AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
933

E91 330DA inget ryck vid växling till PRND, normalt?

Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Ännu en tråd kring denna 330d jag kikar på:)

När man lägger i en växel från P exvis R eller D märks det inte att växeln går i. Motorvarvet dippar inte och man känner heller inte i bilen att växeln går i. Bilen driver på tomgång i R och D, men minns inte om den drev bra eller dåligt.

På andra bilar jag kört, även BMW brukar det komma ett litet ryck när växeln går i och man känner att motorn ”jobbar”.

Är detta normalt beteende och vad kan det annars bero på? Oljenivå eller slut låda?

I övrigt växlar lådan som den ska och bilen går bra...
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
'nya växellådan' märks knappt alls, stor skillnad jämfört med gamla

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Var det "nya" växellådan i E91 330d? Kanske i de senare modellerna?
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Glömde info:) Det är en LCI tillverkad 2009-11.

Om det är en ny, bättre låda är det ju grymt!
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Kikade på Realoem med Vin och där står det:

GA6HP26Z - W8O Up to 11/2011 Partno: 24007590329

Antar att det är gamla lådan isf?
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
På min 530 från 2011 märker jag att det tar en liten stund innan bilen börjar driva framåt efter att jag har lagt i D. Därför väntar jag med gaspådrag tills jag känner att det driver. Kanske mitt beteende minskar slitaget i lådan.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Gör som dig Waterlily, man känner när det "kuggat i" och jag ger inte gas förrän då.

Ang frågan skulle jag säga att det är bra om det inte rycker, då förutsatt att lådan beter sig som den ska i övrigt :)
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Tack för snabb respons!

Jag vet inte hur lång tid det tar, men om jag lägger i D så driver den som vanligt direkt när jag släpper upp bromsen. Så växeln är i.

Går varvet ner på era när ni lägger i D? Det här är den första bilen jag kör där motorvarvet inte ändras överhuvud taget när växeln går i:)

Lite nojjig pga miltalet (23900) att det skall vara lådan som bråkar. Utöver detta växlar den dock bra, varm som kall.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Nej, varvtalet går inte ner märkbart på min. Det är inte som på en gammal Volvo 740 automat :o)

Om lådan växlar mjukt och fint varm som kall skulle jag känna mig lugn 👍
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Behöver inte vara en gammal Volvo 740 ens, min brors E60 530 pre-lci känner man ett tydligt "tjonk" när växeln gå i och bilen drar verkligen hårt mot bromsarna. Mina egna E60 med facelift har inte alls haft samma beteende.
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Ok, det låter alltså som att LCI (antar här att det är samma för både E6X och E9X) har uppdaterade lådor där man knappt märker att växeln går i.

Finns det något sätt att säkerställa att det är den uppdaterade lådan?

Bilen har en annan egenhet som jag skrivit i en annan tråd dvs att motorns vibrationer på tomgång känns i bilen. Det ”durrar” inne i bilen. Motorn går jämnt och fint och vibrationerna är oavsett PRND, så misstänker motorfästena. Höjer man varvet från tomgång 6-700 minimalt bara genom att nudda gasen försvinner alla vibrationer.

Detta gör att man nog anar när växeln går i om vibrationerna åtgärdas.

Drivlinan är guld i övrigt. Fin leverans av kraft genom hela registret och även om det inte känns som att det går fort, visar hastighetsmätaren att det rör på sig riktigt bra:)
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
På min 330xDA E91 LCI (tillv 200910) så kan jag lägga i Drive (samma med backen) och släppa bromsen och bilen står kvar stilla till jag ger gas, på plan mark
På min 330 E46, måste jag trycka ganska hårt på bromsen för att bilen inte ska ge sig av då man lagt i drive eller backen.
Jag tror det är en generationsfråga på växellådor men har inte provat så många olika bilar att jag kan säga säkert att det är så.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Patrik: Det är ett väldigt nära exempel i alla fall. Att din står stilla och den jag kikar på driver, men kanske inte så starkt är nog ett uttryck för den tyngre drivlinan hos fyrhjulsdriften.

Din motor antar jag däremot inte fortplantar vibrationer in i kupén?
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag har inte reagerat på att motorn skulle vibrera på något särskilt sätt då man lägger i växel men å andra sidan är E91an min första dieselbil och min första automatare, E46an köpte jag efter E91.
Det är också stor skillnad i mjkuhet i växlingar, E91an accar och växlar väldigt mjukt och jämt medan i E46 är växlingarna tydliga och distinkta.
Slitagemässigt borde de vara hyfsat likvärdiga, då de gått 9-10k mil vardera. Sen är det ju bara 5 växlar i E46an och bensinare medan E91an har fler växlar och samt 6 år nyare.....

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Den jag kikar på vibrerar oavsett växel i eller ur, så misstänker motorfästen. Enbart tomgång dessutom. De vacumstyrda motorfästena verkar ha krånglat för en del om man googlar lite.

Hade det varit drivlinerelaterat tänker jag att det borde förändras med växel i eller ur.

Kikade i Realoem på en pre lci och det är inte samma låda som lci, men sen vad som skiljer vet jag ju inte. Kan vara nåt obetydligt också. Båda är GA6HP26Z men med olika tillägg.

Lådorna på 530xd Lci och 330d lci hade snarlika tillägg (W80 resp W60) så de är nog relativt lika utöver x-drive...
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Jag har likt en manisk missbrukare sökt info kring dessa lådor och även om internet är stort, har jag haft svårt att hitta den info jag söker:)

På en sida har jag dock hittat info som menar att det finns gen 1 och 2 på 6hp-lådorna och att det är i bla mechatronikenheten skillnaden ligger. Enligt sidan skedde skiftet 2006 och 19 blev 21, 26 blev 28. Det skulle isf betyda att alla lci E9X och E6X borde ha de nya lådorna och att en lci 330 således bör ha en 6hp28. Detta förutsatt att gen2 ersatte gen1.

Länk
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
När jag inledningsvis svarade 'nya växellådan' tänkte jag faktiskt mest på nya generationen, dvs skillnaden mellan 5HPXX och 6HPXX. Den skillnaden är stor, 5HP driver ganska mycket, medan 6HP inte gör det. Sedan har det säkert kommit uppgraderingar på 6HP-generationen också. Men om du har fina mjuka växlingar har du nog inget att oroa dig för.

Jag tror att nyare generationer släpper av på drivet när man håller på bromsen, därav en lägre förbrukning jämfört med gamla generationer.

Jag tror du blivit lite nojjig om lådan. Om 6HP19/26 är dålig hugger den markant mellan exvis 2-3, liksom hänger på varvet och sedan lägger i högre växel med ett ryck. Det känner du. Har du inte det tycker jag du skall vara lugn

Matthias

Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Haha, jag är den första att hålla med om att jag är nojjig:)

Så tråkigt bara att köpa en bil med dålig låda.

Det lutar starkt åt köp och då blir nästa fråga om man bör byta olja i lådan eller om det är för sent? Vissa verkar mena att lådor som gått för långt på oljan kan börja krångla med ny olja. Andra byter och är nöjda...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.