AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.595

supermiljöbilspremien tjänstebil

Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Dags att börja snegla på ny tjänstebil, lika kul som vanligt! :)

Någon som har erfarenhet om hur autoplan hanterar supermiljöbilspremien? Förstår att det är en uppgörelse mellan autoplan och min arbetsgivare kanske men hur brukar det läggas upp, det borde ju rimligtvis komma brukaren till gagn som med en sänkning av nettopriset eller som en sänkning över leasingperioden. Har såklart ställt frågan även till min arbetsgivare men de brukar inte vara supersnabba att svara, speciellt när dom nu när dom precis bytt bilpolicy som möjliggör elbilar med högre inköpskostnad.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Precis så ska det funka. Det tillfaller leasingbolaget men de sänker hyran med samma belopp när bonusen kommer. Alla seriösa gör så och skulle nog tro att Autoplan vill sälla sig dit.
Hade tjänstebil via Autoplan på mitt förra jobb (330e). Den var berättigad en miljöbonus som sänkte månadskostnaden för företaget.
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
Sänkte dom även din nettokostnad linjärt över avtalstiden? Dvs 60000 delat på 36 månader? I mitt fall förmånsvärde plus överskjutande del över 10 pbb/delat med 72 - miljöbilspremien. I så fall blir det en e tron 55 eller X5 45e för min del. Utan premien så har jag svårt att motivera valet av en såpass dyr bil...
Om jag minns rätt så var det precis så de gjorde (detta var dock 2016 men borde vara samma idag) - jag hade personligen ingen ekonomisk vinning med själva miljöpremien (den var väl 30kkr på den tiden?). Den sänkte månadskostnaden något för min arbetsgivare men inte för mig som förare. Jag fick istället glädjen av ett lågt förmånsvärde jmf med motsvarande diesel samt möjlighet att köra helt el till/från jobbet då laddplats fanns där.
Jag har en "supermiljöbilspremiebil" som förmånsbil och vi fick ett nytt leasingavtal på den med justerad avgift i samband med att premien betalades ut, men det påverkar inte mig som förare alls, utan jag "betalar" ju mitt förmånsvärde oavsett, och detta påverkas ju inte.

Har man ett anställningsavtal som innebär någon form av löneavdrag eller liknande beräknat utifrån bilens pris så bör dock supermiljöpremien rimligen räknas av bilens pris, men det beror ju helt på hur avtalet mellan anställd och arbetsgivare.

Däremot har ju som påpekas ovan dessa miljöbilar otroligt låga förmånsvärden ändå, vilket är tacksamt.
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
Tack för input båda två!

Jag gör efterforskningar på detta med min arbetsgivare. Vi har ett system där vi får stå för del av överskjutande belopp(från 10 pbb på el och från 8 pbb vid laddhybrid) så visst påverkat premien min kostnad om den räknas in. Så jag hoppas så klart att min kostnad ska bli lägre men man får väl vara nöjd som ni säger med lågt förmånsvärde och möjlighet att välja rätt så fritt!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inget seriöst leasingbolag "stjäl" premien på något sätt. Då skulle de inte ha några kunder kvar.

Däremot så blir det ju i ditt fall en diskussion med HR. Ska löneavdraget beräknas innan eller efter premien? Ska det räknas om när premien kommer? Här finns inga standardsvar utan det beror på relationen arbetsgivare-kund.

Jag har motsvarande system typ där jag betalar Xkr av leasingkostnaden med bruttolöneavdrag. När premien inkommer så sjunker helt enkelt leasingkostnaden och därmed mitt löneavdrag. Men som sagt, det är inte alls säkert att det kan överstättas på nån annans avtal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.