|
|
|
|---|---|
|
Tjenare alla bmw fantaster. Det började med att jag fick en 2a på handbromsen tog för dåligt, jag har bytt handbromsbackarna och spänt åt dom, jag har skruvat på kugghjulet som man spänner på tills däcket låser sig och skruvat tillbaka lite så den inte ligger i, när jag höjer upp bilen och drar handbromsen 3 snäpp så låser den däcken direkt som det ska vara. Men direkt jag är ute och provar den nyper den ingenting typ... så stillaståendes funkar den utmärkt men när bilen är i rullning och jag drar allt vad jag har bromsar den bara in lite... nån som har nått tips eller erfarenhet av detta? Tack på förhand! Mvh william | |
|
Bromsverkan i fart med handbromsen är väldigt låg! Prova att rulla bilen långsamt och dra åt handbromsen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för svar, men den tar inte som den ska. Det är snö ute nu och när jag kör och rycker den fullt medans jag svänger fullt ska den låsa hjulen och svänga runt men det händer ingenting den bromsar bara in lite. | |
|
Slackade du muttrarna vid handbromsens wire innan du justerade ute vid hjulet? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Yes det gjorde jag! Lossa fullt vid spaken och spände fullt bak sen spände jag vid spaken. |
|
|
Bytte du även bromsskivorna? Om de var slitna på insidan mot backarna har de en annan innerdiameter än vad backarna har "ytterdiameter"/krökning...då kan det bli väldigt liten anliggningsyta för backarna. Det kan ju även vara wiren och/eller spännmekanismen vid handbromsen som kärvar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Checka avsnitt 3 här och framförallt 3.2, det kanske kan ge ledtråd angående ”inkörning” av bromsarna. Länk |
|
| Och allt ang justering av handbromsen. | |
|
Borde iofs inte vara någon skillnad om bilen rullar eller inte, men om bromsskölden är rostig kan det vara att de där pinnarna som går genom bromsskölden och håller i handbromsdetaljerna glappar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.