AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
9.812

Bra spec på X5 e45?

Sida 2 av 3
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Känns det fattigt att beställa en X5 45e om man bara får:
Xline inkl läder å sportstol. Metallic, 20 tum fälgar, dragkrok, tonade rutor, hifi ljud. Kan möjligtvis stretcha med komfortstol och aktiv fartpilot.. navigation å lite annat är ju standard.

Alternativet är en relativt Fullutrustad e-tron 55 eller en hyfsat bra utrustad XC90 (loungepaket, teknikpaket, drag, metallic m.m

Hur skulle ni gjort?
Transocean
Fattigt nej. Men om du kommer klar med med E-trons räckvidd skulle jag nog ta den. En mycket snyggare och modernare bil.
RE
80
REG
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".

BMW i3s MY-22
Hej!

Det är helt olika bilar, BMW X5 45e är en Hybrid av senaste snitt, visst är specen lite tunn men du får en fantastisk bil oavsett, 45e har luftfjädring som standard. Jag skulle försöka få till 21” hjulen som gör mycket för utseendet.

Audi E-tron är en renodlad elbil med alla dess begränsningar, att den skulle vara modernare än X5 är bara okunskap, det stämmer ej. Dock är du med denna bil helt beroende av att det finns laddinfrastruktur där du normalt parkerar bilen.

Volvo XC90 däremot börjar bli riktigt gammal nu som modell och den skulle jag undvika, flera nivåer efter de andra inom fler olika områden, den skulle jag undvika.

Elbiltekniken utvecklas snabbt och den är långt ifrån mogen så en ny bil idag riskerar att kännas gammal ganska snart, den risken är mindre med en konventionell eller hybrid. I detta fall skulle ägande/nyttjande formen vara avgörande för mig. Dvs är det privat, kör på X5, är det företagsleasing eller motsvarande så kör på E-tron.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

@Gus,
Det finns ju många bra alternativ, X5 blir ju kanske lite snålt utrustad men det är ändå en modern bil, volvon är ju gammal och omodern och kommer inte så långt på el. EQC eller E-tron funkar ju då om man överlever på bara el, det gör inte jag.
Går tyvärr inte att jämföra volvon mot tyskarna, tyvärr.

@Med känsla, Tack!
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
Tack för input!

Håller med om att Volvon känns lite daterad, tycker fortfarande den håller riktigt bra från utsidan men infotainmentsystemet känns jäkla tråkigt. Provkörde en xc60 så sent som för några dagar sen och navigationen ser ju ut som den gjorde på min S60 jag hade för 5-6 år sedan.

Ska se vad jag kan få för rabatter på e tron 55, e tron 50 är ju bra prissatt men vågar inte på den korta räckvidden.
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
Slutade med en E-tron 55 för min del. Ska bli riktigt kul att prova på elbilslivet!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kul val! Blir nog riktigt bra. Testkört den lite och det känns inte som man direkt lider under tiden. :)
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Känns som det blir ett steg 1 också, 530hk blir ju perfekt.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vadå, ska du inte bara smyga runt på el med den? =)
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Svårt med säkra omkörningar på enbart el ;)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Klokt! Säkerhet ska man inte pruta på. =)
Vad får ni betala "netto" för 45e?

/Anders
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Med känsla, vad menar du med "netto" ? pm.
Jag menar pris efter rabatt. Typ BMWs prislista är ju annars ett skämt jämfört med vad bilarna senare säljs till, typ 5-serien.

/Anders
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Nu även med SMOAB steg1 ca 530hk, ännu trevligare bil nu.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Slippy, hur långt kommer du på elen? Stadstrafik respektive landsväg?
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Brukar stå 80km när jag startar på morgonen, körning under 110km/h brukar ge ungefär samma räckvidd. Man kör ju gärna mjukt när den bara kör på el. Hade en MB300de innan där lovade det 40km såg aldrig mer än 33km på displayen.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Stämmer det då? :) Har kört lite Nissan Leaf av första generation och då stod det 200km men man kom sällan över 100km.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Tycker det stämmer ganska bra, sedan har det ju lite med körsätt att göra också. Det går ju även att välja eco-pro läget då kommer den lite längre men max 90km/h och ingen AC mm.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej, det låter ju bra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.