonstans sprängskiss eller liknande på den typen av värmare som skulle kunna sitta i min bil? Jag har svårt att ens hitta hur många komponenter det består av och än mindre vart dom sitter. |
|
|
kan det vara den här. kan du följa från avgasrör fram till pumpen? Länk FAF |
|
| Syrran hade problem med Webastovärmaren på sin F11 -12, Tog Webasto "adapterboxen" som jag har på jobbet och Googlade fram vilken av kablarna som gick till värmaren som var diagnos kabeln och kopplade upp mig med Webastos diagnosverktyg, gick hur fint somhelst att köra komponent tester och diagnos (var trasigt glödstift + att värmaren hade låst sig) så leta reda på en verkstad som har en Webasto utrustning, borde ju finnas en som är närmare än 50 mil. | |
|
Jag har med hjälp av Ola´s kabel och Tool32 gjort en återaktivering av värmaren då den var låst. Efter att jag låst upp den, raderat felkoder och provat köra den igen så kommer samma felkoder upp igen. Den pumpen FAF länkar till ser det ut som att den sitter bakom hjulhuset. Är det den som jag bör börja med att prova byta? Enligt RealOEM så är artikelnumret på den pumpen 64129227715 men det är inte jättelätt att hitta en som inte kostar en förmögenhet. Hur noga är det med exakt artikelnummer? |
|
|
Googlar lite snabbt och hittar denna: Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Nu är vattenpumpen bytt. Värmaren är upplåst och felkoder raderade. Dock startar inte värmaren ändå genom att trycka på fjärren. Inte heller om ställer in en tid i iDrive. Inte heller om jag kör "Direct" i iDrive OM bilen inte är i läge 2 på tändningen utan att motorn går. Då startar den och jag kan följa statusen på den i Inpa. Inga felkoder på värmaren, dock felkod A559 och 9C6C. A559 förstår jag har att göra med låg spänning i batteriet eller att jag kör för kort för att batteriet ska hinna laddas. Jag kör sällan speciellt korta sträckor, är mitt batteri dåligt och att det är det som ställer till problem nu? Finns det något sätt att testa det med Inpa eller liknande? 9C6C verkar vara AUC sensor vad nu den är bra för... |
|
|
Har du resetat värmaren med Tool32? Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Ja, reset och radering av felkoder är gjorda. | |
|
Jag tror på batteriet. Ladda med underhållsladdare ordentligt typ 24h om möjligt. Eventuellt att det kanske är dags för nytt. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Det verkar vara batteriet, tack alla för hjälpen! Nu går min värmare fint :) | |
|
Vad bra att det löste sig! Mvh Ola |
|
Köra värmare och kortkörning den kombinationen behöver daglig laddning av batteriet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.