|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 518 som jag skulle vilja byta motor på. Har hittat en 520 som verkar vara fräsh och lämplig som donator. Men hur svårt är det igentligen? Är det väldigt mycket mer jobb än att sätta dit en ny 518 motor? Är det värt det? Vad måste bytas? Kabelhärvor? Är motorfästerna samma? Ps. Om någon i Stockholm med omnejd kan hjälpa till med detta så maila gärna. | |
|
Det räcker väl egentligen att svara på en av frågorna: "Är det värt det?"; Nej, såvida du absolut inte kan leva utan M20-sången som sexan erbjuder. Om du ändå ska byta motor så kan du lika bra smälla i en 528 eller 535-spis. Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Lite lite info från min sida dock... Har en 520, krockad bak som jag kan få hela bilen för 1500. Bra då jag behöver lite andra delar också. Motorn skall vara bra och välskött. Enligt samtal till Bilprovningen så kommer bilen att gå igenom besikningen med den nya motorn. Precis under 20% mer effekt. Vridet vet jag dock inte, men det skulle nog bli svårt med en större motor. (ps. de ser olika ut va? Kan ju säga att det är en 520 annars :) Så. Samma frågor med lite mer kött på benen :) // Stefan |
|
|
Upp! (det är lite bråttom) // Stefan |
|
|
Jag vet inte mycket om detta men jag tror att du måste byta rubbet om du skall få i en 6-cylindrig motor istället för 4:an. Motorstyrning, grenrör, insug, ja rubbet helt enkelt. Har ingen aning om hur det blir med koppling och låda. brum brum |
|
|
Jo det räknar jag med motormässigt. Kommer nog att ha båda bilarna brevid, så man flyttar det mesta, men vore kul att höra om nån gjort det & om lådan och annat också måste med. Ingen som har gjort detta? Tack för svaret iallafall! // Stefan |
|
|
Vet inte alls hur det sitter, men vad jag tycker så är det ofta lika lätt om inte lättare att slita över både maskin & växellåda...Slippa passa in maskinen på lådan. Beror däremot på om du samtidigt tänkte byta koppling. _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.