|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har ett mycket irriterande och märkligt fel. Så fort jag får på vinterhjulen (dim 245/50R18 runt om) börjar bilen hacka/rycka vid gaspådrag. Noterade felet i våras, men det försvann när jag monterade sommarhjulen 245/35R21 fram och 285/39R21 bak. Således skall rullomkretsen vara rätt på båda uppsättningarna. Har testat två olika uppsättningar vinterhjul, men samma fel, både FRT-däck och vanliga. Har testat att fylla i olika mängder med luft för att se om skillnaden mellan framhjul och bakhjul är boven, men lyckas inte få det bättre. Kopplar jag ur säkring 178 (tror jag det var) som går till fördelningslådan så förvinner fenomenet. Inga missljud what so ever. Skall byta olja på fördelningslådan för att vara lite hygglig. Men som sagt, men sommarhjulen går den som den skall. Har inte TPMS-sensorer på vinterhjulen så en fundering jag har är att bilen får spel när den tror att hjulen har en annan dia än de faktisk har, men bilen indikerar att lufttrycksinställningen initieras och lyser grönt och fint på hjulen i displayen. Däckisen hävdade att bilen använder ABS-en till detta och i så fall är det ju ok. Men annars är detta det enda spår jag har... Pratade med BMW om det i våras och de trodde ev att bilen kunde uppfatta däcken som för mjuka och att därför antispinnen bråkade. Tror dock inte på detta, hackandet/ryckandet är mer distinkt och indikatorlampan för antispinnen blinkar ej. Mycket tacksam för input runt detta. Any fool can know, The point is to understand | |
|
Blir det någon skillnad om du kopplar ur antispinn/antisladd? Är däcken lika slitna fram och bak? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ingen skillnad om jag kopplar ur antispinn (DSC) via knappen. Vinterhjulen är på millimetern lika i mönsterdjup, gäller båda uppsättningarna jag testat. (Sommarhjulen som funkar problemfritt har dock 2mm mer mönster på framdäcken). Med vänlig hälsning Johan Any fool can know, The point is to understand |
|
|
Har du provat att hålla inne knappen för DSC länge så den stänger av helt? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Yes, det har jag testat. :-) Dock utan framgång... Any fool can know, The point is to understand |
|
| Om vinterdäcken är för mjuka så mönstret flexar vid gaspådrag så brukar ju antispinn lampan blinka. | |
|
Långsökt kanske men uppfattningarna kring hur xdrive och fördelningslåda jobbar verkar inte vara helt klara beroende på vem man frågar. Enligt vissa justerar sig kopplingen i lådan vid varje start för att undvika onödigt slitage om man kör med lätt olik rullomkrets. Kan det vara så att TPMS är involverat i detta på något vis? Du har ju en liten skillnad på sommardäcken varpå den kanske fortfarande tror att denna rulldiameter sitter på trots att du har vinterdäcken men en lite annan rulldiameter och därav rycker? Du har inga andra att låna/testa med där det sitter TPMS? Försvinner det då bör det vara således vara boven? |
|
|
BMW_MAN>> Ja, den skall ju blinka som sagt och gör inte det. Ryckningarna är för distinkta för att vara antispinn. NGV11>> Min tanke också. Skall köpa ytterligare en uppsättning idag och test med. Dessa är 20". Osäker om de har TPMS eller ej, men det blir annars nästa steg att komplettera med. Inte helt gratis att prova sig fram på det här viset... Men billigare än att rasa fördelningslådan. Any fool can know, The point is to understand |
|
|
Har du gjort en felkodsavläsning? Det kan ju vara något i bilen som är knas och blir tydligare med vinterhjulen av någon anledning... TPMS-sensorerna skall gå att programmera bort med rätt diagnosutrustning. Då går bilen på rullomkretsen via abs-sensorerna i stället. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B>> Kollat av felkoder flera gånger, men inget som diagnostiserats av bilen. Intressant info ang TPMS/ABS! Tack!!! Skall skifta hjul i em till 245/40R20 med nya Nokian WRA4:or. De är ju dessutom anpassade för bilar med lite mer effekt så förhoppningsvis blir det skillnad. Det verkade dock inte sitta TPMS-sensorer på de hjulen heller. Any fool can know, The point is to understand |
|
|
Nu är det skiftat och provkört med 20-tummarna. Kan konstatera att det blev bättre, men inte helt bra. Således bör det handla om en rullomkretsfråga ihop med bilens TPMS/ABS. Får ta en tur till BMW på måndag och snacka lite med verkmästaren om huruvida jag skall komplettera med TPMS-ventiler alt få den justerad till att arbeta med ABS istället. Any fool can know, The point is to understand |
|
|
Just det ja- tack alla som bidragit med tips och synpunkter!!! =) Any fool can know, The point is to understand |
|
|
Det verkat ju som att TPM/RDC har ett finger med i spelet. Jag kör på 20" sommar med original m-sport staggered däck och fälgar och Sottozero med samma dimension på vintern som du. RFT i båda fall och TPM/RDC i båda fall och inga konstiga ryck under körning. Bilen känns mkt mjukare med vinterhjulen men inga andra konstigheter. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Då jag studerar xDrive finner jag att fördelningslådan tar in information från TPMS/Däcktrycksövervakningen. Hur den informationen används vet jag inte. Kanske bara att minska/koppla ur helt inkopplingen av framhjulen då något däck har för lågt lufttryck. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Uppdatering av tråden! PROBLEMET LÖST! Ingen skillnad med TPMS-ventiler. Min bil tar det tydligen genom ABS-en så de pengarna hade jag kunnat spara... Bytte olja på fördelningslådan och VOILÀ! Det gjorde susen! Varför den fungerat fint med sommarhjulen och inte med vinterhjulen måste rimligen ha att göra med att reglerfunktionen i fördelningslådan varit lidande med den sämre oljan och att sommarhjulen helt enkel råkat stämma bättre. Lägre profil har genomgående verkat fungera bättre och en högre profil ger ju en större rullomkretsvariation per se vid olika situationer som gas, broms, kraftig kurvtagning mm. Men som sagt, byte av olja var lösningen. =) Any fool can know, The point is to understand |
|
| Skönt att det är löst! Byta olja i fördelningslådan är verkligen något att prova först vid "ryckningar" i drivlinan på bilar med x-drive, har hjälpt många. Kanske allra helst byta innan dom uppkommit alls :) | |
|
>>Ferlin Exakt min tanke. BMW anser inte att det behövs bytas men man byter ju trots allt på motor, bromsar mm med jämna intervall så jag ville få den bytt oavsett om det skulle hjälpa eller ej. BMW-verkstan tyckte också det var en bra idé. Skall även byta olja på diffen tänkte jag och behåller jag bilen länge skall även lådan få ny olja. =) Any fool can know, The point is to understand |
|
|
Har nu bytt olja en första gång i fördelningslådan, blev möjligtvis något bättre men ej bra speciellt dåligt när lådan är riktigt varm. Rycker rakt fram men ej när man svänger t.ex på en kurvig väg båda vid gaspådrag!? Det verkar som om den rullande omkretsen( hur långt fram resp bakhjulen rullar per varv har betydelse). Det går att påverka med lufttrycket i däcken främst genom ett högre tryck på den ena axeln i förhållande till den andra. Ska byta olja en gång till för att se om det försvinner, annars plockar jag isär lådan och byter lameller, finns att beställa på E-bay, någon som har provat att göra den operationen? FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.