AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.145

Sjunker ihop med nya luftbälgar

Då han man äntligen bytt bälgarna efter att de har legat i källaren en längre tid. Fick bli prisvärda från Tyska ebay.
Svängde förbi Biltema på vägen hem, när jag kom ut så hade den sjunkit ihop igen. Suck.
Förmodligen så ligger felet på kompressorsidan, jag har hittat två misstänka bovar som man kan kolla på (Solonoiden eller Nivåregleringshuset). Frågan är bara om det är värt det eller bara att byta hela kompressorn på en gång. Någon som har några ideer? Bra länkar på ebay?

Värt att nämna är att den sjunker snabbast på vänster sida.

Solenoiden som släpper ut luft vid övertryck: Länk

Nivåregleringshuset: Länk
pe
8
petero
528i Touring -99
520d Touring -11
Jag kan väl dela mina erfarenheter.... bilen sjönk ihop ibland när det var kallt ute.
Jag bytte till billiga bälgar från tyska E-bay, det blev inte bättre
Då beställde jag en ny kompressor och ventilblock, bytte båda, ingen förbättring.
Köpte ett nödkit med en t koppling, slang och "bilventil", kopplade den och körde uoo trycket i bälgarna med min reservhjulskompressor
Upptäckte då att trycket släppte, demonterade bälgarna och kopplade slangen direkt till dem och blåste upp tryck i en spann vatten, det läckte vid slanganslutninen på bälgen, undersökte och såg då att gängan till slangen var en i pressad mässingsbussning slangen tätade mot bussningen men det läckte mellan bussning och plast.
Iden med bussning i stället för gängad plast som det var på de gamla var väl smart men utförandet skit...
Kontaktade säljaren, jag fick betala lite till så skickade han 2 nya bälgar (skulle kanske tjötat mer för att få dem gratis men orkade inte)
De nya bälgarna hade en mycket bättre lösning där bussningen satt där men plasten gick ut så att den tätade mot plast.
Bytte ena bälgen (den som läckte) och sen dess har allt funkat perfekt
Problemet kostade mig även två nya 275or däck då den sjönk under körning och slet ut mina halvår gamla däck på insidan....
pe
8
petero
528i Touring -99
520d Touring -11
Ifall någon undrar hur anslutningen ser ut så lägger jag ett par bilder

Denna gulaktiga läckte
Länk

Denna vitare var den nya täta
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.