AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.378

Oljud, metall mot metall

wa
12
washam
e39,2001, 520i
Hej BMW vänner
Jag har en 520i, 2001 årsmodell. Vid kallstart hörs det oljud från motorutrymme. Vid kall motor också när jag backar och svänger höger/vänster hörs det kraftigt oljud (känns som metall mot metall) också framifrån. När motorn blir varm försvinner dessa oljud och bilen fungerar vad jag vet felfritt. Frågade en bilmekaniker som sa att det är inga problem om oljud försvinner när motorn blir varm. Men jag är osäker på hans kunskaper.

Bilen har gått ca 20 tusen mil. Jag använder tjock olja på rekommendation av BMW group. Förra året bytte jag länkarm fram på båda sidor. Inspektion 2 gjordes vid 16500 mil. Styrdon och ett nytt batteri byttes i år på auktoriserade verkstäder.
Jag planerar köra till Stockholm för att fira jul. Behöver jag oroa mig? orolig att jag får motor stop på vägen? Kan någon ge mig tips om jag behöver göra något.

Tacksam för svar

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Ävn när du står still? Annars kan det vara en sten som letat sig in under bromsskölden.
/M

Mina bilar: Länk
wa
12
washam
e39,2001, 520i
Tack för svar
När bilen står still och vid kall motor hörs det missljud. Men det kraftiga missljudet "metalliskt" hörs när jag svänger och kör. Jag har bytt till vinterdäck och ingen sten syntes.

Ska köra från Göteborg till Stockholm fira Jul och jag är Orolig att få stop på vägen.

mvh
wa
12
washam
e39,2001, 520i
Missljudet försvinner när motorn blir varm
84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
Jag tippar på styrservo, remskivan på pumpen.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En klassiker är staget som går från växellådan ungefär i höjd med förarens ben till avgassystemet och har en klämma som stabiliserar det senare.
Klämman rostar av på ovansidan och skapar metalliskt skrammel/gnissel men kan vara svår att se då skadan är på ovansidan.

Man får känna med fingrarna och även titta noga med lampa.

Fördelen är att delarna är billiga och bytet lätt - svårast brukar vara att få loss fast/sönderrostade klämman om avgasröret. Våld eller lite mer våld brukar lösa det... ;)

Är inte 100% säker på att din bil har den lösningen men många BMW har det.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
wa
12
washam
e39,2001, 520i
Tack för era svar!
Men det som jag inte förstår är att missljudet (både det metalliska och andra) försvinner helt motorn blir varm och bilen fungerar felfritt.

mvh
Inte alltid helt lätt att lokalisera om man fått in stenar. Jag hade en som fastnat inne mellan oket och skivan.
Att det bara låter när du backar/svänger beror säkert på att den då hamnar i rätt läge för oljud medans när du kör framåt ligger den annorlunda.
Gällande det andra ljudet kanske det är så att metallen värms upp när motorn blir varm varpå det skrammel Johan nämner försvinner?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jepp, värmen får avgassystemet att expandera lite och då kan ljudet minska/försvinna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kolla också värmeskyddsplåtarna ovanför grenrören.

//Magnus

wa
12
washam
e39,2001, 520i
Hej vänner
Lämnade bilen på Mekonomen. Efter att jag har fått prata med mekaniken idag måste jag skriva att jag har fått bra service ;)
Missljud orsakades av servopumpen.
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

jag har ett liknande ljud från min och har kommit fram till att det är antingen generatorn eller servopumpen som låter. Ljudet ökar med varvtalet och det har inte tilltagit under de sista 500 milen.
Länk

Jag kommer avvakta med att titta närmare på detta till våren. Hinner kanske lista ut vart ifrån det kommer innan dess. :)

Mvh Håkan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.