AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.235

Kortslutning mellan pluspol och kaross

Tr
3
Trana
320i Touring -04
Va ute å körde när generatorn slutade ladd.
Bilen stannade som förväntat efter ett tagoch min tjej kom med ett nytt batteri bara så jag kunde komma hem bara.
Medans jag skruvade i det nya batteriet så lyckades jag dra ringnyckeln i karossen och de vart en gnista.
Efter de så gick torkarna, fläkten, alla lysen och inner belysningen utan att tändningen va på.
När jag stoppa i nyckeln och vred om så hände inte ett skit utan de som gick de gick.

Nån som har vart med om nått liknande lr vet vad som är bränt?
Här är en (eller två) som gjort samma misstag som du och lyckats få bilen (E46) att komma tillbaka till livet genom att koppla loss batteriet och lägga / koppla ihop bilens plus- och minuskablar en timma.

För mig låter det både lite för enkelt och för mycket trolldom, men kanske värt att prova. Det skadar åtminstone inte.
Länk

För att inte riskera en sådan här malör brukar jag göra fast pluspolen innan jag ens tittar åt minuspolen.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som sagt - lossa ALLTID minuskabeln först och sedan pluskabeln, vid demontering.
Vid montering är det omvänt - alltid pluskabeln först och sedan minuskabeln sist.

Den typen av kortis som du beskriver dig ha gjort kan orsaka mängder av olika permanenta fel i olika moduler etc.

Risken är stor att en eller flera moduler är rökta... :(

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tr
3
Trana
320i Touring -04
Byte batteriet som jag kortslöt och bilen startade som vanligt.
Va vissa grejer som inte funka, tex att motorfläkten gick hela tiden oavsett om tändningen ej va på samt bagageluckan funka ej och inte rutorna bak gick inte att sänka lr höja.
Va rätt skitnödig över att nån styrbox brunnit, men de verkar ha klarat sig :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.