AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
22.887

Full Drivkraft är inte tillgänglig

Hej,
Jag kör en X3-2013. Jag får detta felmeddelande: "Kör försiktigt. Full Drivkraft är inte tillgänglig". Någon som vet vad det är för något? Ska jag vara orolig?

Tack på förhand!
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag fick något liknande på min 530d xDrive 2017. (Jag minns inte exakt hur texten löd). Två felkoder pekade ut att det var EGR-ventilen som inte var bra. Lät byta den.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Tack näckrosen!

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Och innan jag hann få EGR-ventilen bytt fick jag samma fel direkt efter att jag startade motorn och körde iväg. Motorn höll på att dö efter några meter och jag förstod då att EGR-ventilen hade öppnat för mycket så att motorn höll på att storkna. Motorn var halvljummen efter ett besök i en affär.

Jag minns inte vad reparationen kostade. Jag ska leta rätt på papperen och återkomma.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Tack snälla Näckrosen!
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Tack för uppskattning. Alltid lika roligt om man kan vara till hjälp. Det är det som gör detta forum så uppskattat. Alla hjälper till så att bilinnehavet blir så problemfritt som möjligt.

Det var den 12 maj 2017 jag fick EGR-ventilen bytt. Bilen hade då bara gått 4343 mil.
Totalkostnad hos Bavaria Solna blev 4524 kr.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Tack för din tid Näckrosen!
Ni är till stor hjälp ska du veta.... Tråkigt att det hände din nya bil med så låga mil :(
Då vet jag att jag får räkna med att bli av med halva förmögenheten denna månad :)
La
10
Lars43
X3 20d -12
Jag fick detta meddelande i feb. Inga övriga felmeddelande men bilen var orkeslös kändes som en MB diesel från 80-talet. Felet var att spjället som skulle öka turbotrycket kärvade. Det blev byte av turbo. Jag hade som tur var 500 mil till 12K så försäkringen tog rep. självrisk 8800 Kr

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det kan räcka med att strömförsörjningen är lite svajig för att få det felmeddelandet.

Så börja fastställa att batteriet är fräscht och fulladdat.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för svar Lars och Johan!

Jag har nu varit på felsökning hos BMW och det blir tyvärr byte av Turbo :(

Tack för alla goda råd!
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Om det bara är den axeln som öppnar spjället som går trögt så går det bra att smörja upp den. Jag vet att BMW inte gör det men det tar 10minuter att göra det. Bara att demontera luftburken så kommer man åt enkelt. Dränk in med 5-56 eller WD40 och sedan joxa med den axeln fram och tillbaka tills den går helt smidigt.

Det har hänt på 2st 320d i min nära bekantskapskrets efter bilen hade stått still 2-3månader. Den tände varningslampan som visar att halva halva motorn är gul. Det har inget att göra med att turbon är defekt/sliten.

Konstigt nog finns det inte så mkt info på Youtube om just detta.

Hj
1
Hjärtat
Bmw 523i
2011
Hej jag kör en 523i 2010. Jag får detta felmeddelande kör försiktigt full drivkraft inte tillgänglig.
Motorn skakar efter en minut när jag starta bilen på morgonen och motorljus lyser fram sen efter två tre min motorljuset släcka sig och motorn fungerar som de ska.
Någon som vet vad det är för fel och vad ska jag göra för något.
Tack på förhand
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Välkommen!

Börja med att läsa ut felkoder.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kontrollera först batteristatus och sedan felkoder.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.