|
|
|
|---|---|
|
Är det för att minska cw med 0.00001 som BMW gjort den där larviga lilla slitsen i framskärmen på G30 / G31? Konsekvensen är att bilen skitar ned sig på sidorna, det blir stensprut på bakre skärmkanten och att slitsen sätter igen sig med grus. Se bara hur det ser ut efter några mil blandad körning <a href='Länk Jag skall fylla igen den med silikon eller något. Tips mottages gärna. | |
| Nu med rätt länk: Länk | |
| Det där känns som en framtida rostfälla... | |
| Men satan! Det där hade jag ingen aning om, skulle stört mig något enormt. | |
Transocean |
Jag kan inte säga att jag kan se stenskott på min bil efter snart två års ägande. Men visst funderade jag på samma banor som du när jag upptäckte fanskapet. Jag vet inte om jag skulle vilja spruta silikon i slitsen, kanske enklare med skumplast eller d y l ? Alternativt stänger man dom från hjulhussidan med en passande plastbit man skruvar dit? |
| Du kan dra av den försiktigt ifall du vill rensa och tvätta men känns som du kör på grusväg eller nåt. Min har bara några få stenar. | |
|
Min g31 är 2,5 år gammal och jag har aldrig haft några som helst problem med grus inne i framskärmen. Värt att tillägga att den körs mest på motorväg och i stadstrafik. För en minut sedan såg framskärmen ut så här : Länk |
|
| Det var länge sedan denna diskussion var uppe ser jag. Men den är ack så aktuell. Någon som har funnit en lämplig lösning på detta problem. På min bil fylls slitsen med grus ideligen. Konstruktionen kunde varit tätare så att inte smågrus letar sig in mellan plastbiten och lacken. Stenarna som lägger sig där kommer förmodligen att gnaga hål på lacken med tiden... | |
|
Jag fogskummade igen slitsen från hjulhusets sida. Funkar hur bra som helst. Aldrig mer grus i hålet och renare sidor på bilen. Och nej, det påverkar inte bromskylningen, karossen designades som F10 och fanns i 7 år utan slitsar. |
|
| Jag tänkte klippa till en gummibit och skruva dit den för hålet från insidan av skärmen. Sitter ju redan skruv där som man kan använda sig av. Har för mig att man kan skruva fast stänkskärmarna i dessa. Funderar på att eventuellt köpa stänkskärmar och skruva fast dem med gummibiten innanför stänkskärmen. John2012 vad kan man dra av? Kan du förtydliga lite? | |
|
Finns galler att införskaffa på Aliexpress, Wish bla Car Front Mudguards Mud Flap Splash Guards for -BMW G30 G38 2016-2020 5 Series 520 530 525 |
|
|
menar du detta? Länk |
|
| Stämmer bra | |
| Om man monterar dessa galler, går det att montera stänkskydd? Eller kan man bara montera en utav dessa? | |
|
Slitsarna finns där för att evakuera luft från hjulhusen, så att bränsleförbrukningen sänks. Tycker lite synd om den som köper er begagnade bil som ni har fyllt igen slitsen på, och köparen kanske inte upptäcker det förrän efter köpet. |
|
| Den besparingen måste vara marginell 😂 | |
|
Alla ingenjörerna på BMW som har spenderat tusentals med timmar med design och tester i vindtunneln för att få ner cw värdet till 0,22 på G30 gör nog en rejäl dubbel facepalm när dom ser gettomoddarna :D Förstår dock trådskaparens aber, detta var extremt mycket. /P-O |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.