AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.604

Dags att ordna värme i kupe och motor

fr
25
freddan-f1
320d xd GT -15
Hej.

Jaha, då är man åter i funderingar och ingenting går enkelt. Min 320d GT xD 2015 har varken motorvärmare eller kupevärmare installerat och det behöver jag nu. Jag fick offert om Webasto dieselvärmare med appstyrning för 32k men i sista stund märkte jag att den inte skulle värma motorn utan endast kupén. Jag har läst om detta i forumet här, att det genereras felkoder om man värmer kylarvattnet i motorn med värmare och verkstaden jag talat med hade ingen lösning på detta. Jag har en offert för 38k också som jag skickat frågan till om de löser detta? Och om bara kupén värms så känns det som väl mycket pengar "bara" för det ...

Men, nu har jag börjat tänka. Och kolla lite. 35k är ju såå mycket pengar och jag är rätt händig, har bl.a. bytt koppling på andra bilar m.m. så ... kanske ska jag fixa detta själv. Det finns ju värmare till både motor och kupé att köpa själv. Och vad jag förstår så har flera här gjort det själv. Men, vad ska jag satsa på? Jag tyckte ju att det kändes så himla flott med en appstyrd dieselvärmare som man alltid kan använda men, ... 35k är ju väl svettigt. Kanske 5k för en elektrisk grej är mer klokt. Eller, finns det NÅGOT annat alternativ? Finns det något elektriskt alternativ som går på batteri exempelvis? Göra själv eller lämna in?

Ni är ju grymma i det här forumet, help me, hur ska jag göra? (kan tillägga att jag fått offert från M-bilar också. 55k) mvh Fredrik

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag skulle aldrig lagt 15-20% av bilens nypris på en motor och kupévärmare. Har du tillgång till eluttag vid parkeringsplatsen så är det väl ett rimligare alternativ.
fr
25
freddan-f1
320d xd GT -15
Jag har ju det hemma men inte på jobbet och andra ställen. Men visst, det är sjukt för mycket pengar bara för den lyxen. Så, el är nog valet att välja. Men vad ska jag köpa då och ska jag göra det själv?

fr
25
freddan-f1
320d xd GT -15
Jag har ju det hemma men inte på jobbet och andra ställen. Men visst, det är sjukt för mycket pengar bara för den lyxen. Så, el är nog valet att välja. Men vad ska jag köpa då och ska jag göra det själv?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan du installera elektrisk själv så är det bra alternativ för rimlig peng. Sök lite på forumet så hittar du nog tips i trådar där slangvärmare och kontaktvärmare jämförs.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Defa kontaktvärmare kör BMW själv med. Kostar några tusen om du gör det själv. BMW tar ca 7000 inkl kupevärmare. Jag har haft detta alternativ på mina bilar och det har funkat bra. Dessutom bor jag tio mil ovanför dig i en riktig köldhåla så jag har det riktigt kallt på vintern. / Peter
fr
25
freddan-f1
320d xd GT -15
Peter, tack! Jag har läst rätt mycket om kontaktvärmarnas "uselhet" här på forumet. Men din fungerar bra alltså?
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag har aldrig haft några problem de sista 8 åren. Värmen kommer snabbt i bilen och rutorna är isfria efter 1 - 2 timmars bruk av motor och kupevärmare. Bilen står ute i carport och vi har rätt ofta -15 och kallare.

Dessutom laddar jag batteriet under vintertid några gånger varje månad med en c-tek laddare.

Jag har aldrig saknat en dieselvärmare men har aldrig haft någon heller. Rattvärme har jag inte heller haft tidigare men på min nuvarande har jag det och jag måste medge att det är jäkligt skönt. / Peter
Tu
56
Turborulle
328 GT X-drive, M-sport -15
Jag skulle låta installera en (elektrisk) motor- och kupévärmare i min bil och lusläste alla inlägg i ämnet jag kunde hitta. Likaså ringde jag till Calix (BMW använder Calix som leverantör) och djupintervjuade den mycket hjäpsamme produktansvariga. Min slutsats blev att kontaktvärmare var uteslutet och att det var en slangvärmare som gällde. Beroende på motor så monteras den med eller utan cirkulationspump. Det är tydligen mycket trångt och bökigt att montera motorvärmaren fick jag höra av verkstaden, de lyckades skada oljekylaren under proceduren, så de blev en helt ny sådan.
Jag beställde även Calix komfortsats med deras kupévärmare Waveline som blev monterad mycket snyggt och osynligt nedanför handskfacket. Hela kalaset kostade inkl montering 7.990:- hos Bilia. Har i dagarna premiärkört och är helnöjd.
fr
25
freddan-f1
320d xd GT -15
Tack Turborulle. Ja ... kanske ska man lämna iväg alltihop ... Fast, om jag fattat allt jag läst så kommer inte slangvärmare fungera på min bil (pga ventilgrejen = ingen cirkulation) så då blir det en kontaktvärmare ändå, fast den verkar ha ytterst begränsad värmning... Med kupevärmare kommer det väl ändå kännas bra ... även fast motorn inte blir så värmd ...

Men, jag ska kanske kolla med BMW på orten vad de ska ha för en slangvärmarmontering ...
Tu
56
Turborulle
328 GT X-drive, M-sport -15
Freddan-F!: Dubbeklolla med olika BMW-verkstäder samt Calix. När jag började ringa runt till BMW så upptäckte jag att flera av dom hade mycket dålig koll på vad som gällde och lämnade felaktig information. Nu har jag en mycket bra BMW-verkstad där jag bor, så det var inga problem. Men eftersom jag är gravt yrkesskadad med ett svårt kontrollbehov, så ringde jag runt till några olika, bara för att samla information. Calix hade också bra koll på läget.
fr
25
freddan-f1
320d xd GT -15
Turborulle

Helt otroligt om man inte får kvalificerade korrekta svar från originalfirman ... Där är jag för godtrogen och tänker att "de måste ju veta bäst".

Det är nog bra att ha lite kontrollbehov ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.