AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
868

Differential Bakaxelolja

hej!
har letat och tittat men hittar inte vad jag skall ha för sort bakaxelolja till min 330i 2002 den här som heter castrol syntrax longlife 75w-90 eller den här Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140. och hur kan jag kolla vilken jag skall ha ? lyfta upp bilen bak och snurra hjulen eller ? tacksam för svar /Nisse

NELA
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bromsad diff var ett ovanligt tillval så troligen har du en "öppen" diff.
Då kan du använda vilken av de oljorna du nämnde men den första är den som BMW rekommenderade.

Du kan kolla din bils specifikation genom att knappa in chassinummer på någon av alla de BMW vin-decoders som finns på nätet (sök så hittar du).
Står det då inte något om att du har bromsad diff har du en öppen dito (om inte någon har bytt den under årens gång).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ok Tack för svar Johan B jag kör denna olja då Castrol Syntrax Longlife 75W-90. när bakaxeln driver på bägge hjulen är väl då det heter diffbroms eller ...

NELA
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag funderar på om det ens fanns LSD som tillval till icke-M E46 modellerna? Jag tror inte det... Oavsett så har du med 99.99% säkerhet en öppen differential och som Johan B säger så är Castrol Syntrax Long Life 75W-90 alldeles utmärkt för det.

Om du söker i äldre inlägg och hittar uttryck som Castrol SAF-XO och Castrol SAF-XJ så är det bara äldre namn på ovan nämnda produkter - se tabell över namnändringar som Castrol gjorde för runt 10 år sedan.
Länk

Nja...En bromsad differential har möjlighet att överföra en del kraft till det ena bakhjulet om det andra bakhjulet bara snurrar (säg extremfallet där du står med ett bakhjul på blankis och med ett bakhjul på bar asfalt).

Om du har en öppen differential kommer all kraft att skickas till bakhjulet som står på blankis och i princip ingen kraft alls kommer att skickas till bakhjulet som står på asfalt. Men om båda bakhjulen står på bar asfalt och har lika bra grepp så driver en öppen differential lika mycket på båda bakhjulen.

Ovan nämnda problem hos öppna differentialer löser moderna bilar genom att applicera ett lätt bromstryck på bara det bakhjulet som snurrar på blankisen, vilket gör att viss kraft kommer att skickas över till bakhjulet som står på bar asfalt och man kommer iallafall framåt.

I andra änden av spektrat har du låsta differentialer. Det är som namnet säger, båda drivaxlarna (och således hjulen) är ihoplåsta så bakhjulen sitter ihop och snurrar alltid lika mycket samtidigt.
Jättebra när det är halt och lerigt, men fullständigt värdelöst till vardagen då varje sväng orsakar att ytterdäcket drar/hoppas/kasar över asfalten (ytterdäcket måste ta längre sträcka än innerdäcket men eftersom båda däcken rullar tillsammans måste något ge sig).
Finns olika lösningar att låsa ihop differentialer - alltifrån att svetsa ihop permanent till system som automatiskt känner av och låser ihop differentialen vid behov.
tack för svar bmw-slangen jag kommer ihåg just om diffar hadde en cheva impala med 12 bultad bakaxel som drev på bägge hjulen samtidigt hela tiden :) ska bli kul att se hur oljan ser ut i bakaxeln när det är dax att byta. Har köpt idag en sexkant 14 mm till urtappning/påfyllningspluggarna i diffen. ses O Hörs

NELA
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det sitter alu-tätningsbrickor vid skruvarna och det är lämpligt att ersätta båda dessa med dito i koppar för bättre hållbarhet.

Men se till att byta båda, annars får du galvaniska strömmar som äter upp alu-brickan...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ok Tack Johan B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.