|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Oil-club.de finns mycket att läsa, oljeanalyser på både färsk och använda oljor. Google translate funkar hyfsat för att förstå. | |
|
Om du är det minsta orolig för det här med kamkedjan och sträckaren så föreslår jag att du åker in till en BMW-verkstad och för en ringa kostnad (jämfört med vad ett haveri kostar) och låter dem mäta upp kamkedjan. Detta är en kontroll som de flesta verkstäder har gjort på ett flertal sedan aktionen 2015. |
|
|
Måste säga att jag blir djupt imponerad av era kunskaper i detta snårskogsämne. Jag föredrar äkta vara framför konstgjord, förutom Pepsi Max då, och ommjag nu vill ha en äkta helsyntet, vad ska jag titta efter när jag står med dunken i handen i butiken? Hur ser man på märkningen att det är äkta vara istället för halvsyntet med tillsatser? |
|
|
Tja, det är ju det som är problemet... Man måste vara rätt väl inläst för att kunna sortera ut äkta helsyntetiska oljor från "fulsyntetiska". En liten ledtråd är att kolla efter lägsta flytbarhetsttemperatur - ligger den runt -45 eller högre, är det med ganska stor sannolikhet ingen äkta helsyntetisk olja. 0Wx-oljor är vanligen äkta helsyntetiska oljor, men det finns undantag. Läs på tyska hemsidorna - i Tyskland har man tidigare inte fått ange HC-olja som helsyntetisk, utan då brukar den heta HC-teknologi, syntetteknologi eller liknande "konstgjorda ord". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tipset är som sagt att titta på pourpoint. Ravenol har många oljor i både LL01 och LL04 med PAO som basolja, och specificerar vilka som är hc syntes. Annars är shells GTL oljor av bra kvalitet och med bra tillsatspaket. |
|
| Sen ska du inte stå och köpa i en butik utan beställa oljan. Jag rekommenderar dig att titta på tex levoil, ravenol-shop, ato24 eller motoroel100. Positivt med ravenolshop är att det är fri frakt över 80€ vilket blir fördelaktigt om du inte tänkt köpa bulk. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.