AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.756

Har verkstaden förstört min motor? Bmw 116i N45 e87 -06

an
6
anabolaaalfons
528 e39 -00
Hej!

Sitter i en situation där jag har lagt ner en hel det pengar på ett kamkedjebyte men det dyker upp problem efter problem. Kan det vara så att verkstadsmannen inte har en aning om vad han håller på med?

Gick till en verkstad efter att rasslandet från kedjan dök upp och vi kom överens om att han skulle byta hela kedjesatsen. Han påstod att han har gjort det flera gånger tidigare och kunde sin grej. Sagt och gjort, blev uppringd dagen efter och bilen var "klar". Märkte tidigt att bilen hackade litegrann, rasslandet försvann men ett annat missljud uppstod så jag åkte tillbaka dagen efter och frågade om han ens provkört bilen efter bytet, vilket han inte hade gjort.

Läser felkoder och massa koder, dyker upp samtliga cylindrar misständs och 2a83 som är vanos - insug. Han påstår att han har gjort allting rätt med kamkedjebytet och att det inte går att göra fel när man har rätt verktygssats till just den motorn, så det är något som plötsligt dykt upp påstår han.

Han börjar med att dra ut vanosen, tappar den i golvet, sprayar med något och sandpapper och trycker tillbaka båda två. Startar bilen och den går rent ut sagt skit. Felkod dyker upp på den andra vanos också. Nu är den Knappt körbar. Han menar nu att vanosen är sopslut och att de måste bytas. Jag beställde nya men är nojig över att han inte vet vad han håller på med egentligen och jag är inte alls kunnig inom det området.

Frågan är nu om det verkligen är som han säger? Att det inte går att sätta kamkedjan på fel sätt, annars skulle motorlampan lysa påstår han. Måste vanosen ställas in på något speciellt sätt eller är det bara att trycka in dom som dom var? Och att det inte spelar någon roll hur dom satt tidigare. Helt ärligt så vet jag inte om rasslandet från kedjan är tillbaka eller om det bara är vanosen som låter men det låter inte alls bra ifrån motorn.

Uppskattar all hjälp som jag kan få med hur jag ska hantera detta till nästa gång när jag lämnar in bilen hos han.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gå in här och knappa dig fram till din modell/motor:
Länk

Där har du hela reparationsinstruktionerna från BMW - kolla med din mekaniker vad han har gjort/inte har gjort.

Att tappa en slide till ett hydrauliskt system och sedan sandpappra den = totalförstörd!
Här är det väldigt små toleranser för att det skall fungera och det kan räcka med en liten "smutsflaga" i oljan för att det skall kärva/inte fungera...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Knepigt är ju ganska lätt jobb på En N45 116 inga balansaxlar att ställa in tex. har man rätt grejer och gör på rätt sätt så är det inga problem att få till inställningen.
Men det låter lite som bysmedjan efter din beskrivning.
har gjort jobbet på samtliga 4 cylindriga BMW motorer N42-N46 och med rätt sats för inställning har det aldrig strulat.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.