AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.192

318ie90 gnider bara på tändning, orsak?

ss
8
ssfbeemern
BMW 318i E90
Har en bmw 318i e90 som racklar, startade bilen och stängde av den, 20 sekunder senare när jag skulle starta den så gick den inte igång, är som att den bara ligger och gnider på tändningen, vet ni vad det kan bero på? Finns ström i batteriet då allt lyser, har provat och bogsera bilen i ettans växel för att se om det släpper men fortarande gnider den bara runt på tändningen.
Bilen har rullat precis 13000 mil och är servad varje år och gick innan detta som en klocka.

Hade f.ö problem för ett år sedan med en motorlampa som lyste pga dåligt oljetryck men fick den släckt efter att ha bytt nanosgivare, oxidgivare och kamaxelsensor.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Lyftarna tömda på olja kan hända vid korta start och stop får man köra länge innan det startar med ordentligt med batterikapacitet.
Kan även surat ned stiften inte ovanligt om man flyttar bilen kall en el två ggr. Kamkedjan kan ha hoppat över också. Går bensinpumpen ?

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om stiften har surat ner sig är åtgärden ganska enkel:

Tryck ner gaspedalen HELT och sedan försöker du starta (bara 5-10 sekunder på startmotorn åt gången och sedan låta den vila så du inte bränner den).
När man gjort detta någon/några gånger, brukar några cylindrar vakna men gå illa - släpp då gasen och varva sedan upp motorn några gånger för att blåsa rent alla cylindrars stift så brukar även de tända igen. Därefter kör en rejäl sträcka så allt blir genomvarmt.

Men som Hasso skrev kan det vara andra anledningar också...båda är inte helt ovanliga.

Mvh
Johan B
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ss
8
ssfbeemern
BMW 318i E90
Byte av kamkedja, topp och ventiler, drar iväg runt 30 000 kr för reperation, fruktansvärt illa att man ska behöva behöva lägga ut såna pengar för en bil som rullat 13000 mil, har ingen ork att betala för detta, för vilket pris kan man slänga ut bilen på blocket för den händige?
Jo
67
Joben
120i -07
Undrar om du hade nått tickande ljud eller nått vid kallstart innan det jävliga hände? Jag har en 120i -07 10000mil som typ ventiltickar runt 1500varv innan den blir genomvarm. Märkesverkstan jag just var till och gjorde service hos påstår att man hör tydligt i god tid att kedjan börjar bli dålig. Dom rekomenderade mig inte att byta den i förebyggande, det hade ingen annan gjort heller enligt dom.
Jävla tickande bomb man åker runt i
ss
8
ssfbeemern
BMW 318i E90
Jag hade inget tickande, hade däremot lite tickande för ett år sedan men de försvann efter att jag sträckte på kedjan, bytte kamaxelsensor och oxidgivare, har väl däremot haft lite tickande till och från, mem det här är väl tydligen ett känt problem på den här motorn.
Jo
67
Joben
120i -07
Lider med dig, gissar att du också gjord all tänkbar service och lite till på märkesverkstad, och som jag kanske lite extra förebyggande åtgärder(uppgraderat kedjepännare som man inte behöver byta enligt BMW)
Med facit i hand måste det väll vara bättre både för oss och framför allt dom självas rykte om man kunde få dendär lynniga kedjan bytt till ett lite förmånligare pris om vi ber om det.
En vanlig BMW motor skall väl inte rasa efter 10-13000mil
ss
8
ssfbeemern
BMW 318i E90
Riktigt drygt, japp regelbunden service på bilen är gjord, men jag hade väl lite på känn att problemet med kamkedjan skulle komma när det redan började och rackla för ett år sedan.
Nä det är riktigt surt att den inte håller mer än 10-13000 mil då en kedja ska hålla för det dubbla antalet mil :(
ss
8
ssfbeemern
BMW 318i E90
Vad kan jag sälja bilen för om jag lägger ut den på blocket i befintligt skick? Dvs att kamkedja, topp och ventiler måste bytas, eller är det värt att repa den för 30 000 kr och istället sälja iväg den hel alternativt byta in på bilaffär? Den har rullat 13000 mil.
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Vad är det för årsmodell, modell(kombi, sedan osv) och vad har den för utrustning? Så blir det lättare med värderingen.

Tyvärr brukar man ofta kunna hamna i att det blir lite moment 22. Bilen är inte värd nåt utan motor och motorbytet kostar ofta lika mycket som bilen blir värd efter bytet.

Har själv fått en bil från 2008 med 9000mil gratis mot avhämtning med rasad kedja(ej BMW) så några större summor brukar det tyvärr inte bli.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Har inte behövt byta ventiler eller lyft på toppen på dom jag bytt kedja och skenor på.Å det är ganska många. Hade en som bogserats från BMW där avgaskamaxeln stog ett halvt varv fel och det funkade utan problem.

Länk
ss
8
ssfbeemern
BMW 318i E90
Ja precis, hade jag inte haft kvar avbetalning på bilen hade jag inte lagt någon större energi på den. Det är årsmodell 2010, sedan, bara org utrustning i bilen( om det nu säger något :) kedjan har inte gått av men den måste bytas, i övrigt fin i lack och inte en rostfläck.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om kedjan "bara" har kuggat någon kugg, så kan det som sagt ha klarat sig med kolvar/ventiler.

Då är det ett mindre jobb än om hela toppen måste bytas med kolvar mm.

Kolla vad en duktig icke auktoriserad verkstad tar för jobbet med kedja, spännare mm.

En bil med defekt motor har tyvärr inget större värde...jag tror du tjänar på att låta en mindre men duktig verkstad kika på bilen och byta kedja mm. om det är görbart. Sedan får du ta ställning till om du vill behålla den eller sälja den efter reparationen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ss
8
ssfbeemern
BMW 318i E90
Skruven som håller i kamkedjan hade gått av och låg nere i oljetråget, metallflisor hittade och toppen måste planas, 30-40000 kr för reparation, tragiskt är bara förnamnet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mycket tråkigt att höra.

Gissar på att en verkstad rev ned och gjorde upptäckten?
Annars är jag nyfiken på vilken skruv det var, men jag skulle kunna gissa på att det var någon av de två skruvarna som håller de två styrskenorna på plats (de ser ut som de glidpinnar som sitter på bromsok).
Länk
Länk

De senaste 5-10 åren har jag sett att antal kamkedjeincidenter på N46- och N43-motorerna (de är väldigt lika kring uppbyggnaden av kamkedjan) verkar ligga lite högre än vad som borde anses normalt - vilket är lite oroväckande - samtidigt lite frustrerande att det inte finns så mycket att göra (förutom byta kamkedja i förebyggande syfte).

Många (inklusive jag själv) har ju uppgraderat kedjespännaren (precis som Joben beskriver), men utöver det så finns inte så mycket mer man kan göra.

Verkar som det man borde göra är att vid minsta lilla tecken (rassel, tickande, felkoder om VANOS-timing med mera) så borde man lämna in för byte av kamkedja (om man planerar att behålla bilen). Men det är inget lätt val - är ju hur man än vrider och vänder på det dyra reparationer baserat på osäkra indikationer...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
12- 13 tusen mil brukar det vara läge att byta kamkedjesats sägs det för att slippa att det rasar på N43 och det kan nog stämma åtminstone på de jag bytt på.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag antar att det inte finns några "tydliga tecken" på när det börjar bil kritiskt att byta? Utan ibland låter det en del innan, ibland sätts det lite felkoder men ibland händer det utan förvarning - det är vad jag uppfattat det som.

Tittar man strikt efter artikelnummer så
* använder N42 och N46 samma delar i detta område
* använder N43, N53 och N54 samma delar (kamkedja, styrspännskena, styrsläpskena, övre styrspännskena, de två övre kamkedjedreven)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.