AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.987

3-serie GT på vintern

Tu
56
Turborulle
328 GT X-drive, M-sport -15
Jag köpte en 328 GT i våras och får nu uppleva min första vinter med bilen. Vad jag har sett så förekommer det en del klagomål på att sidorutorna kan frysa fast och i olyckliga fall förstöra fönstermotorn. Likaså att bakspoilern fryser fast och inte kan lyfta i farter över 110.
Bakspoilerproblemet löses ju enkelt genom att alltid ha den uppfällt på vintern. Men det vore intressant att höra hur många som egentligen upplever att de har problem med att sidorutorna fryser fast ( gäller ju alla karmlösa bilar, inte bara 3-serie GT) och vad man har för fiffiga knep att motverka problemet.

Efter totalt 6 vintrar med e92 och f32 i västsverige så kan jag meddela att jag aldrig haft problem med fastfrusna rutor. Det har alltid funkat hur bra som helst.

Vet dock ej om GT har vekare konstruktion men det vore ju märkligt om så är fallet...
Kört två somrar - vingen som du säger har varit största problemet, men den fann du ju lösningen på. Kan inte minnas att jag haft större problem med rutorna.. Enda problemet jag hade förra vintern var att jag var slö och körde i 25cm nysnö, fick vibrationer i bilen men med diskborsten rengjorde jag fälgarna och allt i ordning!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Om jag har förstått det jag läst rätt så är det fönstrets nedre kant som fryser fast, inte så ofta uppe i karmen. Att ha en flaska de-icer UTANFÖR bilen kan säkert vara en god lösning. Spruta lite de-icer på fönstret/dörren, vänta en stund så isen släpper, öppna sedan dörren förhoppningsvis problemfritt.

Niklas

Fransosen
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Vilken avisningsvätska använder ni? Tänkera att medlet kan påverka fänsterlisten, för antar at de-cier är någon typ av alkohol och är det bra mot gummilister?

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Turtle har en, Feltema har en, säkert samma saker i bägge två men dubbelt så dyrt om man köper Turtle.

Har ingen koll på om det är o-bra för fönsterlister eller inte men det kanske kan torka ut gummi om man använder för rikligt över lång tid. Men ska låta det vara helt osagt för jag har inte den blekaste aning faktiskt.

Bäst är väl att ha en kupévärmare antar jag.

Niklas

Fransosen
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Upplever inga direkta problem efter 4 vintrar med karmlösa fönster. Rutorna går ner utan knorr. Någongång med mycket isbildning så har jag varit noggrann att skrapa dem fullständigt då jag anat att de kunde blivit stökigt för dem. Men om det faktiskt behövts vet jag inte.
Tu
56
Turborulle
Kupévärmare är ju ett måste på vintern ur komfortsynpunkt och i morse så premiärkörde jag min nyinstallerade motor och kupévärmare. Isen på rutorna smalt fint så det var definitivt ingen risk att glasytorna skulle fastna i gummilisterna kring dörröppningarna.
Däremot kunde jag intressant nog konstatera att smältvattnet från rutorna rann ner längs rutorna och återfrös till is i nederkanten mot den horisontella gummilisten. Och där förorsakade det fastfrysning av en ruta. Dörren gick fint att öppna ändå och efter stängning av dörren släppte isen sitt grepp om rutan.

Så att ha en flaska deicer utanför bilen och spraya på en liten slatt i nederkanten på rutorna är nog en mycket god idé.

Annars måste jag nämna att jag är så otroligt nöjd med bilen och har bara lovord att ösa över den. Hela konceptet att bygga en kombicupé på ett förlängt chassi från 3-serien är helt briljant. Benutrymme i baksätet som på en 7-serie och bagageutrymme som en 5-serie touring. Jag vet att många har synpunkter på bilens utseende, men själv tycker jag att den är riktigt snygg. Speciellt med M-paket och i Mineralgrå som min bil. Möjligen kan den se lite för smal och hög ut direkt framifrån, men närmar man sig bilen från det hållet får man väl titta åt något annat håll just då.
Jag letade länge efter en 528 touring, men de är så sällsynta så att det var i stort sett omöjligt att hitta ett vettigt exemplar. Och 3-serie touring har för lite utrymme för oss. Men jag måste nog säga att just nu så fördrar jag 3-serie GT framför 5-serie touring.
Och hej på dig Iggeman, jag var ju ute i Barkaby och fick ta en oordentlig provtur i din 525 touring när du skulle sälja den. Kul att se att du också fastnade för en F34!

42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Testa med kreditkort.

Funkat varje gång på mina 4or.

Tjena "Turborulle" - trevligt! Det minns jag, den var i otroligt fint skick men pga en del familjeomständigheter var jag tvungen att sälja den, körde sen en japan en kort tid innan jag blev helt såld på F34an.

I mina ögon en perfekt bil, visst suktar jag alltid efter en X5a, men F34an är mycket pang för pengarna, vettiga omkostnader, mycket körglädje, ofta bra utrustad, högre markfrigång (funkar för några veckor älgjakt per år i Jämtland), som du säger bra utrymme både i kupén och bagaget, väldigt snygg i rätt färg och M paket - tycker jag.

Kul med en bensinare! Hoppas du får mycket glädje av den!
Sen bor väl du på Lidingö - så du har ju gamla Blombergs nära - helt topp! Skulle aldrig åka in till någon annan här i Sthlmsområdet.
Tu
56
Turborulle
Iggeman: Jodå, Blombergs, eller Bilia som det nu har blivit, är väldigt bra. Direkt när jag köpte bilen så lät jag dom byta oljorna i växellådan och fördelningslådan samt installera motor och kupévärmare. Mycket bra jobb till ett bra pris! Och det är guld värt att kunna få diskutera direkt med meken som ska göra jobbet. Inte som på Bavaria eller större Biliaanläggningar där okunniga och ointresserade kundmottagare sitter som grindvakter och ska förmedla informationen vidare.
Och stort tack för den generösa provturen med din 525:a. Den gav mig väldigt mycket, men jag insåg också att en bensinare passade mig bättre än diesel. Men det var en sanslöst fin bil du hade och vad jag förstod fick du den såld nästa dag.

Tu
56
Turborulle
428: Använder du kreditkortet för att lossa glasrutan från gummilisterna runt dörröppningarna eller till att ta bort isen längs den nedre horisontella gummilisten i dörren?
Och tar F34 både Mastercard och Visa eller accepterar den bara det ena av korten? ;-).

42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Haha det funkar nog med bägge.

Mellan ruta och den horisontella listen i dörren.

@Turborulle - de är grymma!

Minns inte dagarna men det kom ett trevligt par från Värmland som köpte den, verkar vara nöjda då jag inte hört något.

Hoppas du får en fin vinter med GTn!
Ro
5
RobMag29
X3, 2016
Är ute i div aktiviteter på vintern & undrar ifall en 320 GT blir "för" mkt problem på vintern. Syftar främst på de karmlösa rutorna. Jag har kikat på X4 men tycker de är lite för mkt pengar.
Har aldrig haft problem med min GT på vintern, jo en gång då jag inte orkade vänta på plogbilen och körde i rejäl snö, då fick jag lite vibrationer på när underlaget blev bra pga snö i fälgarna, löstes med en diskborste.

Grym bil.
Ro
5
RobMag29
X3, 2016
Tack, Iggeman!
Tu
56
Turborulle
Jag har visserligen bara haft bilen en vinter men hade inga problem alls. Men jag såg alltid till att jag hade rent från snö och is runt rutkanterna, innan jag öppnade bilen. Bakspoilern fick stå i uppfällt läge under vintern.

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Kört min GT 4a vintrar nu, inte optimal vinterbil men funkar.

Det jag upplever som negativt:
- karmlösa dörrar
- bakspoilern måste vara i uppfält läge hela vintersäsongen
- elektriska bakluckan orkar inte med då det kommit mycket snö, man ska såklart sopa av men ibland vill man ut med grejer till bilen utan att man för den skull ska åka iväg.

Ytterligare en sak som inte är direkt vinterrelaterat är att då det regnat och man öppnar bakluckan så kan det rinna in lite på sidorna av vatten som samlats där bakspoilern fälls ner.
Inte samma modell, (och den har inte sett is ännu) men jag tänker åtgärda isig sidruta med en extra isskrapa i bagaget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.