|
|
|
|---|---|
|
Hallå grabbarna... Nya fel på liket. Har en längre tid haft bekymmer med glykol som sakta försvinner ur kylaren. Bilen har nyligen varit inne på verkstad i annat ärende men de, liksom jag, kan inte finna något synligt läckage. Fick tipset att hälla i "Rislone permanent gasket fix" som skall täta sprickor i toppen, en produkt som min verkstad sade sig ha goda erfarenheter av. Flaskan rymmer 400ml och jag suger därför ur kylaren på samma mängd, låter motorn gå på tomgång under 15 min med full värme i kupén, allt enligt instruktionerna. Efter att bilen svalnat fyller jag systemet enligt gängse rutin genom att öppna luftskruven och ha värmen på inne i bilen. När jag sedan provkör bilen ordentligt varm får jag först INGEN varmluft i kupén.... Får lätt panik och försöker åter lufta systemet och låter den stå och varva en god stund varpå det börjar komma värme från fläkten, men så fort bilen går på tomgång är flödet bara fisljummet. Kan tillsatsen satt igen värmepaketet eller är det troligare att det fortfarande finns luft som inte kommer ut? Så fort att luftskruven på kylaren tas bort rinner glykolen därifrån in i expansionskärlet och jag måste då först fylla upp så att glykol åter kommer ur luftningsskruven, för att sedan suga ur expansionskärlet så att nivån där inte blir för hög. Är detta normalt? Mvh, Mattias | |
|
jag hadde nått liknande tidigare alltså dåligt med värme i bilen E 46bmw 330i 2002. det visade sig att vattenpumpen var det läcka på så den bytte jag ut. inte undra på att man hade dålig värme i bilen skoveln var trasig på vattenpumpen därav dålig värme. så var det för mig iaf. mvh: Nisse NELA |
|
|
Den kan naturligtvis vara dålig, men har inget synligt läckage. Än... ;) |
|
|
ok men vattenpumpen kan va trasig ändå eftersom du inte får nån bra värme på tomgång om den är trasig som min va så är det ju i princip bara en axel som snurrar runt . en fråga hur många mil är det på bilen ? NELA |
|
|
Den har gått sina modiga 23k så vad som helst kan ju hända. Men det känns väldigt konstigt att värmen skulle försvinna direkt efter att jag hällde i tillsatsen. För det så fungerade allt helt normalt förutom att den drog lite glykol. Har nu kört några mil och det går att få upp värme om man kör och varvar bilen, men när den får stå på tomgång så är det bara fisljummet. |
|
|
Termostat och/eller vattenpumpsimpellern som lossnat från axeln, skulle jag tippa på! Termostaten kan gå sönder genom att ena "tungan" i plast som håller själva termostaten, går av och då lossnar termostaten = fritt flöde hela tiden. Impellern i vattenpumpen kan lossna, särskilt om det är plastimpeller (vanligast) och då blir det inget flöde eftersom pumpeffekten uteblir. Båda är vanliga fel...men relativt lätta och billiga att åtgärda om man skruvar själv. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vattenpump som är på väg att ge upp. Då läcker det lite hela tiden men på varm motor så det märks inte. Du kan känna med handen om det är glapp i axeln eller inte. |
|
|
Impellern kan lossna utan att pumpen börjar läcka. Vattenpumpen på E46:an (320i med M52tu) gav upp helt utan förvarning och totalrasade där axeln satt helt löst och vattnet forsade ut...tur som en tok då frugan körde bilen och den troligen havererade bara några hundra meter från garageuppfarten på hemvägen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Symtomen pekar väl på nåt. Termostaten är bara 1 år gammal. Det jag tycker är märkligt är att det började direkt efter att jag hällt i "geggamojan". Får väl rycka lite i vattenpumpen och se vad jag hittar. |
|
|
Jag menar förstås tack grabbar. ;) |
|
|
Blir knäpp på det här. Körde bilen till jobbet och hem igen med fullt normal värme. Ska sedan skjutsa lillflickan inom stan men då vägrar det blåsa annat än fisljummet trots att motortempen är normal. Kände idag på vattenpumpen. Den är helt torr men har ett minimal "klick" när den vickas från sida till sida. Skulle inte ens benämna det som ett glapp. Är den perfekt "klickfri" som ny? Kan inte släppa det faktum att värmen tvärt försvann direkt efter att tillsatsen fyllts i. Om det är pumpen måste tillsatsen på nåt sätt dödat den. Tillägg: Fanns en uppsjö av pumpar på Mister Auto, bla SKF. Vilka märken har hyfsad kvalitet? |
|
|
Du har ju även magnetventilen som ska släppa in vatten i värmepaketet och reglera värmen. Kärvar den så blir den fisljummet. Gå ut och slå lite på den. Nr 2 på denna bild: Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Har du alltid rätt nivå i expansionskärlet när du kollar med kall motor. Min fundering är om kunnat fylla på till rätt nivå. FAF |
|
|
Jag hade det där fenomenet med bara utetempen i luften och då var det magnetventilen som Ola visat i tidigare svar. Den hade ärgat fast totalt i stängt läge. Bytte den och ingen mer kalluft vid tomgång/låga varv. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Ok! Var under huven är magnetventilen belägen? Måste nåt tas bort innan man ser den? |
|
|
Här: Länk FAF |
|
|
Om kylsystemet är kallt och trycklöst, kan man lossa själva elektromagneten med ventilmembran ovanifrån (torx, tror jag) med minimalt spill och motionera upp den och kanske putsa och smörja lite. Men många går nog och köper en "ny" enhet på skroten. Med den risk det bär med sig. Det där undermedlet som TS tillsatte kan ju faktiskt ha satt stopp för funktionen. I strömlöst läge är ventilen fullt öppen, vill jag minnas. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.