AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.933

Det läcker in vatten genom listerna på min BMW 120d 2010

ua
64
uabtorw
120d -10
i3 -22
Hej,
Sedan ungefär 2 månader så har det börjat läcka in vatten genom listerna runt dörrarna på min BMW 120d. Tidigare har den varit helt tät, men nu verkar alla lister läcka från alla dörrarna. Är det någon som har något tips på vad det kan vara som gör detta nu? Listerna känns blöta runt om hela dörren, men man märker att vattnet rinner ner på golvet och mattorna på det ställe där slitageskyddet på innertröskeln finns.
Har kollat runt listerna men ser inte några skador. Bilen är aldrig krockad eller omlackad och har varit i min ägo sedan ny.

Ofantligt tacksam för ideer och förslag.
Tor

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mer troligt att det är tätskiktet mellan dörr och dörrpanel som släppt - ett klassiskt fel på BMW....då rinner vattnet från skraplisten vid rutan ner i dörren och leds in och rinner ut på undersidan på dörrsidan och vidare ner på matten i kupén.

Tejpas lämpligen upp igen med gaffatejp eller liknande. Original är det en "kletmassa" som fäster tätskiktet mot dörren.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ua
64
uabtorw
120d -10
i3 -22
OK, innebär detta att jag måste plocka bort samtliga dörrsidor, eller finns det någon "workaround?
Undrar den något late
Tor

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla i nederkanten av dörrarna efter det har regnat eller du spolat bilen med vatten - är det blött i underkanten av dörrsidan har du ett läckage.

För att fästa upp tätskiktet måste dörrsidan bort.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ua
64
uabtorw
120d -10
i3 -22
Hej igen Johan,
Har lossat dörrsidorna i underkant och hela vägen upp till rutan nu (på framdörrarna).
Plasten som sitter innanför dörrsidorna sitter fast nästan helt och hållet. Bara 2 c:a 10 cm långa glipor i nederkant, annars helt ok.
Vad tror du, gaffa tejp eller att sätta med dubbelhäftande (typ butyltätning eller tejp) ?
Får stå med avfuktare i natt i garaget och bli torr.
mvh
Tor, lite lat....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.