AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
850

E39 530i -01 DSC, BC, fartåhållare, ctrl+alt+del m.m.

km
8
kmx2
530i -01
Köpte nyligen en manuell 530i till bra pris.
Bilen har stått i närmare två år pga ABS lyser. Är en tjejkompis som kan köra, men inte mer som haft den. Nån världsmästare har "hjälpt" henne och bytt givare HF som inte hjälpte och kommit fram till att boxen är paj.
Tagit isär den och "lagat" den, men det hjälpte inte heller. Tagit isär den igen och sett att limmet var fel eller nåt....

Hämtar bilen på kärra då den inte startar pga att ingen box sitter monterad. Tar hem den och sätter bilen på laddning, batteriet har suttit på och är stendött.

Efter ca en timmes laddning startar bilen utan minsta tvekan. Lyser dock i gott om varningslampor. Kör bara nån meter med bilen och inser att bromsvätska finns ingen.

Får tag i en beg box 0 265 900 001 som är rätt nummer. Enligt förra ägaren, har ju ingen box, bara bild på en.
Monterar den, och ABS fungerar. Dock inte DSC.

Byter alla bromsrör bak och luftar och nu finns bromsar. Ser att slitagevarnare fram är kabeln av och bak är den inte monterad. Ser samtidigt att beläggen är katastrofdåliga

Nu provkör jag lite längre och det märks inte att den stått så länge, vilken bil. Bmw är och förblir alltid bmw.

Byter belägg runt om och monterar nya slitagevarnare fram och bak. Ser att en fjäder fram är av, byter båda.
Byter bromsok HF, men snålar till det lite och monterar ett beg.
Bilen som var tokbillig börjar närma sig att inte vara det längre.
Nu tänds bromsslitagevarningslampan helt plötsligt, vafan, sitter ju nytt på
Bromsarna känns fortfarande skumma och googlar fram att man måste ha bilen igång när man luftar, låter märkligt men lyder. Nu känns pedalen bättre och bromsslitagevarningen slocknar. Känns fortfarande lite skumma på tomgång, men vid färd eller med bilen avstängd känns de helt ok.
Under luftningen med motorn på så tänds motorlampan. Suck.
Läser och raderar felkoder, var 11 st.
Tre st kommer på nytt så fort jag startar bilen. Var Avgasrening, avgasrening och termostat. Minns inte numren nu, men var typ P0172 eller nåt på reningen. Jaja, lampan slocknade iaf

Har nu kört lite mer med den och har följande fel som jag inte blir klok på:

1. DSC lyser konstant, reagerar inte på knappen
2. ABS och ett gult utropstecken blinkade till igår två gånger
3. Farthållaren stänger av sig lite då och då. Första gången när jag slog på helljus, men i övrigt lite när som helst.
4. Färddatorn fungerar inte heller, Den visar snittförbrukning och reagerar inte på BC-knappen
5. Efter ca 35 km var de dags att parkera och nu kommer den goaste saken.
Svänger i låg fart vänster i korsning, sen efter 20 meter 90 grader vänster och efter fem meter 90 grader höger. Mitt i högersvängen blir bilen strömlös i max en sekund och bilen har dött. Startar utan minsta tvekan och jag kör fram ca två meter så är jag framme. Radion ställde om sig samtidigt.

Hur logiskt är detta? Bilen har som sagt stått länge så har besiktning på tisdag och nu när jag kört in den till stan har jag begränsade möjligheter att grejja, med den. Vanlig parkering utomhus vid lägenhet...
Men finns det nåt jag kan göra förutom att hoppas på tur på tisdag?

Trodde DSC skulle skärpa sig när man kört lite med den, men tydligen var det inte så enkelt.

Bor i Karlstad

Skulle uppskatta all hjälp som finns att tillgå. har läst felkoder med Biltemas OBDII men den hittade ingenting om bromsar så den läser nog inte det alls.
Hej,

Du har ju varit med här ett tag och gillar att meka, så det är inte helt lätt att gissa vad som felar och som du inte hittat själv. Men jag tar några punkter som jag kommer på och tycker är viktiga.

Batteriet. Jag antar att du har bytt ut det mot något fräscht? Annars är det nog läge att försämra kalkylen ytterligare genom att köpa ett nytt. Batteriet är A och O, när du letar elfel.

DSC-lampan lyser för att ABS-enheten inte är inkodad till bilen. BMW vägrar, så du måste antingen göra det själv eller hitta någon kompis som kan. En laptop och INPA/NCS Expert är nog det som krävs. Om du tänker behålla bilen och meka vidare, är investeringen väl värd att göra. Kolla Blocket i så fall, OlaO.

Att ABS-lampan blinkar till OCH att farthållaren släpper, KAN ha med ABS-sensorn VB att göra. Det är den som ger signalen till hastighetsmätaren. Men om hastmätaren fungerar ok, finns det andra, troligare, kandidater.
Glappkontakt någonstans (i spaken t ex).
Kontakterna / sensorerna ovanför kopplingspedalen resp bromspedalen är också möjliga felorsaker. Inte nödvändigtvis trasiga men kanske för stort avstånd till pedalen.

Motorstoppet när bilen svänger ser jag som en rejäl glappkontakt. Jordflätan mellan chassi och motor? Dålig kontakt någonstans vid batteriet (snarare, eftersom radion blev strömlös).

Färddatorn har jag ingen synpunkt på.

/Lennart

EDIT: Glöm inte att använda sökfunktionen högst upp, [Sök]. Den kan ge en del kött på benen.
km
8
kmx2
530i -01
Tack för svar.

Har inte bytt batteriet då det tog emot strömmen, vilket förvånade mig.
Hastighetsmätaren fungerar som den ska.
Farthållaren har idag ingen spak till, är knappar på ratten.

Tror inte jag har någon kontakt med inpa/ncs.
Har batteriet i bagaget om det påverkar nånting, men ska kolla jorden.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, som Lennart säger behöver man gifta in ABS/DSC enheten med bilen.
Görs på 5 minuter med NCS-Expert.

Du hittar det här:
Länk

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
km
8
kmx2
530i -01
Nu har jag skruvat fast batterikabeln :D
Hittade en hemmpulare med dator så åkte till han och han parade boxen med bilen, slocknade dock inte.
Men efter att vi kalibrerat hjulvinkelsensorn typ tre gånger så slocknade skiten.
Återställde även service samt raderade 10 felkoder på motorn, men bilen blev så nöjd så den tände motorlampan på vägen hem....

Ska som sista försök innan bes byta tändstift på måndag, och de lär vara gjorda av guld. Nästan 1500 jävla spänn....detta som skulle va en billig bil
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja styrvinkelgivaren måste givetvis kalibreras också eftersom den gamla kalibreringen låg i den gamla styrenheten.
Kolla alla gummibälgar etc så den inte tar tjuvluft. Inte helt ovanligt på M54.

Vore nog bra att kolla vad det ligger för felkod bakom den motorlampan.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
km
8
kmx2
530i -01
Är flera på misfire, några på avgasrening och en på termostat
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kabeln till bc knappen går gärna av inne i blinkersspaken, man får bryta upp den och fixa det.
Tändstift köper man från utlandet, Mekonomen mm tror de säljer guld.
Inpa är stor hjälp, då kan du kolla signalen från varje hjul och annat kul som underlättar felsökning.

// Magnus

km
8
kmx2
530i -01
Klarade ett besök hos opus idag 😀
Alla bara fixa brc-knappen så får han rulla på sen
Grattis! Tack för din återkoppling.

/Lennart
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kul! Alltid glädjande när e39 rullar!

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.