AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.125

Efter aktion för byte av egr-ventil

bl
270
bluetrain
x3 msport
Hej,

Fick igår tillbaka min bil efter varit inne för kontroll och byte av EGR-ventilen. Bilen innan har fungerat perfekt, inga konstigheter. Efteråt vet jag inte om jag inbillar mig men tycker det är lite mer vibrationer och lite högre (råare) tomgång. Är detta att vänta av bytet eller har de inte gjort jobbet ordentligt?
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Hade min förra 520d T inne för kontroll då den gick riktigt illa, svarade dåligt på gas varar ERG ventilen/ventilerna byttes på garanti. Efteråt så upplevde jag också samma sak, kändes som om det inte var samma förfinad känsla i motorn och det är lite subjektivt men upplevde att motorn inte var lika kraftfull som innan, frugan fick också samma känsla... Dock bättre än att bilen står vid vägkanten som ett utbränt vrak :S

Fick också en inkallelse nu i början av december, dock så har bilen en ny ägare sedan förra månaden så hoppas att det når hen.

/P-O
Samma känsla för mig efter bytt EGR-kyl. Påtalade det för verkstaden men fick ingen vettig förklaring, de härledde vibrationerna till automaten och hur den växlade?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Hade min inne igår på byte, har inte märkt någon skillnad alls. Precis som innan.
bl
270
bluetrain
x3 msport
Pratat m verkstaden och de ska inte ha bytt någon programvara och säger att delen inte ska kunna påverka. Är det så att egr-ventilen helt enkelt är ändrad i sin konstruktion som ger detta beteende eller bara inbillar jag mig? Finns något sätt att objektivt se om det är någon skillnad?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En rent spekulativ fundering...

EGR-återledningen av gaserna kan teoretiskt göra att motorn går sämre.
Kan det vara så att nu fungerar EGR-ventilen och du märker av det negativt i motorgången!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag känner definitivt skillnad innan och efter mitt kyl havererade. Vissa f-modeller jag kört vibrerar mer än andra. Min tillhörde de som inte vibrerade innan men nu skakar det mer. Märker det bla på innerbackspegeln i vissa farter samt bältesspännet på passagerarsätet som börjar självsvänga.
Min ”brann” så det byttes även kabelstam och annat. Min teori var först att motorfästen justerats men inte fått nån klarhet i det. Påpekade detta som sagt men fick till svar att det kanske berodde på automaten och hur den växlar efter ny programvara.
Eftersom du bara bytt ventil kanske vi har olika problem, men det kan ju dock vara så att det är den nya ventilen i mitt fall med?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.