|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Blir inte klok på allt jag läser om min nyvunna kärlek, en 318 touring från 2011. Motorras och kamkedjor som ger upp, långa intervaller på oljan mm mm. Min är servad enligt bo och låter finfint efter 11.000 mil men som många andra är jag skeptisk till de långa intervallerna BMW hänvisar till. Byter själv på mina fordon vid ca 1000 mil oavsett... men vad ska jag isf använda för olja till denna? Om jag byter så ofta som 1000 mil, måste jag iaf köpa den dyrare Longlife-oljan LL-04? Vad har ni för referenser och erfarenheter gällande viskositet och tillverkare? Bilen är ju underbar och otroligt bränslesnål... Tacksam för alla synpunkter och ideer. | |
|
själv så byter jag också på min 530d-2010 vid cirka 1500 mil. använder bmw original olja då ägaren innan har kört endast på denna. däremot så köper jag från: Länk 8 EUR/liter--> Länk |
|
| Kamkedja ras kan förekomma men mer vanligt på dieslarna vad jag hört. Byt olja en gång om året eller 1500 mil LL04 behöver du inte använda LL01 går bra med det din bil ska ha. Förmodligen är din servad med LL04 då det diesel bilarna måste ha det å blir antagligen billigare å enklare att använda en olja. | |
|
Tackar för svar ho3 och pompa. Kör på Castrols oljor i mina bilar men har läst här på forumet att Mobil ska vara bättre för BMWs motorer? Om jag fattat rätt så är rekommendationen LL04 med 0W-30 till min motor... är det för att det är start-stopp funktion så det går "lättare" när det är kallt? Om jag häller i 5W-40 istället, gör jag mig själv, eller pärlan, en ogärning då? |
|
| Johan b kommer förmodligen svara här men det viktigaste är att det är en äkta hel syntet dem flesta är inte det tyvär. Har för mig castrol egde 0w30 ska vara äkta. Jag kör hellre 0w40 5w40 om det är en äkta helsyntet. 0w är gör oljan lättflytande vid start och andra siffran är att den ska tåla mer värme. 0w40 är en bra viskiotet tycker jag | |
|
Ska byta i dagarna på min, oljan i länken ska motsvara BMW's ojla enl dem själva. Shell Helix Ultra ect c2/c3 0W-30 Länk |
|
|
Tack än en gång för snabba svar! Blir en tur till BMW imorgon för att handla filter och packningar samt Castrol Magnatec 5w-40 på lämpligt ställe. Trevlig kväll BMW-vänner! |
|
|
Detta ämne har avhandlats ett antal gånger här....sök runt lite för mer kött på benen. Men sammanfattningsvis är bensinarna inte lika känsliga på oljan (kan använda äldre LL01) medan dieslarna måste ha mid/low-SAPS-olja för att inte riskera att sätta igen DPF. Magnatech skulle jag personligen inte använda då det är en hydrocrackad högraffinerad mineralolja som har visat sig ha egenskapen att den får vissa motorer att "ticka". 5W40 kan vara lite "onödigt tjock" om man inte har problem med väsnandes motor eller oljeförbrukning etc., särskilt på vintern... 0W40 eller 0W30 är bra vinteroljor men 5W30 fungerar också bra i de allra flesta fall. Om det inte är jättebråttom kan man köpa oljan från tyska näthandlare för bråkdelen av priset här i Sverige. Brukar köpa Aral Supertronic 0W40 från tyskland för ca 60 kr/litern inklusive frakt, om man köper 20-litersdunkar. Äkta helsyntetisk PAO-olja med väldigt fina mätvärden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| JohanB: Har du något ställe du kan rek som man kan handla ifrån? Lät som mycket bra pris och om oljan har rätt klassning kanske det tom går att använda den i flera bilar i min park. Exvis min Auris 1,4d4d som ska ha ACEA C2? | |
|
Levoil.de Motoroel100.de Oeldepot24.de Där är några handlare jag har köpt från utan problem. Numer har Aral Supertronic 0W40 inte kvar licensen för BMW LL04 (vilket verkar vara fallet med väldigt många oljor från förra årsskiftet, som tidigare var BMW-klassade), men det är samma olja och därmed en "pappersfråga" om man har kvar garanti på bilen... Jag använder den i både BMW:n och Mercan och har använt den i E46:an, E39:an och några andra bilar med mycket gott resultat - det är en väldigt bra olja. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den ser ut att både vara C2 klassad + som sagt LL04, så kan köra den i alla bilar i familjen:) Ca60kr/L är ju ett Riktigt bra pris. Lutar åt att köpa en 20L från Motoroel100 inom kort. Tack för tipset! |
|
|
Tackar igen för svaren jag fått. Intressant att du Johan kört med samma olja i e46:an. Vilken maskin hade du i den? Kan väl tycka att min 330 tickar lite men kanske är överkänslig men ska prova med Aralen som du tipsade om till både den och min 318. När jag ändå är igång och frågar om oljor så kommer 2 frågor till. 330:n är en sommarbil och när jag varmkör den på vintern när den stått någon månad eller så ( jodå, den bor i varmgarage ), så kan den låta riktigt illa första sekunden innan oljetrycket får snurr på lyftarna. Kan det försvinna om man byter till Aralen? Hade exakt samma fenomen på min e36 325 cab. De gick/ går hur fint som helst annars... Ni som åkt e30 minns säkerligen sjungandet från bakaxeln? Har samma ljud från e91:an, om än betydligt lägre. På e30 kunde man med lite tur få tyst på skönhetsfelet om man bytte olja "där bak". Är det lika enkelt att avhjälpa på e91? Och vilken olja isf? |
|
|
Matte_e30. det var en 320i -99 med M52tu. Den "behövde" bara ha LL98, men LL01 och LL04 är båda "bakåtkompatibla", dvs. uppfyller automatiskt äldre klassningar. Vilken olja har du använt som fått motorn att ticka? Magnatech är som sagt lite "ökänd" för att få vissa motorer att börja ticka lite - iofs ett "kosmetiskt problem" men kan vara lite irriterande. Det är aldrig fel att byta olja i bakaxeln även om BMW anser att det är "livstidsfyllning", man kan prova en lite tjockare olja om den väsnas, från t ex. 75W90 till 75W110 eller 75W140. Personligen tycker jag att RedLine oils transmissionsoljor är väldigt bra. Vet dock inte om de är utpräglat bra på att dämpa ljud i bakaxlar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B Har ju kört på Castrol Magnatech 5w-40 då BMW rekomenderat det. Jag hade en granne en gång i tiden som också rekomenderade denna olja till min e36 325 cab och sedan har jag fortsatt med den då den stått med som godkänd till både e46 330 och nu till e91 och de har varit körda på det innan enligt kvitton som medföljt. Jag byter ju oljan 1 gång per år i mina fordon, på bruksaren, en Peugeot, 2 ggr. Men den går lite mer och i den kör jag inte Castrol. Tickandet kanske är mitt överkänsliga öra som lyssnar efter fel, min granne påstod det. Men problemet med rasslet vid start har jag haft med samtliga ovan nämnda BMW. Mina e39:or, 2 st 520 och en 528, hade inte det nu när jag tänker efter. Inte mina e30 eller e34 heller men de hade ju äldre motorer.. Just rasslet vid start har jag fått av flera oberoende att det är ett skönhetsfel och inget att oroa sig för, tickandet likaså. Hjälpen skulle kunna vara en mer lättflytande olja. Har bytt några ventilkåpspackningar på mina BMW och de har sett mycket fina ut på insidan vilket byggt på mitt förtroende för Castrols oljor. Jag ska prova ditt tips med Redline. Alltid bra med någon som gjort det innan med gott resultat och håller med, "livstidsolja"...nja. Framför allt inte i vårat klimat. Tackar ödmjukast för alla svar och inlägg, tips och ideer. |
|
| På bilar med kamkedjeproblem är en något tjockare basolja att föredra, jag skulle tittat åt en 5w40. Ravenol VST borde passa utmärkt tex. Länk | |
| Malcus, vad är det för skillnad på den oljan jämfört med Castrols 5w-40 ? | |
| Den har ett bättre tillsatspaket och är en PAO grupp 4 olja+ ester. Rent tekniskt slår den det mesta i 5w40 visko. Castrol magnatec är en grupp 3 HC "halvsyntet". Den har inte lika bra specifikationer. | |
|
Jag har själv gått upp i viskositet i min MINI pga att jag upplevt att den rasslar mindre i vid uppstart. Jag har dock inte läst/hört varför det fungerar bättre? Min tanke är att oljan lättare stannar kvar i spännaren när motorn stängs av... |
|
| Jag inser ju att detta med oljor är en doktorsavhandling på hög nivå men som bilintresserad och "vanlig" konsument blir man ju totalt förvirrad. Hur är det möjligt att t.ex. Castrol då får sätta en etikett som säger "Fully synthetic" på ovan nämnda dunk när den är halvsyntet? | |
| Den är en grupp 3 HC olja och benämns som sagt ofta som helsyntetolja men det är inte riktigt sant. Däremot behöver det inte betyda en dålig olja, mycket hänger på tillsatspaketet. Castrol edge 5w40 har bättre egenskaper än magnatec. | |
|
Det var Castrol som för ett antal år sedan började "fula sig" och satte benämningen "helsyntetisk" på högraffinerade hydrocrackade mineraloljor (sk. typ III-basoljor). Mobil som hade pinkat in reviret för helsyntetiska oljor rätt hårt, stämde då Castrol i USA för detta och efter en lång process vann Castrol då domstolen ansåg att HC-oljan kunde ses så hårt "processerad" att den kunde benämnas som "syntetisk". Efter detta har i princip alla oljebolag (även Mobil) börjat benämna HC-olja som syntetisk. Men innan dess ansågs bara typ IV (Polyalfaolefin - PAO) och V-basoljor (övriga syntetiska oljor som estrar mm.) vara helsyntetiska. En äkta helsyntetisk olja är mycket dyrare att tillverka än en HC-olja och har även bättre grundegenskaper (även om många HC-oljor är väldigt bra), så kan man sälja på en kund en billigare produkt men ta betalt som om det vore en dyrare dito, skapar det större vinster... Men även additivpaketen påverkar slutproduktens egenskaper. Generellt kan man dock säga att desto bättre basoljor du använder, desto mindre är behovet av att tillsätta vissa additiv = mer "utrymme" för själva oljan att göra sitt jobb och en stabilare produkt som håller sina egenskaper längre tid. Magnatec har som sagt den lilla egenheten att den kan få vissa motorer att ticka och låta mer än nödvändigt...exakt varför vet jag inte, men många vittnar om detta. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.