AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.412

Rattvärme paj - Igen! Drabbar detta bara mig?

Har 4-serie -15, men konstruktionen borde vara identisk i många modeller. Pajade -17, fick byta ratt på maskinskadegarantin med ett par tusen i självrisk. Igår la den av igen, samma sak. Inte hittat mycket om detta i Sverige, däremot välkänt i UAS/Canada. "It is never the fuse" som man skriver där, hela ratten måste bytas. Är jag den ende i Sverige som drabbats av detta?, rattvärme är ju vanligt på nyare bilar, ofta standard. Kanske 3 års garanti på reparationen -17? Att bekosta ny ratt med jobb själv måste dra en bit över 10000 kr.
Aldrig hört att rattvärme pajjar sådär frekvent. Inte hört om något haveri alls faktiskt. Har själv haft på ett gäng F3X-modeller + x1 e84 samt g31. Alltid felfritt under många tusentals mil.

Ett rattvärmeras kan jag acceptera att det "bara händer". Ingen komponent är den andra lik och variationer finns och förekommer. Att det händer två ggr på samma bil är däremot högst osannolikt, och talar för något annat bakomliggande fel.

Skickar den på för mkt ström typ?
Måste vara den mest onödiga optionen som finns och hur kan man orka gnälla om att ratten inte är varm? herregud...ingen bryr sig och ingen kommer märka heller om du säljer bilen vidare.
bl
270
bluetrain
x3 msport
lanab, antar du antingen bor i ett varmt land alternativt inte haft den optionen?
tyckte också det verkade onödigt tills jag själv fick rattvärme. nu skulle jag aldrig överväga en bil utan. och jag bor i skåne... ;)
att lanab ens orkar gnälla om att någon gnäller om sin trasiga rattvärme är skrattretande. klart som fan han vill att värmen ska fungera? jösses.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Låter som du haft riktig otur!
lanab: Det är stor skillnad mellan att sälja en bil där allt funkar och en där något är paj, en potentiell köpare lär göra maximal affär av det.

Sedan är det alltid otroligt irriterande när något man vant sig med inte funkar. Men rätt märkligt att detta är i princip okänt i Sverige, som sagt fanns massor av trådar om samma fel i USA, fast fler bilar i rullning där förstås.

Tror det kostade ca 2700 kr att få fixat på maskinskadegarantin, utan den knappt 15000 kr. Det är en sensor som bränns och som inte kan bytas från utsidan, korkad konstruktion.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Rattvärme är guld hade det i min 528 -96 saknat detta sedan jag sålde den.
dock är det väl som vanligt kvaliten på konstruktioner blir billigare och sämre ju nyare bil.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
ljo: har du försökt tala med Bmw om goodwill? Borde varit en diskussion redan förra gången och nu när det hänt igen så hade jag tagit en sväng till dem och frågat om det är rimligt att en ratt går sönder 2 ggr på 4 år?

Jag har rattvärme själv och det är första bilen. Otroligt trevlig option som jag alltid kommer ha i framtiden.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
nu vet jag inte om det går men jag hade nog dragit ner värmen i ratten via bimmercode eller liknande. Jag vet att det går på sätesvärmen..ställa ner temperatur osv.

Du har otur som bara den..sätt i en ny ratt utan förändring hade jag inte gjort.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Själv har jag också rattvärme, men tycker den är rätt onödig. Den värmer nämligen snäppet lite för mycket för min smak så jag lite fuktig om händerna så jag använder den inte.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Rattvärme är fantastiskt fin option jag har det och älkar det, har själv lite problem med min och det är att den inte funkar ibland funkar 19 gånger av 20 så pass sällan strular det och jag hittar inte felet.

hasso; Intressant visste int eatt det fanns redan som option till E39an
DLC: Jo det kan vara värt ett försök, skall kolla det. Bägge gångerna märkte jag förresten att ratten blev rätt mycket varmare än vanligt, sen lade den av. Så kan vara värt att knäppa av rattvärmen direkt ifall det händer. Sen har ju BMW sett till att det är omöjligt att under färd se om den är på eller av, iaf på modeller som min.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
ljo002: Kommer det inte upp ett meddelande på din när du trycker på knappen. Rattvärme aktiverad eller avaktiverad.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Texten rattvärme aktiverad/ej aktiverad har kommit på senare tid. På min 328i hade jag det inte från början utan endast den halvt osynliga lysdioden. Efter inkörning av ny mjukvara kom det i displayen också. Väsentlig förbättring. Den texten kanske kräver att man har utökad instrumentering också...? Osäker på det eftersom jag alltid haft det.

För övrigt är rattvärmen något som man verkligen saknar när man blivit van med den. Ett av de vettigare kryssen i vårt klimat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.