AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.301

utväxling på differential på bmw 330i2002

hej vad ökar eller minskar jag menar vad blir det för skillnad på utväxling differential om det är 2.93 /3-38 ? snurrar hjulen mer på 2.93 eller. är dålig på sånt här men vill gärna veta :) tacksam för svar .
mvh:Nisse

NELA
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Goddagens!

Det är som sagt utväxlingen man syftar på när man skriver 2.93 eller 3.38. Strikt sett ska det stå 2.93:1 eller 3.38:1 och det utläses "2.98 till 1" och "3.38 till 1" och läser du på det sättet är det också enklare att översätta till vad som händer.

2.93 betyder alltså 2.93:1 vilket är "2.93 till 1" - det går 2.93 varv in i differentialen men bara 1 varv ut. Så kardanaxeln måste snurra 2.93 varv för att hjulet ska snurra ett varv.

Ett enkelt sätt att tänka ut hur en mindre ändring uppåt eller nedåt förändrar något är att dra det till det extrema där det blir mer uppenbart.
Så säg vi är i ett scenario där växellådan inte ändrar uväxlingen (vilket är sant om vi har fjärde växeln ilagd på en E46 330i med manuell 5-vxl låda då det är en direkt drivande växel) och vi har en differential med utväxlingen 1:100. Det betyder att vid ett varvtal på 5000 varv/min kommer bakhjulen bara att snurra med 50 varv/min - inte särskilt mycket - det vill säga väldigt låg hastighet för högt varvtal.
Anta nu vi byter ut den differentialen mot en med utväxlingen 1:1 - det betyder att vid ett varvtal på 5000 varv/min kommer bakhjulen att snurra 5000 varv/min - vilket är jäkligt snabbt - det vill säga väldigt hög hastighet för samma varvtal.

Så går du från 3.38 till 2.93 så kommer ditt varvtal vid tex 110 km/h i högsta växeln att sjunka proportionellt till denna ändring. Så säg du har en 3.38 differential nu och när du kör i 110 km/h så är ditt motorvarvtal låt oss säg 3500 varv/min. Om du monterar en 2.93 differential så kommer ditt motorvarvtal bli 2.93/3.38*3500 = 3034 varv/min.

Men det man vinner i ena änden förlorar man i andra änden. När du går ned från 3.38 till 2.93 i exemplet ovan så sjunker även det utgående vridmomentet ut från differentialen och således ut till hjulen vilket kort och gott betyder sämre acceleration. Den mekaniska talesättet "det man vinner i kraft förlorar man i väg" gäller även här, med en utväxling så balanserar du mellan "väg" dvs antal varv och "kraft" det vill säga vridmoment.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sen är det också så att hastighetsmätaren sannolikt räknar ut farten med hjälp av hastigheten som hjulen snurrar och räknar sedan ut farten (en konstant blir då originalutväxlingen). När den ändras så kommer bilen inte visa rätt fart vilket kan vara jobbigt.

Om man inte har specifika behov, som att bygga en banbil eller behöver en dragare för tunga släp så tror jag man får minst huvudvärk att behålla originalutväxlingen.

Om man såklart inte letar efter ett medvetet projekt att sätta tänderna i.
oj grymt tack för så bra svar förstår hur det fungerar nu :)
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Jag kör 3,64 utväxling med 5 växlad manuell låda. Original är 2,93. Hastighetsmätaren går helt rätt kan jag upplysa om, så inga problem där. Accelerationen är mycket bättre i alla hastigheter och på alla växlar. Fantastiskt roligt!! Jag rekommenderar detta till alla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.