|
|
|
|---|---|
|
Jag ska titta på en F11 520dA från 2011 modellår 2012, svart. Bilen uppfyller de grundkrav som jag har, bla automat och sportstolar. Denna bil har också halvskinn, navi, adaptiv farthållare, sportratt och dragkrok, start-/stoppfunktion. Så den är väl ganska standard. Bilen har gått ca 21 000 mil och det får nog betraktas som åtminstone några "övermil" om man jämför med andra annonser. Jag har inga problem med många mil (även om 20 000 har något psykologiskt med sig) om skicket är bra och priset rätt i förhållande till skick, mil och årsmodell. Frågan blir vad som är rätt pris eller hur ska man värdera övermilen? Begärt pris för den här bilen är 115 000. Det är väl ett ganska attraktivt pris baserat på specen men är avdraget tillräckligt stort i förhållande till liknande bilar som ofta har gått runt 15 000 mil? | |
| Priset tycker jag ser helt ok ut sett till utbudet på blocket. Inte helt lätt att hitta den här modellen med spec över manuell och tygsäten då de flesta snålat när de ska pressa in den så nära 7,5 basbelopp som möjligt. Om det är den 520 som Simon på Bilcity säljer, så hade jag nog velat ha reg.nr. innan för att kolla upp den lite. | |
| Bilen finns i Kristianstad på Bilkompaniet men säljs på uppdrag. Behöver inte vara dåligt men någon mrf-garanti är det väl inte fråga om, vad de nu är värda. Jag har alltid köpt bil privat och hittills har det gått bra. | |
|
Köper du via firma är det konsumentköplagen som gäller, även om firman försöker kallad det uppdrag. det betyder att du har sex månaders säkerhet, mycket likt garanti frågan är alltid om firman är serviceminded eller om de blir en massa bråk när man vill hävda sin rätt Matthias |
|
|
Som sagt; säljs bilen i bilhandlarens lokal så skall samma "garantier" gälla som om det vore en helt vanlig bilförsäljning i dennes regi...han kan inte friskriva sig från ansvaret genom att hävda "försäljningsuppdrag" eller liknande. Problemet är väl iofs om handlaren börjar sätta sig på tvären vid reklamation, vilket är högst sannolikt om de redan innan köpet börjar jiddra om att det "bara är ett försäljningsuppdrag". Redan där indikerar handlaren att han inte är seriös... Jag skulle nog titta efter alternativ handlare i det fallet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Inte värt det enl mig. Köpte nyss en LCI -14 med 18k mil på mätaren, comfortpaket + el-sportstolar, helskinn, automat, 2 ägare för 10k mer. Ha lite is i magen så dyker det upp nått som känns ännu bättre. |
|
|
Provkört bilen. Överlag bra skick ut- och invändigt. Jag har sett andra BMW med betydligt mer stenskott på huven än denna. Inga bubblor eller bucklor vad jag kunde se. Styrningen kändes tight. Enda större grejen som har gjorts är byte av kompressor och en bälg. Då är det väl snart dags för den andra bälgen. Fina org sommarfälgar men ganska slitna vinterdäcksfälgar. Bilen har paddlar. Har inte alla 520 automater det? Är det någon skillnad på lådan förutom paddlarna? Det fanns olika körlägen att välja på mellan Eco pro och sport++. Har det med saken att göra? Tillverkad nov 2011. Då ska väl kamkedjan vara safe eller? Glömde att lyssna på motorn. |
|
|
Nej, alla har inte paddlar, ganska få tror jag, särskilt på en 520. Men alla värderar inte paddlar så högt heller, de flesta 520 går väl som pendlarbilar-familjebilar. Det verkar som om kamkedjeproblemet även finns på senare modeller än 11. Troligen är det färre fel. Men många verkar få problemet runt 10000 mil, och det borde uppstått redan på din - kan man argumentera. Men på totalen är det inte så vanligt ändå. Försök få svar vad som gäller just din, det finns listor. Matthias |
|
|
Matthias: Vad är det för lista du tänker på? En annan fråga: är läslampor i baksätet standard på dessa bilar? Köpte en E91 som saknade läslampor bak vilket jag upptäckte när jag skulle läsa barnbok på långresa. En detalj men ändå irriterande. Föregående E46 jag ägde hade belysningspaket. Så tydligen inte standard på E91 iallafall. |
|
|
Det har gjorts försök till inofficiella listor här på forumet, men BMW har egna såklart. Listor finns också i samband med så kallade aktioner, dvs BMW egna interna service informationer. Jag har själv inga sådana listor och de är vad jag förstår ingen garanti för att man inte drabbas. Nya motorn 2013-2014 skall väl vara fri från det problemet. Hade jag varit spekulant på en sådan bil hade jag krävt att säljaren tog reda på detta via BMW. Kan/vill säljaren inte det hade jag prutat och sagt att då får jag be en verkstad se över kedjans status |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.