|
|
|
|---|---|
|
Har en fräsch 330xd med krånglande automatlåda som bara står för tillfället. Alltså GM's 5L40E låda. Även kallad A5S390R på BMW språk. Alltså lådan som egentligen är för klen. Anyway. Köpte den med tömd låda och halvt isärskruvad. Enligt förra ägaren fanns inget oljetryck i lådan med motor igång. Han verkade veta hur man kollar sånt så jag litar på honom. Eftersom jag inte kunde kontrollera felkoder eller provköra den i det läget så fortsatte jag helt enkelt med att skruva ned lådan. Vilket var lättare sagt än gjort när man aldrig tagit ned en automatlåda i en e46. Trånga bilar det där. När jag ändå hade den nere så tömde jag den helt på olja och bytta de interna delarna i oljepumpen då de var skitbilliga och det var mest en rolig kvällsuppgift. Allt gjordes självklart med GM's reparationsmanual till hands. Jag skruvade tillbaka lådan med en rengjord kylare, och nytt filter och ny olja. Notera att den var helt tom i detta läge. Fick i 9L av MPM FM+. Den oljan som var bäst i 5L40E lådan enligt Hellstens Växellådor som även rekommenderade mig att hälla i en liter utav RISLONE TRANSMISSIONSBEHANDLING. Nåja, det fick jag veta efteråt. Fyllde lådan med dator ikopplad så att temperaturen var rätt. Då jag är något av en perfektionist. När jag fyllt lådan så drev den till min förvåning runt alla fyra hjul. Och kors i taket. Det gick att köra. MEN den verkade slira som ett rådjur på kokain på ett nypolerat stengolv. Så vi provade RISLONE TRANSMISSIONSBEHANDLING. Men det blev ingen skillnad efter 10 mils körning. Den verkade gå att köra långt utan större bekymmer trots att den verkade slira. Vilket jag nu i efterhand tror att den inte gör. Då lådan lätt skulle ha blivit för varm i såna fall. Det som händer när man kör är att när man lägger i Driven och ska köra iväg så är det som en fördröjning innan lådan drar iväg på växeln. Sen när man kommit iväg så växlar den hyfsat upp alla växlar. Men när man ligger och glider i säg 80 och släpper gasen så "ramlar" varvräknarnålen ned flera hundra varv. Lådan beter sig exakt likadant oavsett utetemperatur. Kanske inte Lock-Up fungerar? Jag har vid ett senare tillfälle även bytt ventilpaket till ett annat som jag själv plockade isär och rengjorde noga. I samma veva bytte jag även alla solenoider till begagade som jag mätt upp. Men endast mätt upp, inte testat på annat sätt. Finns väl en risk att nån kan vara trasig. Jag utesluter inget. Efter bytet blev det oljebyte igen. 8 L den här gången. Nästan allt. Men ingen skillnad alls. Där står jag nu. Med en låda som går in i nödläge IBLAND. Lämnar olika felkoder. Men verkar gå att köra. Dock inte roligt. Det finns för övrigt 2 felkoder på bilen. ABS givare vänster fram och Laddtrycksgivare (MAP Sensor?). Vad gör jag? Någon som har några idéer? Mottager alla förslag. Förutom dumma. Alternativet är att jag manuell konverterar den. Då en 330xd med manuell blir SÅ mycket roligare att köra :) | |
| Lamellerna kanske är slitna eller för lite olja verkar vara en typisk symtom på det du skriver enl info . | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.