|
|
|
|---|---|
|
Fick motorstopp på min 520d årsmodell 2017 i söndags då drivrem hoppat av, Bilen Bogserades till BMW verkstad i Segeltorp där löphjul bytes ut på garanti. hämtade bilen strax innan kl 18 och på väg hem tänds flera lampor som varnar för Abs, parkeringsbroms, bromssystem och stabiliseringssystem. ringde direkt till BMW dagen efter och påtalade det och enligt dem berodde det troligtvis på lågspänning i batteriet och bad mig köra lite mer med bil och att det skulle försvinna. Körde några mil under dagen och laddade batteriet med laddare hemma under natten och nu på morgonen får jag samma varning varannan gång jag startar bilen? Ringde igen till BMW i segeltorp och då vill dem inte kännas vid felet och vill ha 2700 kr timmen för felsökning? Vill bara påpeka att bilen fungerade utan problem innan verkstadsbesöket, i samband med att BMW fixade löphjul byte dem även AGR kylare på återkallelsen. ska man bara byta ihop och betala eller ställa krav mot BMW att ta sitt ansvar. | |
|
Känns ju som de inte vill ha några kunder i framtiden.... Självklart ska de ta sitt ansvar! Upprörande att de bemöter dig på detta vis. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Hur långt har bilen gått? Varför hoppade remmen? Det kan ju vara något knas med generatorn som orsakade att remmen hoppade och även ger fel/dålig laddning (hur hög är laddspänningen vid förhöjt tomgångsvarv?)… Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kasst av de, en halv timme felsökning borde de kunna bjuda på för att åtminstone läsa ut felkoder så borde man ha en fingervisning om detta har samband med rembytet. | |
|
Enligt Bmw hoppade remen av på grund av trasig löphjul, dem monterade tillbaks gamla remen men byte löphjul. förutom det bytes avgasåterföringskylare på återkallelsen och även trycksensor funktionsprovades. Bilen hade gått 11400 mil. har bokat nu tid hos annan auktoriserad verkstad för felsökning nu på fredag, kommer aldrig att sätta fot mer på Bmw i Segeltorp, Att jag kontaktade dem direkt och påpekade varningslampor verkade dem kännas vid först och tyckte att berodde på lågspänning i och med att att batteriet inte laddades och uppmuntrade mig att köra lite tills batteriet laddas. När jag hörde av mig dagen efter och påpekade att felet kvarstår och att dem borde åtgärda det var det direkt annan ton och svar var att felet kanske funnits där innan bilen lämnades in hos dem. om felet hade funnits så lovar jag att jag hade märkt det då det inte går att missa alla varningar i insturmentfönster, det lyser ju som på julafton. Det jag märkte är att felet återkommer varannan gång bilen startas och inte varje gång. då felet inte visade sig när jag startade bilen på verkstadsparkering så måste felet ha visat sig för dem när bilen kördes ut från verkstad. Mvh |
|
|
Jag anser att det egentligen är oväsentligt om felet redan fanns. I ett sånt här läge bemöter man kunden korrekt och förklarar läget och att det är svårt att säga om felet fanns där redan. Man tar in bilen och fixar till det, ringer upp kunden och berättar att den är klar och säger att detta går självklart på good will och att vi inte behöver utreda detta mer. Sen har man en kund för livet sannolikt. Tyvärr tycker jag att många tappat den där äkta servicekänslan, inte bara i bilbrancshen. Är man bara trevlig, tydlig och informerar löpande och ordentligt blir det sällan problem. Undantaget är väl om det går åt kostsamma delar men då är det nog rätt tydligt för alla parter att felet fanns där redan, exempelvis ett kasst batteri eller liknande. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Det som gör mig förbannad är att BMW lämnar ut en bil som är direkt farlig att framföra i trafiken. som sagt kör stabilisering fungerar inte och när felet dyker upp så fungerar inte även ABS. Hoppas det löser sig nu på fredag när bilen felsöks hos annan verkstad. Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Tycker det låter som ett lågspänningsfel ett batteri som inte mår bra. ABS systemet är strömkrävande och det första som brukar krångla. Iom att spänningen dippar vid start så räcker inte kapaciteten i batteriet till. Kan även vara en ärgad jordfläta mellan motor å kaross ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har varit nu och felsökt bilen, felet indikerar att fyrhjulsdriften behöver kalibreras? mekaniker gjorde en kalibrering av fyrhjulsdriften men felet kvarstod och enligt honom måste nu fyrhjulsdriftens fördelningslåda bytas ut, troligtvis går det på garanti/försäkring och felet har inget Bmw byte av drivremmen, Det jag undrar är om det kan bero på bärgning av bilen? Det var en av större bilbärgare i Stockholm som bärgade bilen till verkstad och jag har hört att fyrhjulsdrivna bilar kan vara känsliga för bärgning? Mvh |
|
|
Riktigt trist bemötande av första firman, känns inte alls långsökt att problemet hänger ihop med reparationen som utfördes, att svara sådär var ju inte direkt service på hög nivå... Och nu kommer den andra firman och säger att fördelningslådan behöver bytas, inte lätt att veta vad man ska tro här :-/ Men om det nu går på garanti så har du ju inget att "förlora" på att få den bytt, säger de att det är problemet så måste du ju rimligtvis kunna lita på det. Dvs få tillbaka en bil där inga varningslampor lyser! |
|
|
Hur bärgades bilen, på flaket eller med en så kallad garagebärgare där man lyfter upp framhjulen och bärgar bilen på bakhjulen? |
|
|
Riktigt tråkigt! Det känns lite som att ”det är policy” på just bmw att göra så lite som möjligt, nämna så lite som möjligt, och komma ihåg så lite som möjligt... när jag hämtade min F11 hos BMW förenade bil Kristianstad, så fick jag gå med ut genom verkstaden & köra ut bilen själv, den va inne för byte av EGR kylaren. Dock gick ju inte bilen någonstans alls i närheten av Okej... ärligt talat så ville jag vända och ge han som gav mig bilen en örfil och fråga hur fan man kan lämna ut bilen så, ska man köra flera mil för att hämta en bil som MAN TROR fungerar, eller skulle kanske BMW informerat mig om att bilen fortfarande är sönder? Ännu mer pinsamt va när jag hämtade samma bil , ett år tidigare , när den va inne för byte av kompressor till luftfjädringen, och båda bälgarna.... då stod bilen med baken nersjunken i backen, jag filmade detta... jag menar, hur pinsamt är det inte när jag sen står i kassan och betalar dom över 20000kr ..? Felet dom hade gjort, SOM JAG SJÄLV HITTADE, va att dom hade strypt insugsslangen till kompressorn med svarta buntband... klåpare .... Ni känner till sms:en, ”din bil är klar för avhämtning” JA JO VISST. Jag servar och reparerar inte längre på någon BMW verkstad, jag har Autoteknik i fjälkinge, en BMW entusiast och alltid samma goda bemötande .. jag önskar att märkets egna verkstäder hade varit likadana, men dom är nog för stora, och säkerligen fullbokade/stressade |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.