|
|
|
|---|---|
|
Hej, behöver råd om vad som ska göras och delar som ska köpas in inför stor service. Bilen har gått 25000 mil och service lampan är nu tänd. Jag har en mindre läckage som inget verkstad kunnat lokalisera än. Bilen rycker lätt vid uppväxlingen från 1-2-3 när det är kallt ute. Annars har min BMW varit underbar i nästan 10år nu. Har nyligen bytt bromsvätska, bromskuddar bak, olja + olje, luft och kupé filter. Tacksam om ni länkar till sidor och verkstäder i Stockholm. | |
|
Du har ju nyligen gjort bra o viktiga saker. Diesel eller bensin? Om diesel kan det vara aktuellt med bränslefilter. Kan också vara värt o testa oljebyte i automaten. |
|
|
Ja, det är en 520 diesel LCI. Men när jag öppnar motorhuven så tycker jag att vissa rem ser rätt slitna ut. Trodde det nu var dags för slitna plaströr samt rem att bytas. Självklart ska jag se till att bränslefiltret byts. Tack för svaret. |
|
|
Ny olja och filter i automaten är nog en bra idé för att få bättre växlingar. // Magnus |
|
Transocean |
Hej, jag förstår inte riktigt vad du menar med "har en läcka men vet inte var det läcker"....och önskan om stor service när du redan bytt mer vad BMW gör.... |
|
Ok, det är en mindre oljeläckage, behöver fylla med en liter varannan månad. Service lampan lyser och jag behövde veta om åtgärder som behövs. När vi säger att jag redan gjort mer än vad BMW gör så förstår jag att du utesluter byte av remmar eller andra plaströr. Har hört/sett (youtube) att man måste byta vissa tätningar för att bli av med läckor, utgick från det och tänkte att det är säkert nåt BMW fixar vid sådana miltal. |
|
|
Tätningar ingår inte i serviceprogrammet (om man bortser från o-ring vid oljefilterlocket och bricka vid pluggen i oljetråget. För att få stopp på läckan måste du lokalisera den först, därefter vet du vilken packning etc. som behöver bytas. Läs ut varför servicelampan är tänd - det kan vara så enkelt att den indikerar bromsvätskebyte om du inte återställde serviceintervallet... Hur långt kör du mellan oljepåfyllningarna? Vissa motorer kan dra en hel del olja genom förbränning - upp till en liter per 100 mil är ok enligt många biltillverkare, varav BMW är en av dem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Enligt BMW är 1 liter motorolja per 100 mil ok. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.