AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.185

Livslängd på tändspole/tändstift i N53

84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
Vad har ni för erfarenheter kring livslängden på tändspolar och tändstift i en N53 motor? Bosch var tidigare oem leverantör men numera är det Delphi som gäller, tycker ni att Bosch hade bättre kvalité jämfört med Delphi och vice versa?

Tändstift då? Betalar ni extra för NGK tändstift med BMW logga på eller kör ni NGK rakt av? Hur ofta byter ni tändstift?

tändstift håller många mil speciellt platinum stift, kör runt 5-6000 mil utan problem.
Transocean
Bytte vid 5500 mil på min 530e och stiften var som nya! Platinum klarar garanterat över 10 000 mil eller mer! Och det var Champion och inte NGK från fabriken alltså!

Monterade NGK med BMW logga på :-) Känner ingen skillnad. Med facit i handen skulle jag köpa Champion till halva priset. NGK utan BMW logga som säljs billigt skulle jag inte handla; mycket piratkopior från Kina.
Transocean, intressant, det där med kopior. Med tanke på priset, hamnar de här också i den kategorin? Jag handlade där för något år sedan...

Länk

/Lennart
Transocean
lenwib,

ja, 5,99 € stk låter lite för gott för att vara sant. Men om du vill vara säker så kolla numret på stiften och skicka iväg en mail till Bosch så får du nog veta om det är äkta vara eller inte.

84
235
84jr0
Man köper NGK tändstift från en betrodd återförsäljare och vad jag hört så är det samma tändstift som den med BMW logga på.

Ingen som har något att tillägga om tändspolar?

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag köpte Boschstift till vår Z4 nyligen och de stiften var exakt lika som originalstiften bortsett från att BMW-märkningen saknades.

Köpte även sex Delphi tändspolar eftersom det fabrikatet stod på realOEM.com. I bilen satt dock Boschspolar. Nya stift och spolar tog bort den ojämna accelerationen som tidigare funnits mellan 3-4000 varv. På stiften syntes inget slitage på 7.000 mil.

Köpte från tysk handlare via eBay. Med tanke på risken för kopior undvek dock de billigaste och framförallt de som levererade direkt från Kina.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tändstiften som BMW säljer är inga specialstift utan standardstift ur tillverkarens sortiment, med den lilla skillnaden att BMW-texten står på porslinet.

På metallsockeln står tillverkarens "originalbeteckning".

Normalt håller platinastift (båda elektroderna) 10.000 mil eller mer. Irridiumstift håller ännu längre...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
84
235
84jr0
Det låter som att tändstiften håller längre än tändspolar i N53. Mina tändspolar byttes runt 5k och nu vid 11k är det dags igen. Från fabrik satt det Bosch tändspolar och efter bytet fick den Delphi tändspolar. Fler som behövt byta tändspolar i omgångar?

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Ja, minst tre uppsättningar spolar är det bytt på min. Första bytet innan jag köpte bilen. Köpte den när den var 3 år och hade gått 9.000, sen har BMW bytt 2 ggr till. Vet inte om tändstiften är utbytta alls (men det borde de kanske vara). Nu har den gått 27.000 i alla fall.
84
235
84jr0
Lasse, kör du med BMW original spolar vid byte dvs Delphi spolar? Har läst och sett test där man jämför Bosch och Delphi där Bosch framstår som bättre alternativ.

bo
283
borka
325i Cab -10
På min 2010 med N53 är spolarna garantibytta (Delphi) innan jag köpte den. Gjordes vid 6500 mil och då byttes även t-stiften. Det har fungerat problemfritt i 3000 mil/3 år, trots trim, kort-/ hårdkörningar, mm.

Kollade tändstiften i somras, de var lite sotiga men inte fysiskt slitna. Knackade in el avståndet från 1,6 till 1,4 mm. (mätte på ett nytt stift) De ska bytas vid varannat oljebyte/vart 4.e år vad jag läst mig till. Hög tändspänning och fler gnistor per cykel som magerläget kräver, medför oftare byten än hos andra motorer. I länken finns mer att läsa om varför endast en sorts stift bör användas till Nx3 motorer.

/Anders

Länk

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
@84jr0 Enbart BMW som har bytt, så det är deras spolar. (dock märkta Bosch). Vad som sitter i nu har jag inte kollat dock.
84
235
84jr0
Lasse, runt september 2013 slutade BMW med Bosch och började stoppa in Delphi. Egentligen inget man kollar själv så länge de funkar.

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Tack för infon.
Intressant, för de som sitter i nu har hållit länge. Kanske är Delphi då. Ska kolla vid tillfälle.
84
235
84jr0
Man kan se på gummiskyddet på spolen vad det är för märke utan att behöva plocka ut den.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.