AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.275

Värde på BMW 120i -09 med trasig motor?

ej
7
ej3p
120i -09
God kväll!

Har någon där ute någon uppskattning på vad min BMW 120i -09 med trasig motor kan vara värd i befintligt skick?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vadå trasig? Vad har hänt?

Miltal?
Skick?
Däck?
Utrustning?
M-Sport?
ej
7
ej3p
120i -09
Motorn har rasat efter att en auktoriserad bilfirma ”lagat den” för att sedan förneka att personen jag pratat med på telefon sagt att bilen var körklar, överhuvudtaget inte finns och att dem aldrig skulle säga det över telefon! :) men det är en annan historia!

Miltal ligger på ca 12000
Övrigt skick - ingen rost men nägon skavank från parkeringsskador där folk slagit upp dörren i den.
Ett par fräscha BMW-original sommarsulor som gått 1,5 säsong
Backsensor, farthållare
Inte M-sport
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frågan är som sagt vad trasig/rasad motor innebär i praktiken?

Är det kamkedjeproblem som gjort att kolvarna gått i ventilerna (="ventilsallad") eller annat?

Vad skulle verkstaden "laga" när de gjorde sitt ingrepp?

Motorn kanske går att rädda till rimlig kostnad, eller så är det motorbyte som gäller...
Kolla runt vad skrotarna tar för en begagnad motor.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ej
7
ej3p
120i -09
I praktiken innebär det ett motorbyte, därav min fråga - vad bilen är värd med tradig motor! :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En snabb slagning mot bilpriser.se (lite knapphändig information så jag sökte på "basutförande") och en snabb sökning på vad en beg. motor kostar ger att bilens värde (hel) ligger strax över vad en utbytesmotor (beg) och arbetskostnad utgör = bilen är nog inte värd så mycket och är troligen ganska svårsåld utan fungerande motor...

Troligen värd mer i delar en som hel bil.

Men allt beror iofs på hur mycket man kan skruva själv!

Länk

Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Precis som Johan B skriver så måste det finnas en ordentlig diff mellan bil+ny motor och marknadsvärdet för oskadade bilar. Ingen kommer bemöda sig annars.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.