AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
734

Byte ventilkåpspackning M54 - fråga rörande dom frästa spåren i toppen

Har sökt runt lite men inte riktigt hittat svar kring en fundering som slog mig.
När man lyft på kåpan så sitter det 2st frästa spår i framkant på toppen, där det förespråkas att man drar lite extra tätning.
Se bilder: 3, 4, 5 för spåren jag tänker på.
Länk
Packningen täcker ju delvis ned i dessa spår, men inte hela vägen så dom blir helt täckta/bottnade (?).

Gör det något om det kommer packningstätning ner i dessa spår också?
Tänker på att när man kletat dit tätningen i halvmånarna och sen drar dit kåpan så pressas en del av packningstätningen även ut och kanske ner i dessa spår.
Är det någon fara om dom frästa spåren blir täckta av packningstätningen?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Bytte packningen på min för några år (kan ha varit en 4-5 vid närmare eftertanke) sedan och la som rekommenderat extra tätning på markerad plats. Tog inte så mycket utan bara en tunn sträng.

Man ser ju inte vart denna extra tätningsmassa tar vägen när man skruvar ihop allt med rätt moment så jag kan ju inte svära på att det inte kom ner i spåren eller om jag klarade mig men min håller tätt än och inga andra defekter har märkts.

Jag tror inte det handlar om några stora mängder som ska smetas dit. Så ta bara en liten mängd så bör du klara dig.

Niklas

Fransosen
Packningen är redan bytt så det i sig är fixat och allt verkar bra.
Utan det var mer en tanke som slog mig med dom båda spåren och packningstätning.
Kleta inte på någon nämnvärd mängd utan bara tunn sträng, men när man spänner ner packningen och har dragit alla skruv så har det pressats ut lite i framkant på packningen som torkades bort.
Kom senare att tänka på att har det pressats ut lite i framkant så borde det även ha pressats ut en del i/över dom där spåret också.

Packningen i sig har ju en form av klack som ligger i spåret men kanske inte fullt så att den fyller ut hela, lika så att jag fick inte uppfattningen att det va spår som olja ska kunna rinna obehindrat genom (?).
Utan mer i stil med styrspår för packningens klackar på halvmånarna.
Men blev ändå lite fundersam på saken i sig och där av frågan här till alla beemer proffs :D.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har helt rätt, blida - det där är endast styrspår för packningen.

Ingen fara om det kommer lite tätningsmedel ned i dessa spår, de transporterar ingen olja eller dylikt.

Här framme utanpå VANOS-enheten finns ingen olja i rörelse, endast oljedimma. Bakom respektive varje halvmåne finns en skruvplugg för insug- respektive avgas-VANOS som lossas med en insex-hylsa och har en tätningsring som tätar och ser till att ingen olja läcker ut det hållet.

Men man ska som ni redan påpekat vara sparsam med tätningsmedel. På denna typ av fint maskinerade delar med mycket lite spel behövs mindre tätningsmedel än man tror.

Tätningsmedel appliceras på ställen där packningen inte klarar av att täta och här finns två klassiska exempel (som finns inom alla områden inte bara just denna motorn). Det första är när två maskinerade delar skapar en skarv mellan sig - där behövs alltid lite extra hjälp i form av tätningsmedel. Det andra är väldig skarpa hörn som tex 90 grader som i detta exempel - där behövs också alltid lite extra hjälp i form av tätningsmedel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.