AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
690

215/65-16 på en 118d -14

jo
34
jonnyz
118d -2014
Gillar komfort (lågt vägljud) och är förtjust i ett speciellt däck som börjar 215/65-16!
Går det att klämman in?

Tackar på förhand

It-konsult som vill bli raceingenjör på heltid
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen inte - det är ju "Mini-SUV-dimensioner"!

Kolla här:
Länk

Förr var 5% rullomkretsskillnad tillåtet men numer är bilar helbilsgodkända och i praktiken (om man ska vara ortodox i sin tolkning) enbart tillåtna med de dimensioner som biltillverkaren har typat bilen med...

Jag misstänker att du har 205/55-16 som standarddimension på din bil!?
Då ökar rullomkretsen med nästan 8% och däcket kommer att bygga nästan 3cm i radie (vilket även blir ökningen i höjden på bilen) = det kommer bli väldigt tight i hjulhuset och se väldigt "roligt" ut.

Kör med standarddimensionen och välj ett premiumdäck som INTE är RFT-däck, så kommer du att få en bil som blir mycket tystare och mer bekväm.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jo
34
jonnyz
118d -2014
Då kommer ju hastighetsmätaren att visa ganska rätt ;-)
Vet att det kommer att bli tight. Det var därför jag frågade här ifall någon har provat just denna dimension.

Vågar man fråga här på forumet vad som är riktigt tysta däck? Det är ju ganska subjektivt!

Tackar på förhand!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skippa RFT-däck, så tar du bort det mesta av bullret som går att få bort med däckbyte.
Sedan är det mer "finlir" även om vissa däck är tystare än andra.

Som exempel är mina vanliga (ej RFT) 18"-däck i dimension 235/40-18 Michelin Pilotsport3, märkbart tystare och mjukare i gången än mina Bridgestone RFT 205/60-16....båda sommardäck. Greppet är även överlägset med 18"-däcken.
Dock verkar Bridgestonedäcken slitas väldigt långsamt (tyvärr mht. buller).

Själv föredrar jag helst Michelindäck när det gäller sommarsulor, men de är oftast inte tystast men å andra sidan är de stabila och jämna i sina egenskaper och håller oftast ganska mycket längre (undantag för Primacy3 som jag hade på Mercan och den slet ut bakdäcken väldigt snabbt - dock har de däcken väldigt lågt (för att vara Michelin) lågt treadwear-index).

Däcken du funderar över kommer att vara på tok för stora för din bil.

Mvh
Johan B

jo
34
jonnyz
118d -2014
Michelin hp latitude är mina favoriter!
Får mäta lite när jag får hem BMW'n. Kan kanske funka.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Latitude är väl "SUV-däck"!?

Mvh
Johan B

jo
34
jonnyz
118d -2014
Japp!

We
963
Weiman
118i M-Sport -24
> Då kommer ju hastighetsmätaren att visa ganska rätt ;-)

Min F20 visar 3-4% över verklig hastighet med originaldäck. Om du sättter på däck som är 8% större än original så lär den ganska säkert visa för lite, vilket inte är lagligt. Plus att det kommer se konstigt ut då...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.