|
|
|
|---|---|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
Hej! Tycker min 340i är alldeles för svajig på styltorna som kommer med original xdrive. Är van att ha kört med minst M-sport fjädring tidigare. Frågan är, ska man satsa på att bara byta fjädrar till H&R’s 28832-2 som ska ge 45/30. Kommer detta hjälpa något?, några som kör med detta paket och har lite input? Eller, alternativ två Bilstein B16 med Comfort och Sport justering med ett knapptryck. Kommer inte köra bana utan mer lite utmanande vardagskörning. Det är två helt olika priskategorier men är det värt att lägga 25k istället för 5k? Är folk nöjd med sitt H&R kitt så kanske det är värt att prova först? |
|
Det kommer att göra en märkbar skillnad med nya fjädrar enbart. Men om ett helt coiloverkit ryms i din budget är detta ju en mycket bättre lösning. Personligen byter jag aldrig enbart fjädrar. Om du komprimerar befintiga dämpare med sänkningsfjädrar kommer de inte arbeta i sitt optimala intervall och fungerar i princip sämre. |
|
|
Har varit i din sits med både AWD och RWD F3X och i fallet RWD funkar fjädrar strålande bra (iaf om du har adaptiv fjädring, ej testat utan). Lirar bra med dämparna som orkar hålla emot. Men med x-drive så blev det inget vidare med bara fjädrar. Det bottnar och slår i OFTA (hade H&R 28832-1) samtidigt som dämparna är för klena och inte orkar hålla emot fjädrarna. Det blev lågt och såg bra ut men fortfarande vingligt. Finns mkt text att läsa om detta fenomen på nätet. Jag läste men valde att inte lyssna, och fick således först byta fjädrar å sen hela skiten. Hade jag gjort om hade jag bytat hela altet direkt. |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
Har alltid bytt rubbet när jag modifierat tidigare bilar så det var därför jag funderade på att testa med enbart fjädrar. Då är det som jag misstänkte att det inte kommer lira så bra med dessa originaldämpare. Frågan är då om man ska köpa något fast kitt eller hoppa på coils. Är onekligen sugen på Bilstein kittet men det ligger ju ca 10k över vad ett vanligt kitt utan coils gör. Är lite orolig att går jag på fast kitt så blir höjden inte bra. Går jag på coils så kan det bli för stumt, dock verkar B16 coilsen ha lite mer variation pga confort o sportläge. |
Ls 443 Audi SQ5 8R
Detta kitt kanske är ett vettigt budget alternativ? Länk Eibach B12 Pro kit. Sänker 30/15, stor skillnad mot fjädrarna men kanske ändå okej när man kör med xDrive. Mest ute efter bättre väghållning, frågan är ju vad en lagom sänkning är? |
| Man får inte glömma att x-drive redan från början e 15mm högre än standard, så man får ta i lite extra när man sänker en sådan. Vilken väg du ska gå är svår att hjälpa till med. Vad hade familjen sagt om att bilen kanske blir låg o stum? | |
Ls 443 Audi SQ5 8R
Alla kitten jag tagit upp är för xdrive med 6or så jag antar att man utgår från grundhöjden för en xdrive med 6a och drar av sänkningen. Sen självklart är det inte hundra ändå. Hade nöjt mig fint med att ha samma komfort och höjd som en rwd med m-sportfjädring, kanske 10mm lägre i fram, man är ju inte 18 längre 😂 |
| bortsett från allt det andra negativa som kommer med xdrive på F- generationen är väl ändå värsta att de inte erbjöd M-sportchassie till bilar med xdrive (bortsett - m performance modeller)..alltså jag fattar inte WTF!!! 340i fantastisk bil! 340 xdrive..not so much. | |
Ls 443 Audi SQ5 8R
Det lutar åt att jag kommer inhandla en uppsättning Bilstein/Eibach B12 E90-20-031-19-22. Lite mer realistiskt pris än B16 coilsen. Är dock väldigt sugen på coils men som sagt man är ju inte 18 längre och klarar sig säkerligen väldigt bra med en fast kvalitets uppsättning istället. Allt jag läst om B12 kittet har bara varit positivt så det blir säkert en uppgradering. Får väl se hur sänkningen isäg blir men det är sekundärt så länge väghållningen blir kanon. |
|
Nämnvärt är att B12-kiten "bara" är sampackade Eibach Pro-kit eller Sportline-fjädrar med vanliga Bilstein B8 Performance Plus (f.d. Sprint)-stötdämpare (dubbelkollade artikelnummer när jag köpte ett kit till min E46 2013). Så i praktiken skulle man kunna köpa B8-stötdämpare och matcha med andra fjädrar istället för B12 om man känner för det och om det på något vis är mer fördelaktigt prismässigt (tveksamt). |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Precis, Bilstein har som jag uppfattat B4=motsvarande original, B6=sportdämpare med standard fjädringsväg, B8=sportdämpare med kortare fjädringsväg. Kollat på att kitta B8orna med antingen H&R, ACS eller liknande men det blir dyrare samt att B12 har fått så fin kritik att det känns dumt att ändra på receptet innan man testat. Är jag väldigt besviken med höjden går det att köpa andra fjädrar i efterhand för inte en så stor kostnad ändå. Visst, isf så är jag uppe i kostnaden för ett billigare coiloverpaket men jag tror ändå komforten/väghållnings balansen blir bättre med en konventionell dämpar/fjädrings uppsättning än coilovers. BSR nämner en sänkning på ca 40mm, Eibach 30/15 så vi får väl se vad resultatet blir i slutändan. |
Ls 443 Audi SQ5 8R
Uppdatering för er som kanske har intresse. Efter velande fram och tillbaka så skulle jag beställa B14 paketet från Bilstein men då det var leveranssvårigheter på det som framkom först efter att jag väntat i en månad så blev det alternativ 2, nämligen B16 med Ridecontrol inifrån kupen. Ska hämta detta paket på jetpack i eftermiddag och är minst sagt ivrig efter att få provköra. Är det någon som har erfarenhet av B16 och hur har ni monterat knappen? Min plan är att integrera i knappsatsen vid växelspaken men vi får se hur det går, beror på hur signalen ser ut till boxen från bilstein. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.